Velika se prašina podigla kada su Užičani shvatili da na računima objedinjene naplate imaju novu stavku „Pogonska spremnost sistema“. Građani negoduju dok nadležni tvrde da je novi namet i te kako opravdan. Ova usluga postoji i u nekoliko većih gradova u Srbiji ali je cena za Užičane nadmašila sve ostale.
Šta znači „Pogonska spremnost sistema“ i šta to plaćaju 308 dinara mesečno građani Užica, odnosno 510 pravna lica, pitali smo Užičane. Na razumevanje nismo naišli.
„Ne znam šta je to, niko nas nije obavestio, nije bilo na medijima, prećutno se sve dešava kada se nameću obaveze. Ne znamo ni kome ni za šta ide taj novac“, kaže za Nova.rs Užičanka Dana Maksimović.
„Za moje domaćinstvo to su dve stavke, za kuću plus za lokal. Kakvo održavanje sistema, šta oni održavaju? Kakav god kvar da se desi oni kažu da je vodomer moj i da ništa nije do njih, imao sam tih problema, troškovi su moji i šta oni održavaju? Recite vi sada meni kako se to zove? Reket (dodaje njegov kolega), a šta drugo“, kaže Užički ugostitelj Tomislav Žunić.
„ Šta da kažem, kako im šta treba oni će dodati na račun, građani sve finansiraju. Kada sam potpisivao ugovore sa njima, ništa nije bilo kako su rekli. Dakle, možemo da se nadamo i novim stavkama uz neke nove račune, jer to u ovom sistemu nije iznenađenje“ kaže za naš portal Aleksandar Mijatović.
Bilo je dosta građana koji nisu želeli da se predstave i fotografišu ali su imali komentar. Neki od njih su: „Ne znam šta je to, ali znam kako se zove-pljačka građana“. „Sramota, najbolje mi je kada odem u inostranstvo“. „To se zove harač“. „Da su uveli stavku za pomoć bolesnima, niko se ne bi bunio i da je 500 dinara“. „Pitanje je kada će narod uzeti motke“. „Ne znam, žene plaća račune“. „Bahatost i bezobrazluk, ova vlast definitivno demonstrira silu, mogu šta hoće…“
Zahtev za novu stavku na račune stigao je od Nadzornog odbora JKP Vodovod Užice, a Gradsko veće je to i aminovalo. Iznos od 308 dinara svakog meseca platiće 25.989 fizičkih a 510 dinara 2.450 pravnih lica. Tako će se u užički Vodovod sliti oko 9.250. 000,00 dinara na već oko 37 miliona mesečnog prihoda. Šta zapravo znači Pogonska spremnost sistema i kako će se trošiti novi prihod, pitali smo direktora ovog preduzeća Duška Ljujića.
„To imaju i EPS, Srbija gas i mnoge druge firme a nismo ni prvi vodovod u Srbiji koji naplaćuje tu uslugu. Sa dosadašnjim prihodima od isporuke vode mogli smo da pokrijemo osnovne troškove i havarijsko održavanje. Iz te cene nismo mogli da finansiramo strateške projekte kao što su zamene dotrajalih cevovoda određenih zona. Samo projekat zamene cevi visoke zone, dug 4.750 metara će koštati dva miliona evra, neko će to morati da plati. Imamo oko 450 km vodovodne mreže od čega oko 40 km i dale čine azbestne cevi. Deset godina je trebalo da zamenimo dvanaest kilometara“, objašnjava za portal Nova.rs Ljujić.
Ljujić još kaže da su veliki teret Vodovoda potrošači koji imaju vodomer, a nemaju potrošnju. Sistem do njihovih vodomera je u konstantnoj spremnosti, što košta. Da postoje još neki vidovodi u Srbiji koji naplaćuju ovu uslugu građanima uverila se naša redakcija ali nismo pronašli ni jedan gde je cena ravna ovoj u Užicu. Primera radi u Beogradu je to 151 dinar, Nišu 231, Novom Sadu 118. Sa druge strane gradovi kao što su Čačak, Kragujevac, i mnogi drugi, nemaju ovakvu stavku. Zašto je cena pogonske spremnosti sistena najviša u gradu na Đetinji, Ljujić objašnjava ovako:
„Užički vodovod je najkomplikovaniji na celom Balkanu, ne samo u Srbiji. Mi savladavamo nadmorske visine gde je najniža tačka 450m, do najviše tačke. Imamo delove cevovoda gde su pritisci 19-20 bara. Do nekih lokacija imamo i po četiri prepumpavanja vode. Da ne pričamo o gradnji u odnosu na cevovode. Imali smo situaciju da je cevovod visoke zone pukao čoveku ispod stepenica, sve su to kompleksni problemi“, dodaje Ljujić.
Kako reaguju na pritužbe građana i da li je Gradsko veće razmišljalo o njihovom budžetu kada je usvojilo tu odluku? Da li postoji mogućnost da isto zahtevaju i ostala komunalna preduzeća , što bi bio novi udar na buđžet Užičana, pitali smo većnika za javna predužeća Srđana Nedeljkovića.
„Naravno da smo mislili o interesima građana jer je ispravnost cevovoda njihov benefit. Grad je osnivač i ima razumevanja za ovu potrebu. Sva prikupljena sredstva će se trošiti namenski a mi ćemo svakako vršiti kontrolu njihovog trošenja. Za sada nemamo informaciju da građani negoduju na ovu uslugu“, kaže za naš portal Nedeljković.
Sa druge strane u JKP Vodovod kažu da su pritužbe građana na novo zaduženje svakodnevna. Jedini način da se izbegne ova obaveza je odjavljivanje vodomera, što je ovih dana čest slučaj za one koji ne koriste vodu u svojim objektima i nemaju potrošnju.
To što postoje potrošači koji nemaju potrošnju a sistem održava spremnost „pije vodu“, ali i da u stambenim zgradama gde ima i po 100 pretplatnika, koji potrošnju plaćaju po članu, a u zgradi je samo jedan vodomer, i dalje niko ne razume. Tako je domaćinstvu sa dva člana račun u odnosu na potrošnju sada veći oko 100%, a jednočlanom 200%. Iako bi povećanjem cene vode bilo povoljnije za potrošače, nadležni kažu da to nije bila opcija.