Foto: Stevens Tomas/ABACA / Abaca Press / Profimedia/Shutterstock/Edinburghcitymom/Levent Konuk

Od dvodnevne posete predsednika Srbije Aleksandra Vučića Francuskoj, koja je označena kao istorijska, na kraju je najviše odjeknula njegova najava da čuvena robna marka luksuznih proizvoda Luj Viton dolazi u Srbiji. Ispada da je najveće dostignuće šefa države tokom boravka u Parizu to što ćemo za dve godine luksuzne tašne moći da kupujemo u prodavnici poznatog svetskog brenda u Beogradu na vodi. Ekonomisti za Nova.rs ocenjuju da je to još jedan marketinški trik vlasti, koji niti ima veze sa životom prosečnog građanina, niti će na njega na bilo koji način uticati.

Bio je to 20. susret dvojice predsednika, za koji je i sam Vučić uoči posete rekao da će biti “možda i najvažniji susret u poslednje tri decenije za našu zemlju”.

Odnos Beograda i Prištine, saradnja Srbije i Francuske u energetskom sektoru, upravljanju projektima, prečišćavanju voda, namenskoj industriji, sve su te teme kandidovane kao važne za ovu državničku posetu. Očekivali su Beograđani da će možda biti reči i o izgradnji metroa u glavnom gradu.

Aleksandar Vučić i Emanuel Makron Foto: Ludovic MARIN / AFP / Profimedia

Međutim, sve se, na kraju, nekako svelo na luksuzne tašne.

„Nadamo se da će 2026. konačno i Luj Viton da dođe u Srbiju, u Beograd na vodi. Toliko smo se borili za to. Luj Viton je ‘flegšip’ i kada dođe, onda svi veliki dolaze“, objavio je pobedonosno Vučić u Parizu. Istakao je da će to biti značajno i za srpsku ekonomija i za turizam.

Pomenuto je, doduše, i da je Beograd blizu potpisivanja ugovora o kupovini 12 francuskih borbenih aviona marke „Rafal“, ali su ti proizvodi francuske namenske industrije, bez obzira što su vredni milijarde evra, ostali ipak u senci čuvenih tašni i novčanika.

„Izjava koja nema veze sa stvarnošću“

Ekonomista Ljubomir Madžar ocenjuje za Nova.rs da je predsednikova priča o dolasku prodavnice luksuzne robe u Srbiju priča bez ikakvog značaja za prosečenog građanina.

Ističe da u Srbiji “ko jede parizer i suv hleb ne može da računa na luksuzne stvari”.

Ljubomir Madžar Foto: Medija centar Beograd

“Nikakave luksuzne tašne ne tiču se mnogo građana Srbije dok je naša zemlja na tako niskom nivou ostvarenog dohotka kao sada. To je još jedna od mnogih Vučićevih irelevantnih izjava i poteza, orijentisanih prvenstveno na skupljanje jeftinih političkih poena i traženje izborne podrške. Nema ona mnogo veze sa životnom i sa stvarnošću”, ističe Madžar.

Njegova koleginica Danica Popović dodaje da se predsednik “baš trudi da ispuni vreme koje svakodnevno zauzima u našem medijskom prostoru”.

“Ne znam šta bi više mogao čovek da lupi pa da nam privuče pažnju”, kaže Danica Popović za Nova.rs.

„Vučićev odabrani svet u Beogradu na vodi“

Međutim, ona primećuje još jednu stvar – kako je Vučić tačno pozicionirao gde će biti nova prodavnica čuvenog brenda.

“U vreme kada hoće da proda toliko strateških stvari Zapadu, on govori da će ’Luj Viton’ doći ne u Srbiji, nego precizira u Beograd na vodi, tamo gde žive oni kojima je on u većini slučajeva poklonio stanove ili pare da kupe te stanove. To je poruka mladima: ’Nemoj ništa da radiš, plagiraj diplome, učlani se u SNS i Lui Viton će ti doći na noge’. To je ključno” ističe.

Ona objašnjava da je sve to u duhu dosadašnjih Vučićevih medijskih nastupa kojima se on obraća publici prorežimskih medija i rijaliti programa.

Danica Dana Popovic
Danica Popović Foto:Vesna Lalić/Nova.rs

“Pravite siromašno društvo, a za malo para kupite neki bogat svet i stavite ga kao u izlog u deo grada Beograd na vodi, da se vidi kako to lepo izgleda. To je njegov svet odabranih, koji većinom nije platio te stanove, ili je od njega dobio pare da kupi stanove. Tamo je malo pošteno zarađenih stanova” naglašava Danica Popović.

Sve je to, prema njenim rečima, u duhu sistema, koji se već godinama forsira u Srbiji, a u kom se ne priča o poštenim ljudima, o onima koji nešto rade i stvaraju.

“Ništa novo, on se obraća svojim klijentima, plagijatorima, svojim sigurnim glasačima, koji će na osnovu toga da ušićare. Pošten čovek koji radi i živi u Srbiji je ostao u ovoj priči bez jasne i smislene poruke”, zaključuje Danica Popović.

U tom kontekstu se i gradi nacionalni stadion, organizuje se velelepna, ali i izuzetno skupa izložba “Expo 2027”, dok nekoliko kilomatara dalje naselja u Krnjači i Borči i dalje čekaju priključke na kanalizacionu mrežu.

Postoje sociološka istraživanja i teorije koje ukazuju da su takozvana uočljiva potrošnja, ustvari trošenje novca na vidljive znake bogatstva, svojstvena siromašnim pojedincima i društvima, mnogo više nego onima koji su bogati.

Siromašnijima je, prema toj teoriji, mnogo bitnije da bar u nekom trenutku u životu mogu pokažu da imaju neku skupu stvar. Možda je zato predsednik tako pobedonosno objavio da stiže “Luj Viton”.

Bonus video

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare