Železnička stanica u Novom Sadu Foto:Nenad Mihajlovic / AFP / Profimedia

Devet meseci od pada nadstrešnice u Novom Sadu i tragedije u kojoj je izgubljeno 16 života, uhapšen je Nikola Trivić, suvlasnik firme Starting, glavnog podizvođača na rekonstrukciji novosadske Železničke stanice. Ta kompanija je učestvovala je sa oko 71 odsto u ukupnoj vrednosti ugovorenih radova na tom projektu, iako je bilo angažovano blizu 50 firmi. Kako otkriva Nova.rs, podaci pokazuju da je Starting potpisao najmanje tri ugovora i 11 aneksa, te da je ugovorio poslove vredne najmanje 12,2 miliona evra, što je duplo više nego što se do sada mislilo.

Kompanija Starting imala je važnu ulogu u rekonstrukciji Železničke stanice u Novom Sadu, nakon koje je u u padu nastrešnice poginulo 16 ljudi. Iako je bila glavni podizvođač, niko od njenih direktora, odgovornih lica ili drugih zaposlenih do danas nije bio uhapšen, niti se našao na optužnom predlogu Višeg javnog tužilaštva u Novom Sadu. Niko nadležan nije objasnio kako je to moguće.

Ko su vlasnici Startinga?

Tek danas u velikoj akciji Tužilaštva za organizovani kriminal, koja obuhvata 15 osoba, uhapšen je Nikola Trivić, direktor i suvlasnik Startinga. On se sumnjiči da za izvršenje krivičnog dela zloupotreba položaja odgovornog lica iz člana 227 Krivičnog zakonika.

Trivić ima udeo od 30 odsto u toj firmi, dok preostali deo pripada Ljiljani Tripković. Do sada nije poznato da li je većinska vlasnica obuhvaćena istragom, niti da je bila na saslušanju.

O njima do se gotovo da se nije ni pisalo. Trivić se međutim slikao sa Nikolom Nedeljkovićem, bivšim direktorom Beograda na vodi, kada je Starting izabran za glavnog izvođača radova na na izgradnji zgrade BW Terraces.

Među referencama „Startiga“ nalazi se i izrada zgrada u Beogradu na vodi Foto:BETAPHOTO/MILOS MISKOV

Radili u Beogradu na vodi, rekonstrukciji pruge…

Među referencama koje su objavili na svom sajtu u nekoliko navrata navodi se izgrada zgrada u Beogradu na vodi. Na tom spisku je i projekat arhitekture rekonstrukcije, dogradnje i adaptacije stanične zgrade na Železničkoj stanici Novi Sad, gde se urušila nadstrešnica. Piše da su bili angažovani i na izvođenju radova na rekonstrukciji pruge Beograd – državna granica, kao i na podkonstrukciji pruge na deonici Zemun-Zemun Polje. Radili su i na graničnim prelazima, zidali sportsku halu u Starim Banovcima, a rekonstruisali su i most preko Zapadne Morave, u Mrčajevcima kod Čačka.

Tomislav Momirović, tadašnji ministar građevinarstva i saobraćaja, obilazi rekonstruisanu prugu Beograd-Novi Sad u čijem je sklopu bila i rekonstrukcija Železničke stanice Foto:Đorđe Krstić/MGSI

TOK se inače bavi finansijskom istragom koja se odnosi na projekat rekonstrukcije Železničke stanice u Novom Sadu. u kojoj je učestvovao i Starting.

Ugovori i aneksi

Ulogu Startinga donekle je otkrio Izveštaj Ekspertske grupe za prva tri studentska zahteva, koju je oformio Univerzitet u Beogradu, iako ga nigde nije imenovao. Naime, u tom izveštaju piše da su četiri srpska podizvođača učestvovala sa oko 93 odsto ukupnoj vrednosti ugovorenih poslova prema zaključenim ugovorima i aneksima ugovora, a da je najviše zastupljen jedan podizvođač, koji je učestvovao sa oko 71 odsto.U dokumentu koju je sačinila Ekspertska grupa, a u koji je Nova.rs imala uvid, ne piše o kom podizvođaču je reč, ali kako saznajemo, u pitanju je firma Starting.

Napominje se i da struktura učešća nije u potpunosti precizna, jer “postoji mogućnost da se neki radovi u ugovorima nisu odnosili samo na staničnu zgradu, ali sasvim jasno upućuje na stepen zastupljenosti pojedinih podizvođača u izgradnji”.

“U strukturi četiri najveća podizvođača, najveći od njih učestvuje sa oko 71 odsto, dok se učešće preostala tri kreće između 7,1 odsto i 8,2 odsto od ukupne vrednosti ugovorenih radova svih podizvođača. U skladu sa ovom činjenicom sistematizovani su i nalazi u Izveštaju. U slučaju podizvođača, koji je najviše zastupljen u vrednosti ugovorenih radova u odnosu na sve ostale podizvođače (oko 71 %), identifikovana su tri ugovora i 11 aneksa ugovora, kao i veći broj drugih relevantnih finansijsko-računovodstvenih dokumenata”, piše između ostalog u Izveštaju Ekspertske grupe.

