Ilustracija Foto: Goran Srdanov/Nova.rs

Od januara je počelo prijavljivanje taksista za subvencije kojima bi uz pomoć države trebalo da u naredne tri godine nabave nova vozila. Do sada se za subvenciju od 8.000 evra, koliko država daje uz određene uslove, prijavilo oko 1.600 taksista, a procenjuje se da će ih ukupno biti oko 12.000 u celoj Srbiji. Uskoro se očekuju i prva rešenja, a taksisti, ipak, primećuju da je korona usporila ove procedure.

Vlada Srbije je u januaru usvojila uredbu kojom se predviđa da taksisti dobiju 8.000 evra za nova kola. Pravo na novac iz državne kase imaće oni koji rade godinu dana kao taksisti, a subvencija se odobrava za nova kola koja zadovoljavaju najmanje euro 6 standard u pogledu emisije izduvnih gasova.

Minimalna cena vozila mora da bude 13.000 evra i automobil mora da bude bele boje. Uslov je i da taksista učestvuje sa 15 posto sredstava u ceni vozila. Takođe, na subvenciju ima pravo svako ko redovni izmiruje prispele obvaaeze, a u to se računa i reprogram dugovanja do 500.000 dinara.

Ipak, predstavnici taksista ukazuju da procedure i dobijanje konačnih rešenja za isplatu subvencija idu sporije, a uzrok je, kako kažu, korona koja je dovela do zastuja u samoj automobilskoj proizvodnji. Takođe, država, koja  daje subvencije, u ovom trenutku, čini se, ima neke druge prioritete.

„Sve je malo zbog korone usporeno i kasniće. Fabrike koje proizvode te automobile, takođe, nisu radile. Mislim da ćemo morati da se prilagodimo situaciji. To će se nastaviti nekim malo sporijim kontinuitetom, ali nastaviće se“, kaže Boško Vukojević iz Ugovorne taksi komore Srbije.

Foto: Medija centar Beograd

Sa druge strane, Vukojević kaže i da je svestan toga da taksisti u ovom trenutku, nepsoredno nakon ukidanja vanredng stanja, ne mogu da budu prioritet i da je Vlada silan novac dala za minimalce i pomoć od sto evra.

„Ne stavljamo sopstvene priorite ispred prioriteta građana. Rečeno nam je da se strpimo dok država ne ispuni prema građanstvu obaveze, i to je normalno u ovoj situaciji. Ipak, imamo jasne indicije da se procedura oko dodela subvencija nastavlja“, kaže Vukojević.

On smatra i da je uzimanje subvencija po taksiste isplativo, ali ukazuje i na neophodnost potpunog regulisanja tog tržišta i rada u zakonskim okvirima.

Kaže da se i sam prijavio, a procenjuje da 80 posto kolega može da ispuni sve uslove za dobijanje subvencija.

„To o taksistima kao poreskim dužnicima i milijardama neisplaćenih obaveza, uopšte nije tačna priča. Sve je to u toku servisiranja, u toku isplate. Taksisti ne mogu da izbegnu tako nešto, mi smo preduzetnici, mi garantujemo sosptvenom imovinom“, objašnjava Vukojević.

On ujedno i poziva svoje kolege da se prijave za subvencije i da uzmu vozila u skladu sa svojim mogućnostima.

„Neko će prihvatiti ovaj minimalni iznos od 13.000 evra, a tu imate sasvim pristojnih vozila. Imate Opele, Škode, Fijate, nije to uopšte tako loše. To su, inače veće cene, ali su za nas nešto spuštene, to su vrlo kvalitetni i reprezentativni automobuli. Za one koji smatraju da mogu da plaćaju nešto više, ima tu sjajnih automobila lux klase. Mislim da smo napravili dobar dogovor i sa autokućama i sa bankama i sa osiguravajućim društvima“, optimista je naš sagovornik.

Foto: Vesna Lalić/Nova.rs

Kao jedan od većih problema i uzroka zbog kojih se pojedine kolege ne odlučuju na uzimanje subvencija, Vukojević vidi u, kako kaže, nelegalnom prevozu.

„Kolege pomisle, zašto bih ja uzimao kredite, zagorčavaju sebi život, a oni i dalje rade. To je naveći problem“, kaže Vukojević.

Naš sagovornik se, ipak, nada da će u nekoj bližoj budućnosti taksisti postati brend Beograda i da će se prestonica beleti od novih taksi vozila, koja će Beograđanima i njihovim gostima pružati kvalitetniju uslugu.

Isplativo i izvodljivo

Njegov kolega, predsednik Saveza auto-taksi udruženja Srbije SATUS Aleksandar Bjelić smatra da je uzimanje novog taksi vozila po predloženim uslovima isplativo i izvodljivo.

Foto: Medija centar Beograd

„Vi imate novo vozilo koje ima garantni rok, smanjili ste troškove održavanja, pošto je vozilo u garanciji namanje tri godine. Pritom, štetnost od gasova je neuporediva, i to je bitno za zdravlje sugrađana“, kaže naš sagovornik i pojašnjava da je red veličine onoga što talsista treba da plaća, ako uzme vozilo iz jeftinijeg voznog parka, oko 110 evra mesećno.

Dodaje da se nije ni očekivalo da će u prvoj godini interesovanje za subvencije biti veće od 10 odsto. Podseća nas i na neke podatke koji ukazuju i ne baš dobro stanje voznog parka taksista.

„Beograd čini skoro 50 odsto voznog parka na teritoriji Srbije. Prosek starosti vozila je oko 11 godina. Dosta vozila zamenjeno u poslednje dve godine, pa nismo očekivali da će ti ljudi tražiti subvenciju vozila odmah u prvoj, nego, pred sam kraj, u trećoj godini“, kaže Bjelić.

Kaže da će i sam posegnuti za subvencijama, jer kao i svaki drugi taksista, vidi svoj interes u tome.

Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

Twitter

Instagram

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar