Foto:EPA-EFE/ANDREJ ČUKIĆ

Ministarka zadužena za saobraćaj Zorana Mihajlović izjavila je da su gubici Er Srbije premašili 30 miliona evra, i da bi bio red da država omogući nastavak rada nacionalnom avioprevozniku. Nije, međutim, pomenula da li bi bio red da i strateški partner, Etihad, podnese deo tereta gubitaka Er Srbije.

„Za sada je minus Er Srbije preko 30 miliona evra, a procene kažu da će do kraja godine porasti bar još toliko“, izjavila je danas ministarska građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Zorana Mihajlović, gostujući na TV Prva.

Pročitajte još:

Ona je ocenila da je Er Srbija, koja je u vlasništvu države i Etihad Airways, nacionalnog avio-prevoznika Ujedinjenih Arapskih Emirata, u toku pandemije radila „društveno odgovoran posao“ i da je red da joj država omogući uslove za nastavak komercijalnog rada.

Što se tiče konkretnih vidova pomoći za Er Srbiju, Mihajlović je navela da se razmatra „da li ćemo kupiti dodatne avione ili deo deonica od Etihada“, prenela je agencija FoNet.

Strateško partnerstvo sa Vučićevim potpisom

Prvog avgusta 2013. godine potpisan je sporazum o strateškom partnerstvu između nacionalnog avio-prevoznika Ujedinjenih Arapskih Emirata Etihad Airways, Jat Airways i Vlade Republike Srbije, čiji je prvi potpredsednik tada bio Aleksandar Vučić. On je, zajedno sa prvim čovekom Etihada Džejmsom Hoganom stavio potpis na Sporazum kojim je predviđeno da Etihad preuzme 49 odsto udela u Jat Airways-u, a kompanija je preimenovana u Er Srbija. Etihad i Vlada Republike Srbije tada su se obavezali da ulože po 40 miliona američkih dolara, kao i da obezbede dodatna sredstva u maksimalnom iznosu od po 60 miliona dolara.

 

Šćuric: Od Etihada ne treba očekivati ni evro za gubitke Er Srbije

Da li je država jedina koja treba da pokriva gubitke Er Srbije nastale tokom globalne pandemije?

Analitičar koji prati avio industriju Alen Šćuric za Nova.rs ocenjuje da se avio kompanije širom sveta danas utrkuju koje će svoje poslovne probleme prikazati težim i skupljim, kako bi ‘izvukle’ više novca od svojih država preko paketa pomoći ili banaka, kroz povoljne kredite i druge oblike finansiranja poslovanja.

Alen Šćuric Foto: N1

 

„Treba imati u vidu da se na globalnom nivou barata neverovatnim ciframa, pa je tako ‘Lufthanza’ od Nemačke dobila 10 milijardi dolara, iako je pitanje koliki su zaista gubici napravljeni tokom dva meseca ‘neletenja’ u periodu koji inače nije najatraktivniji za avio industriju“, objašnjava Šćuric.

Kada je reč o Er Srbiji, mišljenja je da se ne treba nadati da će strateški partner Etihad Airways, sa 49 odsto vlasništva u srpskom avio prevozniku, učestvovati u pokrivanju gubitaka zbog pandemije.

„Nema šanse da ćete dobiti i jedan evro“, spreman je da se opkladi Šćuric, a svoju procenu zasniva na rezultatima poslovanja Etihada.

„Stekao sam utisak da Etihad već neko vreme nije aktivan partner u Er Srbiji. Takođe, Etihad se i sam u periodu od 2016. do 2018. suočio sa gubicima od 4,7 milijardi dolara“, kaže Šćuric, i podseća da je nacionalni prevoznik UAE tokom 2017. pustio u bankrot nekoliko manjih kompanija u kojima je imao vlasništvo, kao što su indijski JET Airways, zatim Air Berlin i Darwin Airline.

Zato smatra da je sporazum sa Vladom Srbije opstao više zbog političkog nego poslovnog značaja.

Subvencije i otpisi dugova za Er Srbiju

Iako je, prema odredbama Ugovora o strateškom partnerstvu između Republike Srbije i Etihad Airwaysa, država trebalo da prestane sa bespovratnim davanjima nacionalnom avio prevozniku još 2016. godine, to se nije desilo.

Pravdajući isplate iz budžeta na račun Er Srbije u 2017. i 2018. godini, ukupne vrednosti od oko 41,6 miliona evra (u obe godine po nešto manje od 21 miliona evra), ministar finansija Siniša Mali i premijerka Ana Brnabić navodili su da se radi o isplatama na ime starog duga Jat Airways.

Ono što je interesantno je da se te isplate vode kao prihod, a kada se one oduzmu od prihoda iz redovnog poslovanja, proizilazi da Er Srbija od osnivanja posluje sa debelim gubitkom.

Prema podacima iz finansijskih izveštaja Er Srbije u periodu od 2014. do 2018.godine, koji su objavljeni na sajtu Agencije za privredne registre, Er Srbija od države dobila ukupno oko 200 miliona evra.

Etihad u istom periodu nije dodatno ulagao u zajedničku kompaniju Er Srbija.

Najpoznatiji posao Er Srbije s državom u poslednjih godinu dana je pobeda na tenderu za organizaciju letova od  sa aerodroma „Konstantin Veliki“ u Nišu, a na ime tog ugovora, godišnje će dobijati pet miliona evra iz republičkog budžeta na ime subvencija.

 

****

Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

Twitter

Instagram

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare