Potrošače peleta sačekao je šok na stovarištima širom Srbije zbog iznenađujuće visoke cene ogreva. Kažu da je tona peleta krajem maja iznosila između 26.000 i 32.000 dinara, dok je sada na nekim mestima 44.000. Prema rečima sagovornika Nova.rs, peleta ima čak i za izvoz. Ipak, tako ne misle u Čačku, gde kažu da je velika potražnja, a peleta nema.
Jedan od najvećih proizvođača peleta u Srbiji Zoran Drakulić kaže za Nova.rs da je nagla potražnja za peletom dovela do visoke cene ovog ogreva.
„Ta nagla potražnja peleta pojavila se tek od jula. Do jula smo svi radili sa 30-40 odsto kapaciteta i onda odjednom velika potražnja. Ljudi nisu počeli na vreme da kupuju i jednostavno se pojavila ta potreba. Domaće tržište je snabdeveno, a sudeći po našim cenama po kojima dajemo pelet, na kraju godine ćemo da poslujemo sa gubicima“, navodi on.
Naglašava da peleta sada ima dovoljno i da građani Srbije ne treba da brinu.
„Još pre dva meseca sam apelovao na potrošače da ne žure i da kupuju po malo peleta i da će biti za sve. Nije to više ta potražnja koja je ranije bila. Peleta ima i biće. Nego, sada bi potrošači da kupe pelet za narednih godinu dana. Svega se plaše, ali nema potrebe. Ima dovoljno proizvođača peleta u Srbiji, biće i za izvoz“.

Preporučuje da je najbolje kupovati van udarne sezone.
„Treba kupovati u martu, aprilu, a ne ovako u poslednji čas“, smatra on.
Najisplativije je, kaže sagovornik Nova.rs, grejati se na pelet.
„Pelet će dogodine imati sasvim drugu cenu. Cene svih ogreva su porasle – i drva i uglja. Pritom je pelet ekološki najisplativiji“, navodi Drakulić.
Prema iskustvima potrošača, cena peleta na stovarištima u Srbiji je nešto viša nego ranije i ide i do 44.000 dinara po paleti (jedna tona).
To su i potvrdili vlasnici stovarišta.

„Cene su drastično porasle. Prosto je neverovatno da jedna tona košta i do 44.000 dinara. Pritom, vlada i nestašica peleta. Ne znam razlog, možda je u pitanju nedostatak sirovina ili je problem kod proizvođača. Drva se i dalje prodaju dobro, a kubik košta oko 10.500 i 11.000 dinara“, kaže za Nova.rs vlasnik stovarišta u Čačku.
Dodaje da peleta na lageru više nema, a za ogrevno drvo postoje liste čekanja.
„Nismo optimistični jer peleta u proizvodnji nema dovoljno, a razlog je sneg koji je zavejao šume odakle se eksploatiše drvo za njegovu izradu“, kaže jedan od proizvođača.
Čekanje za isporuku ogrevnog drveta, tamo gde ga ima, je duže od dve nedelje. Ogrevno drvo se kreće oko 7.500 dinara po kubiku. Pelet u Čačku košta između 30.000 i 35.000 dinara po toni, ali se može kupiti isključivo na kilogram i to na svega jednom stovarištu u Čačku.

Drugi proizvođač je mišljenja da su građani čekali poslednji čas da nabave pelet, pa je zato ovih dana zabeležena velika navala.
„Situacija je takva da je odjednom mnogo skočila potražnja. Ne znam šta se tačno desilo, prošle godine je bila značajno niža potražnja i ljudi su kupovali pelet ranije, sada su valjda svi čekali poslednji momenat. Jednostavno fabrike nisu u mogućnosti da toliku količinu peleta izbace u istom momentu. Ali će ga biti, pretpostavljam, samo je potrebno strpljenja da te količine izađu iz proizvodnje“, navodi sagovornik Nova.rs.
Podsetimo, Srbija je početkom marta ove godine ukinula privremenu zabranu uvoza peleta, koja je pre toga u više navrata produžavana.
To je izazvalo burne reakcije domaćih proizvođača koji su ukazivali na ugroženost i potencijalno otpuštanje radnika. Međutim, u saradnji sa Privrednom komorom Srbije (PKS) iznađeno je rešenje.
Donet je Pravilnik o tehničkim i drugim zahtevima za čvrsta goriva iz drvne biomase koja se stavljaju na tržište Republike Srbije. Njegova osnovna funkcija je da se kontroliše kvalitet peleta koji se stavlja u promet, što su domaći proizvođači većinski pozdravili.
Dakle, pravilnikom su definisani precizni parametri kvaliteta peleta koje on mora da ispunjava, što znači da se kontroliše sadržaj vlage, pepela, udeo ugljenika, kao i toplotna moć goriva.
Pravilnik dodatno predviđa i detaljno deklarisanje peleta, što znači da na ambalaži moraju da budu istaknuti ključni podaci o njegovom kvalitetu i karakteristikama, kako bi potrošač imao potpune informacije.
BONUS VIDEO: „Policija ne sme da zaustavi kamione“: Prijava protiv firme koja se povezuje sa Zvonkom Veselinovićem
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare