Republička direkcija za imovinu je prema svemu sudeći nezakonito odabrala privatnog partnera za zajedničku izgradnju zgrade železničke stanice „Beograd – Centar“ (Prokop), parkinga i pratećih komercijalnih sadržaja, ističe za Nova.rs programski direktor Transparetnosti Srbija Nemanja Nenadić.
Kako su mediji već objavljivali kompanija Railway City Beograd je privatni partner državi u gradnji nedostajućih sadržaja na železničkoj stanici koja se gradi skoro pola veka.
Iz te kompanije, čiji je jedan od suvlasnika domaći privrednik Branislav Grujić, najavljeno je da će gradnja dugoočekivane stanične zgrade na Prokopu početi u toku jeseni, dok se završetak prve faze tog objekta najavljuje do kraja 2022. godine.
Nenadić objašnjava da je po svemu sudeći u pitanju jedan od oblika javno-privatnog partnerstva, gde grad ili država daje zemljište, a privatni partner ulaže sredstva kroz izgradnju objekata javne namjene i komercijalnih sadržaja.
„Međutim, u Srbiji kada se planiraju javno-privatna partnerstva i koncesije za to postoji zakonom određena procedura, koja u ovom slučaju nije ispoštovana“ ističe Nemanjić i navodi dokaze za takvu tvrdnju.
Prvo, zakonom je predviđeno da kada neki organ želi da razvija privatno-javno partnerstvo proverava da li je taj projekat u skladu sa zakonom kod Komisije za javno-privatno partnerstvo.
Zatim, kada Komisija prihvati taj projekat otvara se procedura za izbor privatnog partnera.
„Predstavnici više institucija učestvovali u kršenju zakona“
„Ne samo da je ovo kršenje Zakona o javno-privatnom partnerstvu prošlo bez reakcije drugih državnih organa, već su u njemu učestvovali i predstavnici Vlade, Ministarstva finansija, Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, Grada Beograda, Državnog pravobranilaštva, preduzeća Infrastrukture železnice Srbije i preduzeća ‘Beograd čvor’, koji su dali članove komisije za izbor ponuđača“ poručuju iz Transparetnosti.
Programski direktor Transparetnosti Srbija ističe da na sajtu Komisije za javno-privatno partnerstvo nema traga ovom projektu što znači da nije prošao kroz tu proceduru.
„Postojao je javni poziv, ali ni on nije sproveden prema Zakonu o javno-privatnom partnerstvu i koncesijama. Da je urađen kako je propisano, trebalo je da bude precizno definisano kako će se ocenjivati ponude i po kojim tačno kriterijumima. Zakon propisuje da se sprovede postupak nabavke, gde bi kriterijumi za odabir partnera bili precizno određeni, u kojem bi postojala zaštita prava ponuđača, što ovde nije bio slučaj“ objašnjava Nenadić.
Zakonom propisan postupak, prema njegovim rečima, bi garantovao i javnost ključnih informacija o sprovedenom postupku, obavezama privatnog partnera i ulaganjima države, koja sada nije obezbeđena.
„Ne samo da nisu objavljene odluke o izboru ponuđača i ugovor, već građani Srbije ne bi ni saznali za njegovo zaključivanje da se za ovu temu nisu zainteresovali novinari“ zaključuje Nenadić.
Transparetnost podseća da je Republička direkcija 16. jula 2019. raspisala javni poziv „potencijalnim partnerima“ da upute pismene ponude za izgradnju stanične zgrade, parkinga i pratećih komerncijalnih sadržaja. Kako je objavljeno, Srbija bi uložila zemljište i omogućila izgradnju, a privatni partner bi pribavio dokumentaciju i finansirao izgradnju.
Da ovo nije bio samo neobavezujući poziv za iskazivanje interesovanja, kako navode u Transparetnosti, svedoči i zaključak Vlade Srbije koji potvrđuje da 14.05.2020. je zaključen „Okvirni ugovor o zajedničkoj izgradnji objekta železničke stanice, parkinga i pratećih komercijalnih sadržaja na ploči i prenosu prava na nepokretnostima između Srbije i Railway City d.o.o Beograd, kao investitora.
***
Pratite nas i na društvenim mrežama: