Srpskim železnicama se prevezlo u 2023. godini ukupno više od sedam miliona putnika, od čega prugom Beograd-Novi Sad oko 3,5 miliona, a između 50 i 55 odsto putnika je koristilo brzi voz Soko, rekao je za Tanjug v.d. direktora Srbijavoza Ivan Bulajić.
Naglasio je da se građani vraćaju železnici, koja u našoj zemlji doživljava renesansu, kao i da je tome doprinela linija Beograd-Novi Sad gde je brzina i kvalitet železničkog prevoza van bilo kakve konkurencije, kako autobusa, tako i automobila.
„Stvari se menjaju i na ostalim prugama, dosta radimo na čistoći vozova, redovitosti, kašnjenja su neuporedivo manja nego prethodnih godina i na prugama koje su konkurentne prema autobuskom saobraćaju kao što su pruge prema Užicu, Vršcu ili Sremskoj Mitrovici i osećamo drastično povećanje broja putnika“, rekao je Bulajić Tanjugu tokom vožnje vozom „Nostalgiji“ koji saobraća najatraktivnijom muzejsko-turističkom železnicom u Evropi Šarganskom osmicom, na Mokroj Gori.
On je istakao da se tokom 20 godina otkada ova pruga radi prevezlo 1,3 miliona putnika koji su došli da vide taj „železnički biser“.
„Samo u ovoj godinu, u letnjoj sezoni, putovalo je oko 73.000 ljudi Šarganskom osmicom, sad smo u toku zimske sezone koja traje do 28. januara, tako da očekujemo da će do kraja godine taj broj biti još veći“, naveo je Bulajić.
On je naglasio da je interesovanje za putovanje vozom od Beograda do Novog Sada i dalje vrlo visoko i u porastu, te da je Srbijavoz, kao jedna odgovorna kompanija koja vodi računa o putnicima i njihovim potrebama, a u danima povećanih gužvi, uvela takozvane sinhrone odnosno po dva voza na svakoj liniji.
Bulajić je dodao da najviše ima putnika između Beograda i Novog Sada zbog najvećeg broja polazaka – 60 dnevno, a da je u toku 2024. godine planirano da se uvedu i dodatni polasci.
On je podsetio da je na ovoj trasi pokrenut projekat “Dva muzeja povezana vozom” sa partnerima – Galerijom Matice srpske i Muzejom Jugoslavije.
„Galerija Matice srpske se nalazi blizu stanice Novi Sad, a Muzej Jugoslavije blizu stanice Prokop , tako da su voz Soko i brza pruga koju smo napravili između dva grada najprirodnija veza i mogućnost da se u jednom danu bez problema obiđu oba muzeja“, naveo je Bulajić.
On je potvrdio da je, prema izveštaju o poslovanju, ove godine Srbijavoz prvi put od osnivanja 2015. godine postala profitabilna kompanija sa ostvarenim neto prihodom od 370 miliona dinara u prvih devet meseci.
„Za prvih devet meseci ove godine smo profitabilni, sada pripremamo izveštaj za kraj godine i taj trend će ostati, tako da je od osnivanja 2015. naša kompanija konačno ušla u zonu neto dobiti, a ne neto gubitka“, rekao je Bulajić.
Kada je reč o pruzi Beograd-Bar, Bulajić je podsetio da na njoj redovno saobraćaju vozovi do Užica, ali i „barski voz“ koji tokom cele godine ide kao noćni auto-voz, a tokom letnje sezone i dnevni voz.
„Mi ćemo taj dnevni voz produžiti da ide od Novog Sada i Novosađanima omogućiti da idu na more“, najavio je Bulajić.
On je naglasio da se radovi na pruzi Beograd-Subotica izvode brže od planiranih rokova i da je izvesno da će biti završeni do decembra 2024. godine, što će otvoriti međunarodni saobraćaj preko Budimpešte i omogućiti povezivanje sa evropskim gradovima.
„Prilično dobru tražnju imamo za liniju Subotica-Segedin, ali očekujemo da će otvaranjem pruge između Beograda i Subotice ta tražnja da se poveća, jer će putnici sa vrlo kratkim i jednostavnim presedanjem moći iz Beograda da odu za Segedin, a iz Segedina na svakih sat vremena postoje i vozovi za Budimpeštu“, naveo je Bulajić.
Na pitanje kada će stići 18 novih elektromotornih Štadlerovih vozova na srpske pruge, Bulajić je rekao da će oni pristizati od aprila do kraja 2024. godine.
„To su izuzetno moderni, savremeni i kvalitetni vozovi koji nude pogodnosti kao što su vending mašine. Takođe, potpisali smo ugovore za pet brzih vozova iz Kine i očekujemo da oni stignu u Srbiju u toku 2025. godine, a da njihovo puštanje u saobraćaj bude krajem te godine ili početkom 2026. kada očekujemo da to koincidira sa otvaranjem cele brze pruge između Beograda i Budimpešte“, naveo je Bulajić za Tanjug.
On je dodao i da će biti nabavljene i nove lokomotive, kao i da će se raditi remont postojećih vagona i dizel motornih vozova, te da će se mnogi projekti realizovati u saradnji sa Evropskom bankom za obnovu i razvoj i međunarodnom železničkom bankom Eurofima.
„Novi projekti koje započinjemo ove godine su vredni 115 miliona evra, tako da se nastavlja snažan talas investicija u železnice“, istakao je Bulajić.
Prema njegovim rečima, sa pristizanjem novih vozova iz Švajcarske biće pojačane linije kao što je Beograd-Novi Sad, ali će se uvesti i nove linije.
„Novi Sad ćemo povezati sa Sremskom Mitrovicom i Pančevom, daleko bolje će biti integrisano Pančevo sa Beogradom sa više polazaka dnevno između Sremske Mitrovice i Stare Pazove, a ono što me najviše raduje je da krajem godine bude završen remont pruge Niš-Brestovac, što će omogućiti da uvedemo 30 vozova dnevno između Leskovca, Niša i Aleksinca i time konačno ta renesansna železnica dođe i na jug naše zemlje“, najavio je Bulajić.
On je kazao da u Srbijavozu trenutno ima oko 420 mašinovođa i da redovno objavljuju konkurse za prijem, te da je interesovanje veliko.
„I pored toga dosta sarađujemo sa Železničko-tehničkom školom kako bismo kroz prikazivanje svetle budućnosti železnice budućim učenicima povećali interesovanje za školu i njene smerove i time garantovali popunu otvorenih pozicija i u budućnosti“, zaključio je Bulajić.
BONUS VIDEO Meštani Čortanovaca ostali bez železničke stanice zbog brze pruge