Građani Srbije već godinama plaćaju najskuplje gorivo u regionu, a stručnjaci ističu da su ključ visokih cena na našim pumpama prevelike državne dažbine. Naime, od onoga što date za litar dizela ili benzina, polovina ide na akcize i PDV.
Pred praznike su učestala poređenja cena naftnih derivata sa onima kod komšija, i najčešća je procena da se tokom putovanja isplati napuniti rezervoar u nekoj od susednih zemalja.
Šta tačno, kome i koliko plaćamo u jednoj litri goriva i zašto smo po tim cenama uvek na samom vrhu za Nova.rs objašnjava Milan Rakić iz Udruženja vlasnika privatnih pumpi.
U ceni evrodizela, koja trenutno iznosi 205 dinara po litru, rafinerijska cena, odnosno ona po kojoj se gorivo dobija od proizvođača, je 88,38 dinara, na akcize, koje su povećane od prvog maja, odlazi 69,12 dinara i maloprodajna marža je 13,3 dinara po litru.
“Na ove iznose računa se PDV od 20 odsto, pa se zbir rafinerijske cene, akcize i maloprodajne marže množi sa 1.20. To je koeficijent koji se množi iznos akcize”, navodi naš sagovornik.
Tako se dobija ukupna cena od 205 dinara po litru benzina u okviru koga je PDV oko 34 dinara.
Na isti način Rakić razlaže i cenu jednog litra benzina BMB 95, koja je trenutno 202 dinara. Na rafinerijsku cenu odlazi 87.78 dinara, akciza je 67.22 dinara, maloprodajna marža je 13.3 dinara.
Opet se zbir ove tri komponente množi sa 1.20 da bi se dobila cena sa PDV-om, odnosno konačna cifra. U ovom slučaju udeo PDV u ceni litre benzina BMB 95 je oko 34 dinara.
Obe ove kalkulacije, kako upozorava Rakić, vrlo jasno pokazuje da u konačnoj ceni goriva državne dažbine, odnosno akciza i PDV, zauzimaju veći procenat nego ono što ide rafineriji ili uvozniku od koga je nafta nabavljena.
Od 205 dinara koji smo dali za litar dizela na pumpi više od 103 dinara otišlo je državi, dok od litra benzina BMB 95 čija je konačna cena 202 dinara državi ide nešto više od 100 dinara.
Ovo sve važi od prvog maja, pošto je snagu stupila odluka o povećanju akcize, kojom je ovaj namet na dizel iznosi 69,12 dinara po litru, a na benzin 67.22 dinara po litru.
Rakić upozorava da zbog ovakve strukture cene goriva građani u Srbiji plaćaju skuplje gorivo od većine zemalja u regionu.
“Iz razloga što se na akcizu obračunava PDV motorna goriva su skuplja za potrošače u Srbiji za 13,40 do 13,80 dinara po litri. Obračun poreza na akcizu je nedopustiv jer to predstavlja obračun poreza na državnu dažbinu, koja je takođe vrsta poreza. Ovim je jasno da se u Srbiji plaća porez na porez u strukturi cene motornih goriva” ističe Rakić.
Rakić podvlači da je ključ visoke cene goriva problem visokih državnih dažbina koje čine polovinu konačne cene.
Poređenja radi, kako naš sagovornik navodi, sve zemlje Evropske unije primenjuje akcizu od 0,35 do 0,45 evra. U Srbiji već sada ovaj državni namet iznosi na dizel oko 0,55 evra po litru, a na benzin oko 0,53 evra. Sa povećanjem od prvog maja, akciza na dizel će biti oko 0,59 evra, a na benzin 0.57 evra.
Kod naših prvih komšija u Crnoj Gori, akciza na litar dizela je 0,27 evra i oko 0,36 evra na motorni bezolovni benzin. U Bosni i Hercegovini, ova dažbina se na dizel plaća oko 0,30 konvertibilnih maraka, odnosno oko 0,15 evra, a na bezolovni benzin oko 0,35 konvertibilnih maraka, što je otprilike oko 0,175 evra.
Bonus video
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare