Foto: Peter PARKS / AFP / Profimedia

Podaci do kojih je došao Juesejd u Srbiji anketirajući više od hiljadu preduzeća pokazuje da su srpske kompanije otporne na krizu, da su dobro prihvatile onlajn poslovanje, ali i da im je nedostatak adekvatnih izvora finansiranja i dalje veliki problem.

Istraživanje koje je sproveo Juesejd-ov (USAID) Projekat saradnje za ekonomski razvoj u Srbiji pokazalo je da je polovina domaćih privrednika obuhvaćenih istraživanjem zabeležila pad prihoda i neto dobiti u poslednjih godinu dana.

Ipak, firme u Srbiji pokazale su otpornost na krizu, pošto tri četvrtine onih koji su učestvovali u anketi nije promenilo broj zaposlenih, a čak 12 odsto je povećalo broj radnika. Više od 80 odsto firmi koje poseduju internet prodavnicu veruje da je prodaja putem interneta danas jednako važna, ako ne i važnija od tradicionalne prodaje.

Pandemija je dovela do znatno boljeg razumevanja značaja elektronske trgovine. Mnoge kompanije su prepoznale šansu da „onlajn“ putem dođu do korisnika svojih usluga. Prezentacija istraživanja o poslovanju srpskih preduzeća

Istraživanje koje je javnosti predstavljeno u četvrtak 12. novembra je potvrdilo da se domaća privreda kao i u prethodnih deset godina, suočava sa nedostatkom izbora za adekvatno finansiranje poslovanja. Čak 69 odsto ispitanika izjasnilo se da im nedostaju odgovarajuće mogućnosti za finansiranje.

Istraživanje se u Srbiji sprovodim već devet godina, a uzorak preduzeća u istraživanju predstavlja srpsku privredu po regionima, veličini i sektoru delatnosti. U anketi je učestvovalo 95 odsto mikro i malih preduzeća, 3 odsto srednjih i 2 odsto velikih kompanija.

Svega 12 odsto firmi ima više od 20 zaposlenih, a 54 odsto ima samo jednog menadžera. Svaka četvrta kompanija je izvoznik.

„Najbolji način da Srbija osnaži svoj ekonomski razvoj je digitalizacija ekonomije, državne uprave i društva u celini. Srećom, Srbija ima puno potencijala i izuzetnih talenata, kao i podršku Vlade Republike Srbije da to zaista i učini. Srbija se već prilagođava globalnoj digitalnoj revoluciji“, izjavio je Entoni Godfri, ambasador Sjedinjenih Američkih Država u Srbiji.

„Udar pandemije je upravo pokazao koliko je važno da smo digitalno pismeni, kao pojedinci i kao društvo, kako bismo uspešno nastavili da funkcionišemo, obavljamo svakodnevne poslove i zadatke i ne dozvolimo da situacija sa aktuelnom pandemijom uspori naš lični i profesionalni razvoj. Zbog toga je važno sistemski i strateški se baviti oblašću razvoja digitalnih veština, što je prioritet Ministarstva trgovine, turizma i telekomunikacija. U cilju osnaživanja malih i srednjih preduzeća, resorno ministarstvo i Juesejd-ov Projekat saradnje za ekonomski razvoj pripremaju vodič za trgovce u elektronskoj trgovini, namenjen svim firmama koje žele da započnu elektronsko poslovanje i ponudu plasiraju na internet“, izjavila je Tatjana Matić, ministarka trgovine, turizma, telekomunikacija u Vladi Republike Srbije.

„Nedostatak adekvatnih izvora finansiranja i nedovoljno poznavanje finansijskog menadžmenta utiču na konkurentnost domaćih kompanija, posebno mikro, malih i srednjih preduzeća u poslednjih deset godina. Ventu.rs, prva je „kraudinvesting“ platforma, koja je uz podršku Juesejd-a, nedavno počela sa radom, pomoći će da se deo izazova prevaziđe. Verujemo da ćeova platforma „otvoriti vrata“ i drugim „fintek“ proizvodima, koji će pomoći malim i srednjim preduzećima da ubrzaju rast poslovanja“, izjavila je Dragana Stanojević, direktorka Juesejd-ovog Projekta saradnje za ekonomski razvoj.

Više detalja o anketi možete naći na veb stranici projekta

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare