Evropska komisija iznela je u toku protekle nedelje predlog da se stariji, dotrajali automobili više ne prodaju i ne izvoze van EU. Ovakva odluka posebno može da pogodi srpske vozače koji masovno koriste baš takva vozila. Evropska unija smatra da bi takva zabrana popravila bezbodnost saobraćaja i smanjila zagađenost, sa druge strane, srpski vozači strahuju od toga kako bi to moglo da utiče na cene i dostupnost polovnih vozila u našoj zemlji.
Kako su polovni automobili u ubedljivo najčešći izbor vozača u Srbiji, postoji ozbiljna bojazan da će nam čak i polovni automobili biti gotovo nedostupni.
Svake godine više od šest miliona vozila dođe do kraja svog životnog veka u Evropi.
Prema predloženoj novoj uredbi, proizvođači automobila će morati da daju jasna i detaljna uputstva za rastavljanje vozila i kako da zamene i uklone delove i komponente tokom upotrebe i na kraju životnog veka vozila.
O tom predlogu Evropske komisije, trenutno odlučuju Savet EU i Evropski parlament.
Poznavaoci tržišta polovnih automobila, ipak, smatraju da nema razloga za preveliku paniku među srpskim vozačima.
Petar Veličković sa sajta „Polovni automobili“ kaže da za sada ne očekuje velike promene na domaćem tržištu – ne deluje mu realno da će doći do većih promena koje bi bile direktna posledica najava iz Evropske unije.
„Naravno, ukoliko ne dođe do promene drugih faktora, kao što je recimo inflacija, može se očekivati promena cena, jer tržište polovnjaka generalno ne možemo gledati odvojeno od kompletne ekonomije“, ističe on.
Ddodaje i da još uvek nije moguće davati konkretne procene da li bi eventualna zabrana izvoza nekih tipova polovnih vozila uticala na cene polovnjaka kod nas.
„Prvo, za sada nije poznato na koja bi se polovna vozila ova odredba odnosila, odnosno šta su kriterijumi na osnovu kojih bi se zabranio izvoz polovnjaka u takozvane treće zemlje: da li je to generalno stanje automobila, godina proizvodnje ili nešto treće… Takođe, još nije saopšteno kada bi ova promena stupila na snagu“, kaže on.
Navodi da podaci sajta Polovni automobili pokazuju da je recimo u 2022. godini prodaja polovnjaka starih oko 20 godina, koji su iz uvoza prvi put registrovani u Srbiji bila daleko manja u odnosu na polovne automobile proizvdene između 2007. i 2010. godine.
„Dakle, kupci se već okreću nešto novijim modelima, koji ne spadaju u ‘vozila koja su na kraju životnog veka’, za koja je najavljena zabrana izvoza“, kaže Veličković.
On dodaje i da je Srbija najavila od 2024. godine zabranu uvoza polovnih vozila sa Euro 3 i Euro 4 standardom.
„To konkretno znači da ćemo, ukoliko ova odluka počne da se primenjuje od sledeće godine, moći da uvozimo polovnjake koji su proizvedeni posle septembra 2009. godine“, ističe Veličković sa sajta „Polovni automobili“.
Iz auto placa „Balkan auto“ kažu da je njihov plac usmeren na automobile novije generacije i da njih konkretno ta odluka neće mnogo pogoditi.
„Stariji automobili i dalje će se ovde voziti, ali se neće više uvoziti u državu. To će svakako uticati na tržište, ali ljudi u Srbiji su se već okrenuli dosta novijim automobilima“, kažu iz tog auto placa.
Evropska komisija predložila je uredbu koja bi zamenila postojeće direktive o otpadnim vozilima i o mogućnosti ponovne upotrebe i recikliranja.
Komisija tvrdi da bi novi propisi doveli do godišnjeg smanjenja emisija CO2 za 12,3 miliona tona do 2035, bolju valorizaciju 5,4 miliona tona materijala i povećanu ponovnu upotrebu ključnih sirovina.
Osim privrednih, ekoloških i socijalnih koristi za EU – uredba bi doprinela većoj sigurnost na putevima u trećim zemljama jer bi sprečila izvoz dotrajalih automobila i smanjila zagađenja u zemljama koje uvoze takve automobile.
BONUS VIDEO Zašto su električni automobili tako popularni i vredi li ih voziti u Srbiji?