Foto: Alberto Gandolfo / LaPresse / Profimedia

Iz kragujevačke fabrike automobila krajem godine bi trebalo da počne da izlazi novi model “Fijatove” pande, koja je svojevrsan odgovor ovog čuvenog proizvođača automobila na ekspanziju električnih vozila proizvedenih u Kini. Već na prvo pominjanje cene, jasno je da će novi modeli još izvesno vreme biti nedostupni za prosečan srpski džep, ali će biti interesantno videti da li će vozila koja budu izašla sa trake u Srbiji moći da izdrže borbu za evropsko tržište.

Kompanija “Stelantis” predstavila je novi model „fijat grande panda“ koja će se od oktobra ili novembra proizvoditi u Kragujevcu. Tokom promocije na svečanoj proslavi 125 godina kompanije „Fijat“ u Torinu najavljeno je da će koštati najviše 25.000 evra u električnoj, odnosno manje od 19.000 evra u hibridnoj varijanti.

Grande Panda Foto: Mauro Ujetto / LaPresse / Profimedia

Domet električne verzije trebalo bi da bude 320 kilometara sa jednim punjenjem, a predviđeno je da ima i ekran veći od 10 inča, kao i nove materijale i inovacije u kabini.

Pošto je neformalno najavljivano kao “Fijatov” odgovor Kinezima, odnosno na veliku ponudu novih modela električnih automobila koji stižu iz najmnogoljudnije zemlje, jedno od ključnih pitanja je da li “Fijatovo” čedo proizvedeno u Srbiji može na evropskom tržištu da izdrži konkurenciju sa Dalekog Istoka.

Zabluda o kineskim automobilima

Mladen Alvirović, urednik emisije SAT, ocenuje za Nova.rs da je uvek nezahvalno procenjivati kako će novi modeli proći na tržištu pa i kako će se kragujevačka „panda“ pozicionirati u odnosu konkurenciju. Međutim, ukazuje na jednu veliku zabluda koja vlada među ljubimcima autobomila u Srbiji kada su u pitanju vozila koja stižu iz Kine.

Mladen Alvirović Foto:Antonio Ahel/ATAImages

“Ljudi ovde pogrešno razmišljaju jer vide na internetu cene automobila u Kini i kažu koliko su jeftini i kako bi bilo dobro da se za te pare prodaje u Evropi. Ali ti isti modeli se za te pare nikada ne mogu kupiti u Evropi, jer automobili u Kini nisu dužni da ispune iste bezbednosne i ekološke norme kao u Evropi i samim tim mogu biti proizvedeni na mnogo jeftiniji način. Oni nisu isti čak i ako su isti model, jer evropski modeli imaju više standarde i samim tim višu cenu u startu”, objašnjava Alvirović.

Iako za srpske prilike cene novih kragujevačkih modela možda deluju malo visoke, procena je da je to dobra ponuda generalno za Evropu, gde čuveni torinski proizvođač računa na određenu grupu kupaca.

Isti modeli dva do tri puta jeftiniji u Kini

Alvirović navodi primer čuvenog kineskog proizvođača automobila BYD, čija vozila u Kini koštaju dva do tri puta manje nego kada ih prodaju u Evropi.

Prema njegovim rečima, modeli ovog proizvođača u klasi Fijatove nove „pande“ koštaju od 25.000 do 30.000 evra, pa bi se moglo zaključiti da će nova vozila iz Kragujevca bar kada je cena u pitanju biti konkurenta.

Upitan da li i kakvu će prođu novi Fijatovi modeli mogu da očekuju na našem tržištu, Alvirović ocenjuje da smo mi za ozbiljne proizvođače u automobilskoj industriji suviše malo tržište da bi nam se prilagođavali.

„Ako se pravi kod nas, ne znači da se pravi za nas“

“Da li će imati prođu kod nas, to niko ne može da kaže. Najjeftiniji modeli koji se danas prodaju koštaju od 14.000 ili 15.000 evra pa na više, to su kategorije koje su nekada bile sedam ili osam hiljada evra. Sada nas koštaju više zbog napretka tehnologije, sistema rada, ali i inflacije”, ističe.

Naglašava da je pogrešno očekivanje “da auto kada se pravi auto u Srbiji da se pravi za nas”.

Grande Panda Foto: Alberto Gandolfo / LaPresse / Profimedia

“Ne pravi se za nas, jer naše plate i mogućnosti da ga kupimo su nevažne za proizvođača automobila. Nije Fijat došao u Srbiju jer ovde očekuje veliku prodaju, nego zato što je dobio dobre uslove za proizvodnju”, ocenjuje.

Korporacija poput „Stelantisa“, kako dodaje, ne izlazi sa novim modelima „napamet“ na tržište i iza njihove odluke da izađu sa ovakvim modelom stoje ozbiljne kalkulacije i istraživanja.

“Naši ljudi zaboravljaju još jednu bitno stvar prilikom kupovine automobila. U cenu vozila ne ulazi samo to što se kupili, već i ono što je proizvođač uložio da se razvije prodajna mreža i dostupnost delova. Kad kupite auto koje ima raširenu mrežu i prodajnih mesta i servisa, verovatno će vas doći više nego kada kupite model koji je juče stigao na tržište i nemate nigde mesto da ga popravite, a delove čekate”, zaključuje Alvirović.

Bonus video 

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare