Društvenim mrežama kruži fotografija automata za kafu, oblepljenog trakama Poreske uprave i istaknutim obaveštenjem da je "objekat zatvoren zbog neevidentiranja prometa". Ispod slike ređali su se mnogi šajivi komentari i pitanja "kako će automat da izdaje fiskalni račun", pa do toga da je u pitanju fotomontaža. Ipak, Nova.rs saznaje da je fotografija autentična, a cela situacija, koliko god apsurdno izgledala, zapravo je istinita. Zakon kaže da automati za kafu i grickalice moraju da evidentiraju promet.
Fotografija „zaplenjenog“ automata za kafu nastala je u Kragujevcu, a zabeležili su je novinari gradskog nedeljnika Kragujevačke. U celoj situaciji, pomalo je komično i naročito apsurdno to što se „inkriminisani“ automat nalazi u zgradi Gradske poreske uprave, a njegov rad zabranili su inspektori republičke poreske inspekcije i tako svojim kolegama onemogućili da se 15 dana snabdevaju kafom iz aparata.
Ipak, u pozadini ove priče je daleko ozbiljnija situacija, sa kojom se suočavaju vlasnici samonaplatnih automata za kafu, sokove i grickalice, poznatijih kao vending mašine.
Automat „zaplenjen“ u kragujevačkoj Gradskoj poreskoj upravi je u vlasništvu Dragana Jocića iz Batočine, koji osim tog aparata, ima još 85 uređaja u brojnim šumadijskim firmama i institucijama.
On za naš portal objašnjava da su novim Zakonom o fiskalizaciji obuhvaćeni i samonaplatni automati, ali dodaje da su taj proces pratili mnogi problemi tehničke prirode, te da i pored dobre volje vlasnika automata, kako ističe, „nije sve išlo glatko“.
„Mi smo dobili obaveštenje da od 1. oktobra moramo da imamo instalirane kase u automatima. Odranije smo znali da će to biti naša obaveza i prihvatili smo to. Ja sam konkurisao i dobio subvenciju Ministarstva finasija za 86 kasa, ali problem je u tome što niko od nas nije dobio kase na vreme. Ja konkretno do sada imam samo 50 kasa“, objašnjava Dragan Jocić za Nova.rs.
Prema njegovim rečima, u Srbiji postoje samo dve firme za snabdevanje tržišta kasama za automate, koje, kako navodi, zbog nedostatka čipova na globalnom nivou, a ujedno i ograničenih rokova za fiskalizaciju, nisu bile u stanju da na vreme isporuče poručene kase.
„Upravo sam to pokušavao da objasnim poreskim inspektorima, da nije do nas i da je problem dublji, ali sam stekao utisak da to njih uopšte ne interesuje, već da su došli da zatvore i da završe svoj posao“, priča ovaj vlasnik firme za vending aparate.
Osim uređaja u zgradi Gradske poreske uprave u Kragujevcu, inspektori su „zabranili rad“ još jednom aparatu koji je u vlasništvu Dragana Jocića, a koji se nalazi u jednoj privatnoj kragujevačkoj firmi.
‚,Kase su specifične, nisu kao one iz prodavnice‘‘
Naš sagvornik objašnjava i da je fiskalizacija aparata, kako kaže „urađena na silu“, bez prethodnog obezbeđivanja potrebne infrastrukture. Na ličnom primeru iznosi da je firma od koje je kupio kase do sada tri puta menjala softver, jer su prvobitni programi pravili greške, zbog kojih je dobijao brojne reklamacije klijenata.
„Nije to samo da ,uključiš u struju i da kasa radi‘. Svi mi koji se bavimo ovim poslom, uglavnom imamo polovne i stare aparate, koji zbog ugradnje kase prave greške. Dobijao sam reklamacije da aparat ,krade‘ novac, da ne izbacuje poručeni proizvod već nešto drugo, da neće da primi novčanice. Ispostavilo se da čim isključimo kasu, aparat radi normalno. Za ovu fiskalizaciju nisu bili spremni ni proizvođači kasa, koji od samog starta dorađuju i menjaju program. Kod mene je sad treća verzija programa. To sam pokušavao da objasnim inspektorima, ali oni nisu imali razumevanja. Mislim, da je ovo problem koji treba da bude rešen na višem nivou“, stava je Dragan Jocić.
Dodaje da „ne beži“ od fiskalizacije, već naprotiv ističe da je dobra, jer preko kase može da prati svoj promet, kao i stanje u aparatu i eventualne greške koje se dešavaju. Međutim, on smatra da su poreske vlasti, kako kaže, ipak mogle da budu malo fleksibilnije, dok se ne istestiraju novi programi i uređaji.
„Za sve ove novine potrebno je vreme. Ja sam morao da pronađem i zaposlim IT stručnjaka koji će da vodi računa o kasama. Ne može to da radi čovek koji je zadužen za servisiranje i dopunu aparata, ipak je ovo tehnologija koja zahteva specifične veštine. Da bi jedna kasa proradila kako treba i bez greške, potrebno je da se prati njen rad bar sedam dana i da IT stručnjak sedi ceo dan u firmi gde je postavljen aparat. Nije ni cela Srbija pokrivena internetom, bez kojih kase ne mogu da rade. Nije to samo moj slučaj, već je tako kod svih koji se bave ovim poslom“, opisuje naš sagovornik kako cela situacija izgleda u praksi.
Na kraju zabrinuto dodaje i da je evidentiranje prometa preko kase u aparatima, dostupno velikom broju ljudi, pa ukazuje i na problem nezaštićenih podataka, koji su kako ukazuje, podložni malverzacijama.
„Mi koji se bavimo ovim poslom sada više nismo zaštićeni i naša konkurencija lako može da ima uvid u to kako poslujemo. Sve podatke o poslovanju i prometu sada imaju firme kod kojih smo kupili kase, serviseri, poreski inspektori i druge službe u Poreskoj upravi. Iz ličnog iskustva mogu da kažem da su moji aparati koji ostvaruju najbolji promet, na meti konkurencije i već ,kidišu‘ na te firme. To me čak više zabrinjava, nego privremena zabrana rada ili neispravni programi“, zaključio je vlasnik frme za vending aparate.
Portal Nova.rs zatražio je odgovore i od Poreske uprave Srbije u vezi sa fiskalizacijom automata za kafu i pojašnjenje slučaja zatvaranja aparata u Kragujevcu, ali nam do objavljivanja ovog teksta nikakav odgovor nije stigao.
BONUS VIDEO: Koga lovi poreska kroz turističke aranžmane?
Pratite nas i na društvenim mrežama:
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare