„Ako svojim radom doprinesete industriji i društvu, vrata će vam se otvoriti, bez obzira na pol osobe koja donosi odluku. I onda je sve zapravo prilično lako“, rekla je slovenačka industrijska dizajnerka Nika Zupanc.
Slovenačke dizajnerke Nika Zupanc i Lara Bohinc i srpska menadžerka Ana Anđelić – koje su uspele u svojim oblastima u svetskim razmerama – predstavile su svoj karijerni put na današnjem Forbes Adria Power Women’s Summit-u u Beogradu na kome su govorile o ravnopravnosti žena u kreativnoj industriji.
Lara Bohinc, dizajnerka i vlasnica studija Bohinc, kao ključni momenat u karijeri izdvojila je odluku da nastavi postdiplomske studije na londonskom Kraljevskom koledžu.
„Mislim da sam išla ovim putem jer nisam imala drugu opciju“, rekla je. „Posle osnovnih studija u Sloveniji niko mi nije ponudio posao, pa sam odlučila da studiram dizajn metala i nakita. Primljena sam, ali su onda morali da se pokriju troškovi. I uradila sam to“, rekla je ona.
Na kraju studija, prijatelj sa Kraljevskog koledža ju je pozvao na svoju reviju za koju je napravila slušalice. Zapazio ih je urednik Vogue-a, koji je potom slušalice stavio na naslovnu stranu poznatog magazina. Pošto je dobila više mogućnosti za saradnju, Bohinc je otvorila sopstveni studio u kome radi i danas. „Uradio sam nešto i ljudi su to primetili. Pokušaš kako bi video da li to radi“, rekla je.
I sama uočava različit položaj žena i muškaraca u svojoj profesiji, a to, prema njenim rečima, proizilazi iz ženske skromnosti.
„Mislim da se žene manje udaju. Oni stoje u pozadini, čekaju, manje podložne riziku. Mislim da bi trebalo da budu samopouzdanije, malo muževnije u ovom pogledu“, rekla je ona. Ona je, međutim, naglasila da se situacija menja.
Industrijski dizajner i autor knjige „Breaking the Rules“, Nika Zupanc, koja radi sa prestižnim italijanskim brendovima, smatra da je autentičnost ključna poruka u industriji dizajna. „Moji radovi su bili jedinstveni i privukli su pažnju novinara i kupaca. Odavde je bilo prilično lako. Važno je da imate tu intuiciju“, rekala je Zupanc.
Čak i u odnosu sa klijentima, po pravilu, direktorima ili vodećim menadžerima produkcijskih kuća u kojima dominiraju muškarci, prema njenim rečima, nije važno kog ste pola, već šta imate da kažete i koji su vaši talenti.
Priznaje da ponekad kao dizajner mora da pristane na neku vrstu kompromisa, ali to, prema njenim rečima, nije nužno slabost. „Kompromisi su uzbudljiv deo mog posla. Deo kreativnog procesa je i u dijalogu sa klijentom, što može dovesti do nadogradnje osnovne ideje proizvoda. Niti to nužno znači da delo gubi svoju autentičnost“.
Na pitanje da li je ikada ušla u ove vode sa strahom ili sumnjom u sebe, rekla je da je njena želja da doprinese industriji dizajna uvek daleko nadmašila svaku sumnju. „Kada su me novinari na početku karijere pitali da li se osećam manje poštovano kao žena, nisam htela da odgovorim. Nisam želela da dozvolim da pitanje roda stavi moj rad u zapećak”.
Ali priznala je da je na početku, kada je morala da se takmiči sa velikim imenima u svetu dizajna, ponekad mislila da to ne može. „Činilo mi se da ne mogu da pariram svojom energijom. Ali za to je trebalo malo vremena, jer sam shvatila da sam ja otvorena, iskrena, sa samopouzdanjem koje proizilazi iz mog talenta. Ne muškarac ili žena, već Nika.”
Ana Anđelić, stručnjakinja za brendove, doktorka sociologije i autorka knjige „The Business of Aspiration“, bila je direktor globalnog marketinga u Esprit-u. Pre toga je bila direktor brenda Banana Republic, gde je uspostavila novi kreativni i dizajnerski pravac koji je povećao prodaju za 27 odsto.
Na pitanje šta vidi kao najveći uspeh u svojoj raznolikoj poslovnoj karijeri, ona je izdvojila rebrendiranje Banana Republic u Beogradu. „To je kultni američki brend. To je bio verovatno najinspirativniji deo moje karijere, ali i organizaciono opterećujući, jer sam upravljala sa 200 ljudi“, rekla je ona.
Na pitanje da li je, s obzirom na uspehe u pretežno muškom svetu menadžmenta, ikada doživljavana kao muževnija, rekla je da je i sama po prirodi agresivnija, ali da to shvata uglavnom kao drugačiji oblik ženstvenosti. I da za to morate biti i „malo ludi“.
Ona je skrenula pažnju na pretežno žensku publiku današnjeg događaja i prokomentarisala: „Poruke sa današnjeg događaja treba da čuju uglavnom muškarci.
Forbes Slovenija, Andreja Lončar
***
BONUS VIDEO: