Autoputu kroz Beograd, tačnije njegovom delu od Petlje Bubanj Potok do Petlje Beograd, poslednjih meseci je dva puta menjana kategorizacija. I dok se u javnosti najviše raspravljalo o tome šta to znači za signalizaciju puta, u drugom planu je ostala priča da se ovim odlukama oslobođa ideo građevinskog zemljišta uz ovu saobraćajnicu na kom do sada nije moglo da se gradi.
U javnosti je u oktobra 2023. godine odjeknula vest da je Vlada Srbije deonicu auto-puta kroz Beograd prekategorisala iz statusa autoputa u status državnog puta drugog B reda.
Retki su oni kojima je bilo jasno odakle sada ta odluka, mada je bilo objašnjenja da autoput u smislu signalizacije, načina ukrštanje puteva ili kontrole pristupa odavno ne ispunjava kriterijume da bude autoput. Posebno nije bilo jasno zašto je saobraćajnica svedena na nivo državnog puta najniže kategorije.
“Običan narod ne vidi razliku. Isti kolovoz, isto sve, samo se drugačije zove, ali važno je znati da od ivice kolovoza na autoputu 40 metara na jednu i na drugu stranu ne sme ništa da se gradi osim pumpe i objekata koji služe autoputu. Proglasili su ga putem drugog B reda jer je taj pojas mnogo manji i tu se oslobađa silno građevinsko zemljište, gde sigurno ima zainteresovanih investitora koji bi da grade ” ističe profesor Saobraćajnog fakulteta Milan Vujanić.
I zaista, Zakon o putevima propisuje da je zaštitni pojas sa svake strane javnog puta, van naselja za državne puteve prvog reda, što su autoputevi iznosi 40 metara, za ostale državne puteve prvog reda iznosi 20 metara, a za državne puteve drugog reda iznosti 10 metara.
Međutim, tu je, kako primećuje Vujanić, došlo do druge vrste problema.
“Ako je put drugog reda, onda mogu njim da idu trotineti, bicikli, pešaci, pa su shvatili da to nije baš najpametnije, pa su podigli kategorizaciju na moto-put, jer na takvu vrstu saobraćajnice ne mogu da izlaze oni koji ne mogu da ostvare brzinu veću od 40 kilometara na sat” objašnjava Vujanić.
Moto-put je, kako kaže zakon, najviši rang državnog puta, odmah ispod auto-puta. Dozvoljena maksimalna brzina za kretanje vozila je 100 kilometara na čas i na tim putevima zabranjeno kretanje pešaka, biciklista, motokultivatora, traktora, kombajna.
Na moto-putu je, kako dodaje Vujanić, moguće izgraditi raskrsnicu ili neki drugi bočni izlaz na put, dok je na autoputu to mnogo strože regulisano kako može da izgleda isključenje sa auto-puta i svako ukršanje mora da bude iznad nivoa puta, odnosno u vidu petlje.
Vujanić nema dileme da će sada da se u Beogradu uz ovu saobraćajnicu da oslobodi značajan deo građevinskog zemljišta, da krene gradnja uz put, kao i da cena pojedinih parcela na toj deonici poraste.
U tom kontekstu je napomenuti da se trenutno uz ovu deonicu kroz Beograd najavljuje gradnja solitera na Bežanijskoj kosi, zatim na području nekadašnje BIP pivare, kao i na parceli ispod Autokomande.
Bonus video
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare