Foto: Shutterstock

Koliko je tačno građana dobilo zamenske vaučere za svoja letovanja uplaćena pre pandemije - nepoznanica je. Procene su da je reč o oko 300.000 putnika i aranžmanima vrednim oko 60 miliona evra. Tek svaki peti vaučer je iskorišćen, a državna uredba kojom se reguliše ovo pitanje predviđa da je povrat novca putnicima moguć tek 15. januara 2022. godine. Pojedini građani ipak su odlučili da svoja prava potraže na sudu. Advokat Aleksandar Andrić за N1 kaže da putnici tek polovično poznaju svoja prava, pošto informacije dobijaju iz - različitih izvora.

Pandemija koronavirusa zaustavila je tokom prošle godine sve letove ka inostranstvu, a već uplaćena letovanja najvećim delom su završila u takozvanim zamenskim vaučerima. Na taj način turističke agencije sačuvane su od finansijskog „udara“ jer putnicima nisu vraćali novac, a građanima je istovremeno omogućeno da već uplaćene aranžmane iskoriste do kraja 2021. godine tako što će otići na odmor na istu ili neku drugu destinaciju. Tek nakon toga, putnici koji ne iskoriste zamenske vaučere mogu da računaju na povraćaj uplaćenih sredstava, do 15. januara 2022. godine.

Pojedini putnici nisu želeli da čekaju, pa su tužili turističke agencije. Prema informacijama Nacionalne asocijacije turističkih agencija pokrenuto je 20 do 30 tužbi protiv turističkih agencija, gde su putnici tražili da im se novac za nerealizovana putovanja vrati. Kako ističu – 70 odsto prvostepenih presuda doneto je u korist agencija, a 30 u korist putnika.

Foto:EPA-EFE/PAOLO SALMOIRAGO

Međutim, advokat Aleksandar Andrić navodi da, prema njegovim informacijama 30 odsto prvostepenih presuda jeste doneto u korist putnika, ali da većina preostalih postupaka – još nije završena.

Pojedine organizacije potrošača navode da putnici imaju pravo na vraćanje novca, ali bez objašnjavanja pojedinosti – u kojim slučajevima je to moguće.

„Kada je reč o turističkim agencijama, one stoje na stavu da novac ne može da bude vraćen pre datuma koji stoji u uredbi. Zamensko putovanje može se dati, ali i ne mora i zbog toga su građani prilično zbunjeni i ne znaju koja su njihova prava“, naveo je Andrić za N1.

Kako je istakao cilj uredbe bio je da se turističkim agencijama olakša situacija – da ne moraju da vraćaju sav taj novac za uplaćene aranžmane, jer je postalo jasno da neće moći da se putuje nekoliko meseci, što se sada prolongiralo i na godinu dana. Ideja je, navodi, bila da se agencijama olakša prelazni period dok se situacija za pandemijom kovida 19 ne završi.

Kvalitet zamenskog putovanja

„Suština je najčešće u tome što građani nisu znali da li imaju pravo da im se novac vrati. U dobrom delu slučajeva na to su – imali pravo. Druga nedoumica odnosila se na zamenska putovanja – šta znači kada dobiju to zamensko putovanje, da li će biti istog kvaliteta? Ako je zamensko putovanje koje su dobili manjeg kvaliteta u bilo kom smislu u odnosu na uplaćeno, građani imaju pravo na naknadu razlike u visini između onoga što su platili i onoga što su dobili“, objasnio je advokat.

Foto: Irfan Ličina/Nova.rs

Kada je reč o kupljenim kartama za avio-prevoz i pravima putnika koji su sprečeni da odu na putovanje, situacija zavisi „od slučaja do slučaja“.

„Postoji mogućnost da je nekoj stranoj kompaniji uplaćen taj novac – možda je ona u međuvremenu bankrotirala. Ne postoji konkretan odgovor u tom slučaju“, navodi Aleksandar Andrić.

Kada je reč o postupcima pred sudovima, turističke agencije najčešće se pozivaju na Uredbu o zamenskim putovanjima.

„Tu je bitno naglasiti: sve zavisi od toga da li je postojala pisana komunikacija sa agencijom, da li ste prihvatili zamensko putovanje ili ne… U deobrom delu slučajeva taj novac može da se vrati. Međutim, ukoliko postoji saglasnost agencije i putnika da tauredba primenjuje, onda morate pričekati“, naveo je sagovornik N1.

Turističke agencije, kaže, propagiraju da se uredba primenjuje nezavisno od volje stranaka.

Ako putnik dobije presudu da ima pravo na povrat novca, turističkoj agenciji daje se rok u kome može dobrovoljno da izvrši obavezu.

„A, ako to ne učini postoji posebna vrsta postupka koja iziskuje dodatne troškove građanima, ali je efikasan u smislu naplate. A, to je da javni izvršitelj sprovede izvršni postupak u kome će on naplatiti potreživanja putnika od agencije. Međutim, problem do koga može da dođe u međuvremenu je da agencije postanu nesolventne pa naplata neće biti moguća, može doći i do stečaja. Ali, to opet zavisi od slučaja do slučaja“, zaključuje advokat Aleksandar Andrić.

Šta kaže Uredba

Još 30. aprila prošle godine, kada je postalo jasno da zbog pandemije neće biti letovanja u inostranstvu, Vlada je usvojila  Uredbu o ponudi zamenskog putovanja za turističko putovanje koje je otkazano ili nije realizovano usled bolesti kovid 19.

„Pomenutom uredbom omogućeno je da svi građani koji su uplatili turistički aranžman do 15. marta 2020, imaju mogućnost da sa agencijama dogovore zamensko putovanje koje mogu da iskoriste najkasnije do 31. decembra 2021. godine. Ukoliko zamensko putovanje ne bude realizovano do pomenutog datuma, građani imaju pravo na povraćaj uplaćenih sredstava do 15. januara 2022. godine“, navelo je tada Ministarstvo trgovine, turizma i telekomunikacija.

Novo putovanje se u dogovoru agencije i putnika može realizovati na istoj ili drugoj destinaciji i to u iznosu ne manjem od onog koji je putnik uplatio agenciji za putovanje koje nije iskoristio, stoji u ovoj uredbi.

***

Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

Twitter

Instagram

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar