Rast cena energenata izazvane ratom u Ukrajini utiču i na poskupljenje avio-aranžmana. Cena goriva u avio-industriji skočila je i do četiri puta u odnosu na onu kada su čarter letovi ugovarani. Aleksandar Seničić, direktora Nacionalne asocijacije turističkih agencija Srbije ističe da gorivo učestvuje u formiranju ukupne cene čarter prevoza sa 35 odsto i da se sada može očekivati poskupljenje od oko 30 posto. Ukazuje i da agencije mogu po zakonu, kada se dođe do ovako velikih promena na tržištu da podignu cene do osam posto i bez saglasnosti putnika.
Aleksandar Seničić kaže za RTS, da se sama cena čartera određuje na osnovu parametra koliko u tom trenutku košta goriva, a ono je čak četiri puta poskupelo, odnosno u nominalnim iznosima cena goriva se duplirala.
Dodaje da gorivo učestvuje u formiranju ukupne cene čarter prevoza sa 35 odsto i da se sada može očekivati poskupljenje od oko 30 posto u odnosu na one cene koje su ugovarali ranije.
„Razumem da su putnici potpuno nezadovoljni, ali mi ne možemo na to da utičemo. Avio-kompanije, ukoliko se ne revidiraju ugovori s novim cenama ili se ne izvrši doplata goriva, neće poletete, nećemo moći da izvedemo te letove“, ukazuje Seničić.
Navodi i da nije jasno zašto se kompanije drugačije ponašaju kada je reč o redovnim linijama, gde nema takvih izmena cena, a drugačije kada je reč o čarter prevozu. Nažalost, kaže agencije ne mogu na to da utiču.
„Putnicima je savet da nađu načina da se dogovore s agencijama, a agencije mogu po zakonu kada se dođe do ovako velikih promena na tržištu da podignu cene do osam posto i bez saglasnosti putnika“, naglasio je on.
Kakav izbor ima putnik
Seničić je objasnio da putnik u zavisnosti od toga kada se raskida ugovor o putovanju, predviđeno opštim uslovima putovanja, da li postoje ili ne penali i u kom procentualnom iznosu, svakako može da izrazi svoje nezadovoljstvo.
Ukoliko ima više od 45 dana pre polaska na put može zahtevati povraćaj novca koji je agencija dužna da vrati u roku od 15 dana.
Ukoliko se putnik nalazi u otkaznom roku onda će biti obračunati i neki penali, ali u svakom slučaju, savetuje, da ne bi došlo do takvih situacija, da je najbolje naći zajednički jezik sa samom turističkom agencijom.
„Mi smo i ranijih godina imali doplate povećanja cena goriva ali one nisu bile drastične i ond se ugovori ne menjaju. Sada su doplate drastične i već sada imamo doplate za Egipat i neke druge destinacije od 60 ili 70 evra“, rekao je on.
Dodaje da avio-kompanije sada insistiraju na promenama ugovora, aneksiranju ugovora po većim cenama.
„Sada više nećemo imati doplate ali će ukupna cena aranžmana praktično poskupeti za cenu avio-karte po novoj ceni. A ako nastavi da raste cena goriva, onda ćemo imati i i dodatne doplate za gorivo. Situacija je izuzetno kompleksna, na nju ne možemo da utičemo nju diktira svetsko tržište ali se nadam da ćemo u pregovorima koji predstoje s avio-kompanijama naći najbolje rešenje“, očekuje Seničić.
Autobuski prevoz skuplji za oko 20 odsto
Kada je reč o autobuskom prevozu putnika, Seničić kaže da su cene skočile oko 20 posto ali da tu nemaju veliki problem. One su, navodi, drastično manje nego avionskog prevoza.
Tako je cena karte do Grčke koštala oko 60 evra i ne treba očekivati poskupljenje više od nekih 10 do 12 evra.
Ističe da agencije nemaju veliki broj otkazivanja aranžmana ali da imaju veliki broj nezadovoljnih putnika avio doplatama.
„Međutim, to nisu adrese turističkih agencija, već avio kompanija nemamo neki izbor, ukoliko želimo da letimo čarterom moraćemo da platimo ono što nam se traži“, poručuje Seničić.
Očekuje da će se i „Er Srbija“ koja obavlja najviše čarter letova oglasiti ovim povodom i da će u zajedničkim razgovorima naći najbolje rešenje.
Bonus video: Putnik oko sveta: Kad ste dugo na putu, stvari se menjaju
Pratite nas i na društvenim mrežama:
Facebook
Twitter
Instagram