Zoran Gavrilović, Tanasije Marinković, Danijel Dašić, Konferencija za novinare Anketne komisije za ispitivanje odgovornosti za urušavanje nadstrešnice na Železničkoj stanici u Novom Sadu Foto:FoNet/Milica Vučković

Kako se može videti u tom dokumentu, ugovori su potpisivani tokom 2021. i 2022, a vlast nije objavila nijedan aneks, iako tvrdi da su svi studentski zahtevi ispunjeni.

Forbs je početkom januara objavio da je kineska kompanija China Civil Engineering Construction Corporation, koja je inače bila podizvođač kineskih firmi, prvo potpisala sporazum sa Startingom, vredan 1,9 miliona evra, a da je vrednost ugovora na kraju iznosila oko 5,1 miliona evra. Ipak, prema novim podacima, Starting je dobio mnogo više novca.

Sudeći po Izveštaju Eksperske grupe, najveći podizvođač je prvi ugovor potpisao 10. novembra 2021, a vrednost predviđenih radova iznosila je 1.922.051 evra. Tokom 2022. potpisana su i tri aneksa, koji su uvećali vrednost radova za 1.634.305 evra. Dalje se navodi da su radovi predviđeni osnovnim ugovorom izvedeni na nivou od oko 50 odsto vrednosti iskazane u ugovor, a ostatak ugovora nije opravdan privremenim situacijama i fakturama. Piše i da ne postoje dokumenti na osnovu kojeg se može zaključiti da ostatak ugovora nije iskorišćen, a nisu pronađeni ni dokumenti koje je moguće povezati sa korišćenjem ostatka sredstava predviđenih ugovorom.

Železnička stanica u Novom Sadu Foto:FoNet/MUP Srbije

Drugi ugovor Starting je potpisao 20. jula 2022, a njegova vrednost iznosi 5.116.401 evra. I u ovom slučaju nedostaju aneksi, ali u Izveštaju Eksperstke grupe piše da ih je bilo osam, da su potpisivani i 2023, te da njihova zbirna vrednost iznosi 1.449.080 evra.

Sudeći po tom dokumentu, 20. septembra 2022. potpisan je i treći ugovor, a njegova vrednost iznosi 2.048.500 evra. Iz priložene dokumentacije nije moguće zaključiti da li postoje aneksi koji su povezani sa ovim ugovorom, budući da u objavljenoj dokumentaciji nisu pronađeni.

Kada se saberu sve ove cifre dolazi se do iznosa od 12.220.337 evra, što je skoro šest puta veća cifra od one u Sporazumu koja je potpisana sa Kinezima.

Šta su radili drugi podizvođači?

Izveštaj Ekspertske grupe otkrio je i neke druge detalje. Jedan od njih je da su postojala tri kineska podizvođača, koja u Srbiji nisu pravna lica niti imaju osnovni kapital, a oni su angažovali srpske podizvođače. Navodi se da su identifikovana 23 srpska podizvođača prvog nivoa, a oni imaju svoje podizvođače (drugog nivoa), njih ukupno 21. To znači da su na rekonstrukciji Železničke stanice učestvovale najmanje 44 srpske firme.

Postavlja se pitanje šta su one radile, ako je samo Starting učestvovao sa 71 odsto u ugovorenim poslovima, a ukupno četiri srpske firme (uključujući i Starting) sa 93 odsto u ukupnoj vrednosti ugovorenih poslova.

Tužbe protiv advokata, novinara, inženjera…

Zoran Đajić Foto: Vesna Lalić/Radar

Advokat Ivan Ninić, koji je prošle nedelje objavio informaciju da ga je tužila firma „Starting“, inače glavni podizvođač radova u projektu rekonstukcije Železničke stanice u Novom Sadu na kojoj se 1. novembra prošle godine urušila nadstrešnica, sada je otkrio protiv koga je sve ova firma podnela tužbe. Reč je o sedam tužbi, a tuženi su, pored advokata Ninića, ljudi koji su u proteklom periodu ukazivali i pisali o ulozi „Startinga“ u projektu rekonstrukcije Železničke stanice.

O „Startingu“ je svojevremeno govorio Zoran Đajić, inženjer geologije koji je do juna 2023. radio kao konsultant na projektu rekonstrukcije Železničke stanice u Novom Sadu. U više navrata tvrdio je da je firma “Starting”, koja je bila glavni podizvođača radova, ignorisala je sve što joj je tražio nadzor, pa i on lično.

On je ranije za Radar rekao i da se firma “Starting” povremeno ponašao kao da je investitor, da je ta firma ignorisala sve što im je on tražio, kao i sve ono što im je tražio nadzor.

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare