Kupovina polovnih automobila za građane je od pre nekoliko dana postala je jednostavnija, bar kada je u pitanju papirologija, jer kupac polovnjaka u Srbiji od sada može sam da obračuna porez koji treba da plati i više ne mora da čeka na rešenje Poreske uprave da bi vozilo preregistrovao na sebe. Za drugi problem, koji već dve godine zadaje glavobolju kupcima, a koji se odnosi na nedovoljan broj vozila na tržištu i visoke cene, čini se da i dalje nema rešenja.
U odnosu na prošlu godinu, polovni automobili su skuplji i do 20 odsto, dok je razlika u odnosu na period pre pandemije gotovo 30 odsto u zavisnosti od modela i starosti vozila.
Posle krize izazvane epidemijom virusa korona, snažan oporavak je doveo do toga da potražnja za automobilima znatno nadmaši ponudu. Automobilska industrija se u poslednje dve godine bori sa nedostatkom kompjuterskih čipova i drugih delova zbog čega je smanjena proizvodnja i usporena isporuka novih vozila, dok su potrošači suočeni sa visokim cenama novih i polovnih automobila, piše Euronews.
Rat Rusije protiv Ukrajine dodatno je zakomplikovao situaciju, pa su električne instalacije, koje su se proizvodile u pogonima velikih automobilskih giganata u Ukrajini sada nedostupne, jer je proizvodnja obustavljena. Stručnjaci smatraju da bi zbog svega toga, cene vozila u narednom periodu mogle dodatno da porastu.
Oni koji imaju novca za nova vozila i dalje im drže visoku cenu i spremni su da plate. S druge strane, oni koji su zbog visokih cena novih vozila i dugog čekanja na isporuku zbog poteškoća u lancima snabdevanja ipak opredelili za polovna vozila – digli su cenu i polovnjacima, a time su verovatno i mnoge potencijalne kupce ostavili bez šanse da sebi priušte i polovno vozilo. Inflacija u celoj Evropi, koja najviše utiče na cene energenata i hrane ipak nije uticala na potražnju za četvorotočkašima u Srbiji.
Petar Živković, iz Udruženja automobilskih novinara Srbije kaže da je uvek bio trend da, kada poskupi gorivo, padne prodaja automobila, ali da to sada nije slučaj.
„Polovnjaci su toliko poskupeli da su vozila koja su kupljena pre četiri godine sada skuplja nego u godini kupovine, što je apsurd. Automobili koji su koštali 7.000, sada su 10.000 evra. Jedan procenat ljudi koji nisu kreditno zaduženi zato se odlučuje za nova vozila, jer smatraju da se njihova kupovina trenutno više isplati“, objašnjava Živković.
On napominje da se očekivalo da će zbog toga što je Ukrajina bila veliki uvoznik polovnih automobila, sada doći do veće ponude kod nas, ali da se to još nije dogodilo.
„Trenutno je situacija ista kao i početkom godine, kada je beležena veća prodaja i novih i polovnih vozila. Dešava se čak da u nekim salonima kupcima ne žele da garantuju cenu koja je aktuelna na dan naručivanja vozila, jer se isporuka čeka i po nekoliko meseci, a do tada očigledno očekuju novo poskupljenje“, navodi Petar Živković, iz Udruženja automobilskih novinara Srbije.
Romana Ranković sa portala Polovni automobili za Euronews Srbija kaže da su Rusija i Ukrajina izuzetno važne po pitanju nabavke sirovina neophodnih za proizvodnju automobila i napominje da je sada to sve poremećeno – što zbog samog rata i sankcija, što zbog logistike i plaćanja. Ovakva situacija ima veliki uticaj na kretanje cena vozila i utiče i na cene i novih i polovnih.
Ona napominje da još nema vidljivog uticaja po pitanju većeg uvoza polovnih vozila, koji su bili namenjeni za ukrajinsko tržište, ali dodaje da se narednih dana očekuje presek podataka za prvi kvartal, kada će se videti da li je broj vozila u ponudi veći i kako je to uticalo na cene.
„Ukrajina i Rusija su ogromna tržišta koja primaju veliki broj polovnih automobila iz Evropske unije. Isključenjem Ukrajine iz nabavke, otvaraju se vrata za naše tržište, odnosno prostor za veći uvoz polovnjaka iz EU. Ovo može da uspori rast cena u nabavci, ali je procena da se za najviše dva meseca sve može vratiti na staro – manja ponuda novih vozila koju sledi rast cena polovnih“, objašnjava Rankovićeva.
Ona podseća da je najave takvih scenarija, bilo mnogo puta u poslednjih desetak godina – što zbog navodne zabrane dizelaša u Nemačkoj, i to u više navrata, što zbog raznih potpuno lažnih vesti, što zbog oštrijih tehničkih pregleda, kao i zbog korone.
Bonus video: Srpski Mercedes, leteći automobili – sve ostalo na rečima i mašti
***
Pratite nas i na društvenim mrežama: