U Srbiji se od aprila ove godine onlajn kupovina hrane povećala za 200 odsto, odeće za 100 odsto, a tehničkih uređaja i računarske opreme za 50 odsto, kažu u Ministarstvu trgovine, turizma i telekomunikacija.
Istovremeno, za oko 30 odsto porastao je i broj prigovora potrošača o načinu ostvarivanja njihovih prava.
Državna sekretarka u Ministarstvu trgovine, turizma i telekomunikacija Tatjane Matić rekla je da su tokom vanrednog stanja zbog pandemije kovid-19 poštanski operatori zabeležili rast broja pošiljki, odnosno dostava robe kupljene putem e-trgovine za 40 odsto, dok su trgovci beležili rast e-trgovine od 50 odsto do čak 300 odsto.
„I nakon ukidanja vanrednog stanja poštanski operatori beleže još veći rast od 50 odsto do 100 odsto, dok većina trgovaca beleži rast u proseku oko 100 odsto, prema podacima e-Commerce Asocijacije Srbije“, rekla je Matić.
Izrazila je očekivanje da će rast e-trgovine biti nastavljen kako zahvaljujući već redovnim e-kupcima, tako i pojavljivanjem novih kupaca koji se sada upoznaju sa sigurnošću i kvalitetom onlajn trgovine, ali i trgovcima koji sve više otvaraju onlajn kanale prodaje.
Tehnički uređaji i račcunarska oprema su oduvek najtraženija roba u elektronskoj trgovini, ali u vreme epidemije virusa korona, navodi Matić, ta situacija se promenila, pa su građani onlajn najviše kupovali hranu i odeću.
U apilu se, kaže Matić, desio ekstremni porast elektronske trgovine, veliki broj ljudi je prvi put probao da kupuje onlajn i otkrio sve benefite kupovine bez odlaska u prodavnicu, ali i navodi da rast elektronske trgovine prati i povećan broj prigovora potrošača o načinu ostvarivanja njihovih prava, i to oko 30 odsto.
Matić je rekla da se građani najčešće žale po osnovu nesaobraznosti robe, izdatih garancija, roka isporuke, povraćaja novca i slično.
Rast elektronske trgovine u Srbiji beleži se od početka godine, i pre uvođenja vanrednog stanja, a prema podacima Narodne banke Srbije u prvom kvartalu ove godine broj dinarskih e-transakcija karticama i e-novcem beleži rast za 82,19 odsto u odnosu na isti period 2019. godine.
Navela je da novi Zakon o zaštiti potrošača jasno definiše prava potrošača iz ugovora na daljinu, odnosno u okviru onlajn kupovine, kao i obaveze trgovca o predugovornom informisanju, izvršenju i roku isporuke, i pravu potrošača na odustanak od ugovora u roku od 14 dana bez navođenja razloga, te obaveze trgovca u tim slučajevima.
„Međutim, važno je napomenuti da se ova prava mogu ostvariti samo ukoliko potrošači kupuju kod registrovanih trgovaca, što je i glavni uslov za bezbednu i sigurnu onlajn kupovinu“, naglašava Matić.
Matić je rekla da je jedna od brojnih aktivnosti Ministarstva koja se odnosi na jačanje poverenja građana u e-trgovinu i objavljivanje vodiča za e-trgovinu.
Navela je da su ti vodiči u saradnji sa USAID-om objavljeni na onlajn platformi „Pametno i bezbedno“ i da oni pružaju sve neophodne informacije i savete koji otklanjaju sumnje i bezbednosne zamke onlajn trgovine.
„Između ostalog, upućuju građane na neophodne korake prilikom ovog vida kupovine, kao što su provera prodavaca, uslova kupovine, zaštita digitalnih uređaja, čuvanje podataka“, rekla je Matić.
Vodiči, kako je objasnila, pružaju i praktična uputstva o načinima onlajn plaćanja, ali i konkretna objašnjenja o pravima potrošača, odnosno obavezama trgovaca, koji su regulisani novim Zakonom o trgovini i izmenama i dopunama Zakona o elektronskoj trgovini.
Vodiči podsećaju i na mogućnost da se građani u roku od 14 dana predomisle i vrate robu uz povraćaj novca, kaže Matić i navodi da Ministarstvo trenutno radi na donošenju vodiča za e-trgovce i njihovo objavljivanje se može očekivati u trećem kvartalu ove godine.
Paralelno sa ovim aktivnostima, dodaje Matić, sprovodi se javna edukativna kampanju u oblasti e-trgovine.
Pratite nas i na društvenim mrežama: