Srpskim vozačima automobila, uz gorivo koje je među najskupljem u regionu, dodatnu glavobolju, kao i dodatni novac iz džepova, izbijaju i cene putarina, po kojima takođe prednjačimo u poređenju sa susedima. Primera radi, za samo jednu vožnju od Preševa do Subotice, vozači moraju da izdvoje 2.120 dinara, odnosno 18,5 evra, dok bi za isti iznos u Mađarskoj, Bugarskoj ili Sloveniji mogli da se voze čak dve nedelje i to svim auto putevima. Na sve to, Vlada Srbije, donela je odluku o povećanju putarine na auto putu Miloš Veliki, koja stupa na snagu 3. decembra.
Spsko preduzeće „Putevi Srbije“, još uvek je verno sistemu zatvorene naplate putarine, odnosno da vozači na naplatnim rampama plaćaju taksu po pređenom kilometru.
Tako u praksi, srpski vozači, ali i svi oni koji su u prolazu kroz našu zemlju, plaćaju na svakoj rampi onoliko koliko su prešli, a kada se podvuče računica, to uopšte nije malo, čak i ako je u pitanju iznos od 100 ili 200 dinara.
Ovu stavku za plaćanje, najviše osećaju građani koji zbog posla svakodnevno putuju autoputem i koji su u obavezi da putarinu plaćaju pri odlasku, ali i po povratsku s posla.
Mnoge zemlje iz našeg neposrednog okruženja uveliko koriste vinjete umesto pojedinačne naplate svake vožnje, a cene su, u poređenju sa srpskim putarinama ‘‘prava sitnica‘‘.
Prema podacima AMSS-a, koji preko svojih inostranih partnera redovno ažurira cene vinjeta, uverili smo se da su vozači u mnogo bogatijim zemljama od naše, poput Austrije, Slovenije i Mađarske, u povlašćenom položaju.
Oni za beskončnu vožnju svim javnim putevima koji su u sistemu naplate, za period od sedam do deset dana, plaćaju svega 10 evra, što je na našim putevima manje od jedne vožnje na relaciji, recimo, Beograd – Preševo koja iznosi 13 evra.
Cene vinjeta u regionu
Ovo su cene vinjeta u zemljama koje vozači iz Srbije koriste kao krajnju destinaciju ili samo kao tranzit do drugih zemalja Evrope, a iznos je “bagatela“ u odnosu na istu uslugu koju plaćamo u Srbiji. Napominjemo i da je građanima zemalja koje imaju vinjete kao zvanični način plaćanja putarine, omogućeno da kupuju ovu vrstu “pretplate“ na više meseci, kao i na godišnjem nivou.
Bugarska vinjeta za 7 dana ………………….7,67 evra
Austrija vinjeta za 10 dana …………………….9,60 evra
Mađarska vinjeta za 10 dana ………………..9,29 evra
Slovenija vinjeta za 7 dana ……………………15 evra
Kako biste lakše mogli da uporedite cene sa srpskim putarinama, koje, podsećamo, važe za samo jednu vožnju, dajemo vam pregled nekih od najfrekventnijih deonica unutar zemlje, kao i od Beograda do krajnjeg juga i severa.
Beograd – Niš putnički automobil ……………890 din (8 evra)
Beograd – Niš kamioni i autobusi ……………3.670din (23 evra)
Beograd – Novi Sad putnički automobil ……….240 din (2,5 evra)
Beograd – Novi Sad kamioni i autobusi ………..720 din (6,5 evra)
Beograd – Preševo putnički automobil …………..1.490 din (13 evra)
Beograd – Preševo kamioni i autobusi ……………4.460 din (38 evra)
Beograd – Subootica putnički automobil …………..640 din (5,5evra)
Beograd – Subotica kamioni i autobusi ……………1.900 din (16,5 evra)
Ovo je cenovnik koji je u Srbiji na snazi od februara 2021. godine, ali će vozači koji koriste auto put Miloš Veliki, od 3. decembra plaćati cene po novoj, višoj tarifi.
U Putevima Srbije za Nova.rs kažu, da je Vlada Srbije dala saglasnost i usvojila Odluku o izmenama visine posebne naknade za upotrebu javnog puta, što je objavljeno i u najnovijem Službenom glasniku, a primena startuje za osam dana od datuma objavljivanja.
Iako su u “Putevima“ istakli da se odluka odnosi samo na početak naplate putarine na novoj deonici Preljina – Pakovraće, dugoj 10,21 kilometar, koja je otvorena u januaru ove godine i koja do sada nije bila u zatvorenom sistemu naplate, u praksi nije baš tako.
Nove cene predviđene su za kompletan auto put, pa će tako vozači putničkih automobila, razdaljinu od Beograda do Čačka, umesto dosadašnjih 430 dinara, od 3. decembra plaćati 40 dinara više, odnosno 470 dinara.
Prema najnovijem cenovniku, koji je iz “Puteva Srbije“ dostavljen našoj redakciji, autobusi i kamioni će razdaljinu od Beograda do Čačka na “Milošu Velikom“ sada plaćati 1.400 dinara, dok će za teretnjake iz četvrte kategorije putarina iznositi 2.800 dinara.
BONUS VIDEO: Zašto se deonica autoputa Miloš Veliki rekonstruiše samo tri godine od otvaranja?
Pratite nas i na društvenim mrežama: