Projekat izgradnje beogradskog metroa građane je u 2021. godini koštao 4,4 milijarde dinara, dok je u 2023. godini planirano izdvajanje od 30 milijardi dinara (oko 255 miliona evra).
Tih 30 milijardi dinara za metro se nalaze se u predlogu budžeta za 2023. i predstavljaju kapitalne transfere Gradu Beogradu od strane Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, piše Nova ekonomija.
Republika Srbija će u 2023. godini imati i mogućnost da za beogradski metro (prvu fazu) odobri zajam od 80 miliona evra sa „stranim fondovima i vladama“, kao i zajam od milijardu evra sa „stranim investicionim korporacijama, fondovima i bankama“, piše u predlogu budžeta.
Iako će beogradski metro samo u 2023. godini koštati 260 miliona evra, a u dugom roku 10-15 puta više, za taj projekat nije objavljena sva dokumentacija koja bi potvrdila da se radi o projektu koji je ekonomski i društveno isplativ na dug rok, navodi se u oceni Fiskalnog saveta koja se tiče predloga budžeta. „Time bi se, između ostalog, predupredio nastanak još jednog neuspešnog sistema javnog prevoza, preduzeću GSP Beograd opstanak i dalje obezbeđuju velike dotacije Grada od oko 250 miliona evra godišnje“, piše Fiskalni savet.
Za projekat beogradskog metroa, odnosno angažovanje različitih firmi, instituta i fakulteta u poslednje dve godine putem javnih tendera je izdvojeno bar 400 miliona dinara (oko 3,5 miliona evra), vidi se na osnovu ugovora objavljenih na Portalu javnih nabavki.
Beogradski metro gradiće francuske i kineske kompanije. Francuski partneri treba da rade na obezbeđivanju vagonskih kompozicija i izgradnji elektromašinskih podsistema dok će, sa druge strane, kineska kompanija izvoditi građevinske radove.
Ministar finansija Siniša Mali je sa predstavnicima francuskih i kineskih kompanija potpisao Memorandum o razumevanju o izgradnji beogradskog metroa u januaru 2021. godine.
Memorandum je tada potpisan sa direktorom JKP „Beogradski metro i voz“ Stankom Kantarom, potpredsednikom grupe „ALSTOM“ Filipom Delurom, generalnim direktorom u kompanijama „Ežis rejl“ Olivijerom Buvarom i predstavnikom kompanije „Pauer Čajna“ Šje Ziđijem.
Vlada Francuske je odobrila kredit za finansiranje za deo koji će raditi francuske kompanija, a prema rečima ministra finansija radi se o 454 miliona evra.
Mali je tada (januar 2021.) rekao da se razgovara sa institucijama koje treba da obezbede finansiranje dela koji rade kineske kompanije.
Predstavnik kompanije „Pauer Čajna“ rekao je, nakon potpisivanja memoranduma, da je ta kompanija jedna od njavećih građevinskih kompanija koja koristi sopstvene resurse i iskustva u oblasti izgradnje metroa.
On je istakao da bi vrednost njihovih radova trebalo da bude oko 1,3 milijarde evra.
BONUS VIDEO Borko Stefanović: Budžet samo potvrđuje inflaciju, sve će poskupeti 25 odsto