Foto: Jelena Bulajić/Nova.rs

Već mesecima traju pripremni radovi za međunarodnu izložbu Expo 2027 u Surčinu, a kako je najavljeno, 1. maja na istom mestu biće postavljen i kamen temeljac za izgradnju Nacionalnog stadiona. Iako nije bilo nikakvog tendera, najmanje sedam firmi već je angažovano na terenu, a pojedine su dobro poznate javnosti i povezane sa SNS-om.

Država će, prema najavama Aleksandra Vučića, do 2027. u EXPO, Nacionalni stadion, ali i niz drugih infrastrukturnih projekata po celoj zemlji, poput akvatika, izgradnje puteva, pruga, obnove fasada, škola, rekonstrukcija luka, domova zdravlja, ali i hotela i stambenih zgrada, uložiti neverovatnih 18 milijardi evra. Samo će na paviljone, hotelski i stambeni kompleks, akvatik centar i Nacionalni stadion „otpasti“ oko  1,2 milijarde evra.

Foto: TANJUG/ VLADIMIR ŠPORČIĆ; Screenshot/Instagram/mali_sinisa; Nova.rs

Prilikom posete Surčinu, gde pripremni radovi uveliko traju, naša reporterka opazila je radnike niza firmi koje su već uključene u realizaciju projekata Expo i Nacionalnog stadiona, iako do sada nije bio raspisan nijedan tender. Neke od njih su nam dobro poznate i bilo je jasno da bez njih EXPO neće proći.

Milenijum tim

Nasred poljane u Surčinu, tokom pripremnih radova, mogla su se videti i vozila sa oznakom Milenijum tima.

Inače, za javnost i nije veliko iznenađenje što je ova firma dobila posao u Surčinu, budući da su godinama unazad uključeni u najveće državne projekte. Tačnije, ušli su u sve pore srpskog biznisa – od poslova gasifikacije, preko hotelijerstva i vinogradarstva, do izgradnje puteva, mostova, naučnih instituta…

Foto: Jelena Bulajić/Nova.rs

Zapravo, kruna svega je bila odluka države da ugledni Institut Jaroslav Černi proda po početnoj ceni od 2,58 miliona evra upravo Milenijum timu i konzorcijumu u kojem je sedam direktora tog instituta.

Više nije tajna da je suvlansik te firme Ivan Bošnjak blizak SNS-u. Javno se pojavljuje na konvencijama te stranke, a u prostorijama naprednjaka delio je poklone sa logoom SNS starijim sugrađanima. Njegov partner Stojan Vujko se ređe pojavljuje na takvim događajima.

Mostogradnja ING

I nije „Milenijum tim“ jedina firma u vlasništvu tog dvojca koja je aktivna na gradilištu u Surčinu. Na licu mesta reporterka „Nove“ videla je, kamione, zastavu i radnike „Mostogradnje ing“, koja je u njihovom vlasništvu. Pojedini radnici koje smo zatekli na licu mesta rekli su nam da su došli čak iz Leskovca.

Foto: Jelena Bulajić/Nova.rs

Ova firma je inače pre nekoliko godina sklopila strateško partnerstvo sa nekadašnjim gigantom „Mostogradnjom“ i preuzela deo njihovih radnika i zakupila imovinu.

Naime, prema podacima iz Agencije za privredne registre, “Mostogradnja ING” ima 214 zaposlenih i ostvarila je neto dobitak od pola milijarde dinara ili oko 4,8 miliona evra. To je više nego duplo uvećana dobit u odnosu na prethodnu 2022. godinu.

Novkol

U Surčinu su viđene i oznake preduzeća „Novkol“, koja za razliku od „Milenijum tima“ i njegove ćerke firme nije toliko poznata široj javnosti. Ipak, ostalo je zabeleženo da je među prvima angažovana na projektu Beograd na vodi i daje bila zadužena za postavljanje šipova. Među vlasnicima su Miloš Hranisavljević, Milorad Janković i Nikola Višnić.

Foto: TANJUG/ JADRANKA ILIĆ

Ovo preduzeće je osnovano 1997. godine u Beogradu. Osnovna delatnost firme je projektovanje i izvođenje građevinskih radova iz oblasti podzemnih konstrukcija.

Kako nam je rekao jedan od radnika prilikom posete surčinskom gradilištu, ova firma će i na toj lokaciji biti angažovana na postavljanju šipova za osam sajamskih hala.

Kompresor ING

Ovo preduzeće iz Valjeva u stoprocentnom je vlasništvu Miroljuba Tomaševića.

PROČITAJTE JOŠ

Bila je angažovana na više projekata na Divčibarama, a u centru pažnje našla se kada je u Valjevu radila rekonstrukciju Ulice Vuka Karadžića. Tada je, prema pisanju portala kolubarske, nacrtan narandžasto beli pešački prelaz, što je bilo suprotno Pravilnom o saobraćajnoj signalizaciji.

Foto:Jelena Bulajić/Nova.rs

Mediji su pisali i da su troškovi za rekonstrukciju jedne ulice takođe u Valjevu porasli za 7,8 miliona dinara, da su radovi kasnili, a ta firma bila je jedan od izvođača.

Golf šped

Ova firma verovatno je zadužena za prevoz materijala u Surčinu.

Foto:Jelena Bulajić/Nova.rs

Na njenom sajtu navodi se da od 1991. godine vrši transport rasutih materijala u zemlji i inostranstvu. Takođe, bave se i prodajom i prevozom kamenih agregata, kao i kamena tucanika. Vlasnik ove firme je Dragan Vujetić.

Vojput

Preduzeće Vojput Subotica je osnovano pre više od pet decenija, a JP Putevi Srbije poverili su im značajnu mrežu održavanja državnih puteva na severu zemlje. Većinsko vlasništvo u ovom preduzeću ima firma Boja za izradu saobraćajne signalizacije Sombor, dok udeo u vlasništvu od 49,88 odsto ima Goran Janković.

Foto: Jelena Bulajić /Nova.rs

Samo tokom ove godine dobili su 10 poslova od države, koji se odnose na alfaltiranje ulica i održavanje saobraćajnica.

Bard – Kop

Ovo beogradsko preduzeće bavi se izgradnjom puteva i autoputeva, a vlasnica i direktorka je Ljubica Rakić. Ni ova firma nije poznata široj javnosti.

Mediji su o njoj pisali 2022. godine, kada je postala akcionar sa pet odsto akcija makedonske građevinske firme „Granit“.

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare