Firma Srđana Šapera “Two rivers” i još dve kompanije koje su ranije bile u njegovom vlasništvu, dobile su posao pružanja marketinških usluga za EXPO 2027. Na bivšeg "Idola" sada se vode samo tri firme. Istraživanje portala Nova.rs pokazuje da je tokom protekle dve decenije, Šaper bio vlasnik, direktno ili indirektno, najmanje 13 kompanija. Sa nekima je i dalje kadrovski povezan.

Konzorcijum koji čine kompanije “Two rivers” Srđana Šapera, “McCann” i “Drive” (čiji je Šaper bivši vlasnik) i “Studio za nove medije 12” biće zadužen za kreativne, digitalne, PR i konsultantske usluge potrebne za promociju specijalizovane izložbe EXPO 2027.

Ovaj ugovor “težak” je oko 15,47 miliona evra, a s obzirom na to da je rok za izvršenje posla 30 meseci, ovo bi značilo da će grupa marketinških agencija za promociju ovog projekta imati prosečan mesečni budžet od oko pola miliona.

Foto: Shutterstock

Pored firmi koje su angažovane na ovom vrednom projektu, još najmanje 11 kompanija dovodi se u vezu sa Šaperom. Konkretno, na njegovo ime vodi se kompanija “Two rivers”, koja je i angažovana na Ekspu, a preko nje, Šaper je vlasnik firmi “Adrenalin” i “Galerija novembar”. “Adrenalin” je firma koja se bavi proizvodnjom kinematografskih dela, audio-vizuelnih proizvoda i televizijskog programa, dok je delatnost “Galerije novembar” trgovina na malo.

PROČITAJTE JOŠ

A kada se pogledaju finansijski izveštaji, jasno je da je vredan posao od države stigao u pravom trenutku. Naime, „Two rivers“ je prošlu godinu završila sa blizu 92.000 evra (10,7 miliona dinara) gubitka. I godinu dana ranije, 2022, „Two rivers“ je imao minus od 306.000 evra (35,8 miliona dinara), a ni 2021. nije bila preterano uspešna, s obzirom na to da je nju završio sa približno 40.000 evra (4,6 miliona dinara) gubtika.  Što se tiče druge dve, one „stoje“ bolje.

Tako je „Adrenalin“ prošlu godinu završio sa skoro 525.000 evra (61,4 miliona dinara), a „Galerija novembar“ oko 33.300 evra (3,9 miliona dinara) dobitka.

Šaper je takođe bio vlasnik firme “Momentum BTL”, međutim, ona nije aktivna već 10 godina.

Slovaci preuzeli firme od Šapera

Šaper je, kako je nedavno podsetio Forbes, još 1997. godine osnovao I&F Grupu u Beogradu, te razvio posao marketinških komunikacija u Srbiji, regionu, pa i Skandinaviji, a samo neke od firmi koje su poslovale u okviru te grupacije su “McCann” i “Drive”, nad kojima vlasništvo sada drže Slovaci.

Srđan Šaper Foto: Vesna Lalić/Nova.rs

Konkretno, u julu 2021. godine, ove dve firme dobile su novog vlasnika – kompaniju “Adriatic advertising”, koja je u vlasništvu slovačkog “Across media holdinga”, a kao stvarni vlasnik u APR-u se navodi Julius Strapek sa udelom od 37,5 odsto.

Iako, formalno, slovački “Across media holding”, nema veze sa Šaperom, neke “sitnice” ipak ih povezuje. Naime, direktorka slovačke firme je Dunja Hasanović, ali je ona, istovremeno, jedna od zastupnica Šaperove “Two rivers”, ali i „Galerije novembar“.

Upravo ova slovačka kompanija vlasnik je još dve firme. Jedna od njih je “Universal media”, čiji je direktni vlasnik “I&F mediabrands”, ćerka firma „Across media holdinga“. Kako se može videti u APR-u, ista firma je vlasnik još jedne kompanije-  “Initiative”, a pre nego što je slovačka firma preuzela vlasništvo, ove kompanije držala je I&F Holding AB, čiji je osnivač upravo Šaper. Sada je vlasnik švedska firma.

Još jedna povezana firma je „Polaris”, koju drži I&F Mediabrands, sa sedištem na Terazijama. Na istoj adresi i dalje je registrovano još nekoliko firmi u vlasništvu Slovaka.

„Odrekao se“ još dve firme

Šaper više nije vlasnik ni firme “Almatea”, koja se bavi konsaltingom, a koju sada poseduje Mirjana Jovašević, koja je nepoznata široj javnosti. Međutim, do pre oko četiri godine, Šaper je imao 25 odsto vlasništva. Šaper je u svom vlasništvu imao i marketinšku agenciju “Le spot”, koja je osnovana još 2003. godine, ali je 2012. dobila novog vlasnika, dok se Šaper povukao.

Srđan Šaper Foto: Vesna Lalić/Nova.rs

Inače, Šaper je godinama bio blizak Demokratskoj stranci. Tačnije, u nju se učlanio 1990. godine, kada je i počeo da se bavi političkim marketingom. Poznato je da je učestvovao u kreiranju političke kampanje za DS, a uspon u svetu marketinga doživeo je nakon 2000. godine, upravo u vreme kada su na vlasti bile demokrate.

BONUS VIDEO Da li nam se isplati izložba EXPO 2027. ako ćemo je isplaćivati narednih 27 godina?

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare