Marketinški stručnjak Igor Avžner smatra da je vakcinacija predsednika Aleksandra Vučića pre neki dan u Rudnoj Glavi jako dobar potez, ali je bilo neophodno da to uradi ranije. "Sa druge strane, to je dvosekli mač u političkom smislu, veliki broj građana koji je to hteo vakcinisao se i pre toga, a sada ćemo videti koliko će onih do sad neodlučnih otići da se vakciniše. Ukoliko brojke ne budu pokazale da je on dovoljna motivacija za te druge, to neće izaći na dobro po rejting o kome on mnogo vodi računa", ukazuje Avžner.
Na pitanje da li je toliko odlaganje Vučića da se vakciniše neka vrsta marketinške kampanje, on navodi da „s jedne strane, to može da bude strateški potez.
„On je političar u kojeg narod od svih ima najveće poverenje, to bi bio jako dobar strateški potez da sačeka da prvi talas vakcinacije prođe, pa da se nakon toga on pojavi i da brojke počnu da rastu, jer smo svedoci da su počele da padaju. S druge strane, u situaciji smo da brojkama ne verujemo, počele su da se javljaju brojke o broju apliciranih vakcina, a ne broju vakcinisanih građana Srbije. Mi u stvari i ne znamo koliko se građana Srbije vakciniše“, kaže Avžner u Danu uživo na televiziji N1.
On je napravio spot kojim poziva na vakcinaciju, i kaže da mu je za njegovu realizaciju trebalo „manje od sat vremena“.
„Propaganda, kakva god da je, treba da izazove nekakvu emociju – da li strah ili smeh. Ujedinjeni protiv kovida su snimili spot koji ima dozu crnog humora – upućen je mlađoj starosnoj grupi, a ja sam svojim spotom gađao starije od 60, u želji da im izazovem strah“ od kovida, koji će ih podstaći da se vakcinišu. „Spotovi koji ne probude emociju kod posmatrača, potpuno su promašeni“, ističe Avžner.
Na pitanje da li se zakasnilo sa kampanjom, on navodi da kampanja nisu samo televizijski spotovi, već i mere i njihovo sprovođenje.
„Predsednik se pojavio kada su došle prve vakcine – i to je kampanja, a antikampanja je ono što smo imali prilike da vidimo na snimku kada je zamenik gradonačelnika Goran Vesić slavio u kafani uz muziku. I predsednik što je primio vakcinu, ali bez maske – i to je deo kampanje koji može da odbije neodlučne“, smatra Avžner.
A šta se može uraditi nakon snimka Vesića u kafani i kakvu nam to poruku šalje, on ističe da je „mleko prosuto, ne vidim na koji način može da se opere od toga što je uradio, nažalost više puta smo mogli da vidimo da je kršenje mera od strane države vršeno od visokih funkcionera“.
„Poruke koje oni šalju su u duhu one stare propagandne teorije – za sve što radite optužite drugu stranu. Koriste to u velikoj meri i građanima nabacuju neki oblik griže savesti, a oni to rade i to je neprihvatljivo u svakom smislu“, ističe on.
A zašto ministri poput ministra Tomislava Momirovića imaju potrebu da uvek veličaju predsednika i uvek naglase da je najgori period za Srbiju bio posle 5. oktobra, on navodi da „u teoriji i praksi političke propagande postoji tzv. message box – tri ili četiri rečenice koje se ponavljaju bez obzira na pitanje. Jedna od floskula je i ono što smo mogli da vidimo i u Skupštini – ponavljaju jedne te iste priče pljujući druge a veličajući predsednika“.
„Postoje birači koji zbog toga postaju krajnje nervozni i gledaju da izbegavaju da gledaju takve emisije i takve ljude, a s druge strane, publika koja je sklona da to prihvati to je njihovo biračko telo… Oni mogu da ponavljaju, ali čovek se uhvati za svoj džep i vidi da to nije baš tako kako pričaju“, kaže Avžner.
Predsednik nije alfa i omega za sve građane Srbije
Na to da li i neko drugi, poput sportista ili umetnika, može da podstakne ljude da se vakcinišu, on kaže da ne misli „da je predsednik alfa i omega za sve građane Srbije“.
„Oni koji ga podržavaju u političkom smislu ne znači da će slediti predsednika i kada se radi o vakcinaciji. Imate tri grupe ljudi – oni koji su bili nestrpljivi da prime vakcinu, antivakseri koji je neće primiti ma ko pre toga primio, i imate neodlučne. Antivakseri će se vakcinisati ako to bude obavezno“, navodi on i dodaje da bi kampanja trebalo da bude usmerena na neodlučne.
Na pitanje kako gleda na predsednikovu najavu da će penzioneri dobiti vitamine i da li je to deo predizborne kampanje, on kaže da „na prvom mestu, Srbiju očekuju izbori non-stop“.
„Vučić je majstor kampanja, i on zna kada i u kom trenutku treba da koristi šta. Da li je to dobar potez ne znam, ali javnost zaslužuje da zna koliko je to plaćeno iz budžeta Srbije“, zaključuje Avžner.