Dom zdravlja Zemun
Foto: Filip Krainčanić/Nova.rs

Pacijenti u Srbiji, koji nisu oboleli od koronavirusa, više od godinu dana prolaze kroz agoniju kad god im je potreban lekar. Ovim ljudima prekunute su redovne kontrole, ne mogu da odu na preglede, terapije su na čekanju, a do izabranog lekara u domu zdravlja je gotovo nemoguće doći, jer su svakodnevno raspodeljeni u različitim kovid ambulantama, pa obolele koji su negativni na kovid-19, prima u ordinaciju kako ko stigne.

 

Redakciji Nova.rs javila se čitateljka iz Novog Sada, koja je revoltirana organizacijom doma zdravlja u kojem je njen izabrani lekar, jer ona sa zdravstvenim problemima koji nemaju veze sa koronom, ne može da zakaže pregled još od marta 2020. godine.

Foto: Privatna arhiva

„Revakcinisana sam i nemam koronu, ali sam se razbolela, i imam ozbiljne zdravstvene probleme, koje ne mogu da lečim bez lekarske pomoći i bez moje doktorke iz doma zdravlja. Međutim, svog izabranog lekara nisam videla od marta 2020. Kod nje ne mogu da zakažem pregled godinu i po dana, jer je neprestano u kovid ambulanti. Članovi moje porodice, koji su kod istog izabranog lekara, svaki put dobiju drugu doktorku, koja ih pregleda, ali već na kontroli više nije u tom domu zdravlja, već je opet neko novi. Naravno, ni terapija nije ista jer svaki lekar ima svoje viđenje bolesti i ne prepisuju svi iste lekove za pojedina stanja. Kod mene je to izazvalo haos u organizmu, jer je terapija morala biti uvek ista, a nije bila“, žali se naša čitateljka.

Ona je, naime, danima pokušavala da zakaže pregled u domu zdravlja u Novom Sadu i pozivala brojeve dva kol centra: 4879-000 i 4879-700, ali se nikad niko nije javio.

„Ne javljaju se ni pre, ni posle podne. Javi se samo automat, koji uredno obaveštava da se pregled može zakazati do 20 sati. Takođe vam kaže da je čekanje manje od pet minuta, a ja čekam mnogo duže, pa onda prekinem vezu jer nema smisla. Ne znam više ni sama koliko puta sam prisustvovala sceni u kojoj u domu zdravlja sestre pričaju međusobno u pultu, i neće da dignu slušalicu, pa čak i utišavaju zvono i samo lampica svetluca. Kažu i da se može zakazati kod timske sestre izabranog lekara, ali kako kad moje doktorke nema već godinu i po?! Zvala sam ja i te brojeve, na koje se javljaju timske setre. Zovem svakih 15 minuta, tri različita broja: 802, 893 i 531. Niko da digne slušalicu!“, nastavlja naša čitateljka.

I postavja pitanje, u ime svih pacijenata koji nemaju koronavirus u Srbiji:“Kako da zakažem pregled?“

Nažalost, ni u beogradskim domovima zdravlja nije ništa bolja situacija. Pacijenti prihvataju pregled kod bilo kog lekara koji je u smeni, a od izabranih su mnogi već odustali, jer nikad nisu u svojoj ordinaciji.

„Cele prošle nedelje sam zvao dom zdravlja da zakažem pregled, svaki dan od ujutru do uveče. Prosto ih je nemoguće dobiti. Na kraju sam morao da dođem i da zakažem, iako znam da već na ulazu sestre opominju da zakazivanje ide putem telefona. To je cirkus, ne javljaju se na telefon, nisu se javljali ni pre pandemije, a posebno ne sada kad ih je manje nego ikada pre, a kažu vam da zovete i budete uporni. Mogli bismo i da umremo pored te slušalice čekajući da se neko javi. Moj izabrani lekar je često u kovid ambulanti, ali sam uspeo da zakažem nekoliko puta u proteklih godinu dana. Kad ga nema, idem kod bilo koga, uvek ga neko menja. Svi smo mi navikli na svoje lekare, posebno stariji građani, pa je ovo za nas šok, što nam na svakom pregledu bude drugi doktor. Oni ne znaju svačiju istoriju bolesti, i ne daju svi iste terapije. Živimo u neorganizovanoj državi u kojoj ništa ne funkcioniše kako treba, jer su ljudi polupismeni i lenji, a ova pandemija će, plašim se, zemlje poput naše, dokrajčiti“ kaže Miladin Kocić (67), sa kojim smo razgovarali ispred jednog beogradskog doma zdravlja.

Direktori primarnih zdravstvenih ustanova, ali i Ministarstvo zdravlja, neodgovorni su prema pacijentima čije zdravlje trpi zbog njihove loše organizacije.

„Pacijenti su izabrali jednog lekara jer je to za njih osoba od poverenja. Taj izabrani lekar prati istoriju bolesti i lečenje svog pacijenta i to ne sme da se menja. Međutim, u vreme pandemije, kolege se smenjuju i vidim kakve sve propuste prave oni koji su na zameni, od administrativnih grešaka do vođenja bolovanja, prepisivanja terapije koja nema pokriće, ma spisak je predugačak. To je veliki problem i nije svejedno kod koga će pacijent otići na pregled. Obaveza je direktora ustanova da to reše, kao i Ministarstva zdravlja. Uprava ustanove mora da objavi raspored rada lekara koji će svi pacijenti moći da vide. Svi domovi zdravlja imaju sajt, a tamo bi trebalo da dobijamo informacije kada ima, i kod koga, slobodnih termina. Da postoji raspored rada za naredne nedelje. Međutim, direktori se već godinama neodgovorno ponašaju prema pacijantima, ali i prema zaposlenima“, objašnjava za Nova.rs prim. dr Milica Urošević Nikolić, predsednica Udruženja za zaštitu prava izabranih doktora opšte medicine (UZPIDOMS).

Ona smatra da pacijenti moraju da se obrate Ministarstvu zdravlja, koje će da organzuje kol centre za zakazivanje pregleda.

„Oni moraju da obezbede slobodne termine za zakazivanje preko kol centra, jer ovo što se sada dešava je pakao. Čini mi se da sve više ljudi upućuju na lečenje u privatnom sektoru, pa čak i oni koji nemaju novca, pozajme i odu kod privatnika jer u državnoj službi ih ignorišu. Međutim, ljudi se opredeljuju za izabranog lekara, ne samo zato što nemaju novca, već možda više veruju ljudima u domu zdravlja“, naglašava prim. dr Urošević Nikolić.

U Ministarstvu zdravlja za Nova.rs tvrde da trenutno rade na puštanju nove aplikacije za zakazivanje pregleda kod izabranog lekara.

„Ranije je bila u funkciji mobilna aplikacija ‚Moj doktor‘ ali to sad ne funkcioniše, jer radimo ažuriranje sistema na portalu e-zdravlje i uskoro puštamo u rad novu aplikaciju za zakazivanje. S obzirom da je pandemija u toku i da su lekari po kovid ambulantama, zakazivanje se vrši telefonskim putem, pozivom direktno u ustanovu ili preko kol centra. Svakome je omogućeno da pozove dom zdravlja da zakaže pregled, ali ne možemo mi da garantujemo da li će neko da se javi na telefon. To je obaveza zdravstvenih radnika. Početkom meseca je inače najveći pritisak na domove zdravlja i kriza je za termine. Svesni smo toga i radimo na tome, ali kapaciteti su znatno smanjeni, a lekari premešteni u kovid“, kaže za Nova.rs Nikola Radoman, iz Ministarstva zdravlja.

Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

Twitter

Instagram

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare