Arapska kompanija Etihad je nakon deset godina strateškog partnerstva u potpunosti izašla iz vlasništva Er Srbije. Time je stavljena tačka na jedan od najvažnijih, a po svemu sudeći i po građane Srbije najskupljih projekata aktuelne vlasti na čelu sa predsednikom Aleksandrom Vučićem. Istraživački mediji su otkrili samo deo strogo čuvane tajne - da je Srbija za 51 odsto vlasništva u Er Srbiji platila višestruko više od Etihada. A to je bio samo delić ove skupe poslovne avanture.
Kada je Vlada Srbije 2013. godine ugasila Jat ervejz i osnovala Er Srbiju u strateškom partnerstvu sa Etihadom iz Ujedinjenih Arapskih Emirata, vlast je ovaj projekat proglasila jednim od najznačajnijih ikada za Srbiju.
Arapska kompanija je predstavljena kao spasilac posrnulog Jat ervejza i jedini način za spas nacionalnog avio-prevoznika. Vrlo brzo se ispostavilo, kako su otkrili istraživački mediji, da je Srbija za 51 odsto vlasništva u novoformiranoj „Er Serbiji“ platila višestruko više u odnosu na partnera iz UAE.
Ugovore i sporazume koje ja vlast Srbije potpisala sa Etihadom i krila ih od javnosti, prvi je objavio BIRN.
Iz njih se moglo naslutiti kako izgleda ovaj poslovni aranžman i koliko je povoljan za Etihad, a nepovoljan za Srbiju.
Vlast nikad do kraja nije otkrila koliko je ukupno novca uložila Srbija, a koliko arapska kompanija. Ti podaci su, i pored javnog interesa, ostali tajni. Ono što je izvesno jeste da se ti iznosi mere stotinama miliona evra.
Prema istraživanju Insajdera objavljenom u serijalu “Srpsko-arapska posla”, država Srbija je zaključno sa krajem 2016. uložila bespovratno u zajedničku kompaniju nekoliko puta više od Etihada, od otplate dugova do investiranja.
S druge strane Etihad je postao vlasnik 49 odsto udela u Er Srbiji na osnovu kredita od 100 miliona evra koji je dao toj kompaniji.
Za razliku od bespovratnog davanja Srbije, Etihadu je kredit morao da se vrati sa kamatom.
Takođe, država Srbija se okvirnim ugovorom sa Etihadom iz 2013. godine obavezala da vrati sve stare dugove nekadašnjeg JAT-a, ali i da na razne načine bespovratno ulaže u kompaniju Er Srbija tri godine. Odnosno do 2016.
Kako je objavio Insajder, subvencije nisu tada prestale.
Er Srbija je naime bila na spisku firmi kojima su i 2017. i 2018. pa i 2019. namenjena sredstva iz budžeta.
Podaci iz finansijskog izveštaja iz 2018. godine odlično oslikavaju kako je funkcionisalo ovo strateško partnerstvo.
Naime, Insajder je izračunao da je u različitim transakcijama sa Etihadom Er Srbija imala prihode u proseku od oko 1 milion evra u toku godine. Istovremeno, za robu i usluge Er Srbija plaća Etihadu u proseku oko 10 miliona evra godišnje.
Tokom 2018. prema navodima finansijkog izveštaja Er Srbija je u poslovanju sa Etihadom imala rashod od 11,8 miliona evra. U finansijskim izveštajima nije razjašnjeno šta to Er Srbija plaća Etihadu.
Pored miliona koje su rasuti za dokapitalizaciju, u vreme dok je „Er Srbija“ bila u procesu formiranja, JAT je od arapske kompanije pozajmio dva aviona. Jedan sa posadom plaćan je astronomskih 1,3 miliona evra mesečno.
„Er Srbija“ je od „Etihada“ uzimala i nepovoljne kredite – jedan od 56,5 miliona, drugi 63 miliona dolara, sa visokom kamatom od 6,55 odsto i troškovima obrade od po čak 7,5 miliona evra, iako je tada bilo moguće pronaći povoljnije pozajmice.
Na samom početku, „Etihad“ je imao 49 odsto vlasništva, dok je ostatak pripao Srbiji, ali se vremenom vlasnička struktura menjala.
Krajem 2020. po prvi put je izvršena dokapitalizacija, kada je vlasnički udeo države sa 51 povećan na 81,97 odsto, u šta je uloženo 100 miliona evra. Dve godine kasnije, u septembru 2022, uloženo je još 15,1 miliona evra, da bi vlasnički udeo države iznosio trenutnih 83,85 odsto.
13. novembra 2023. ministar finansija Siniša mali saopštio je da je Srbija postala vlasnik 100 oidsto akcija u Er Srbiji.