Direktor Aerodroma Srbije Mihajlo Zdravković najavio je danas da će u drugoj polovini godine na niškom aerodromu "Konstantin Veliki" biti završena izgradnja nove terminalne zgrade, koja može da opsluži 1,5 miliona putnika godišnje.
„U završnoj fazi su građevinski radovi, raspisana je javna nabavka za instalaciju opreme i sistema i ukoliko sve to bude kako treba očekujemo da negde u drugoj polovini godine imamo operativnu novu terminalnu zgradu koja će moći da primi putnike. Nakon toga krenućemo sa renoviranjem dela postojeće zgrade odnosno sa rušenjem drugog dela i izgradnjom potpuno nove na tom mestu“, rekao je Zdravković.
Kako je naveo, nova zgrada predviđena je za 1,5 miliona putnika, dok je sadašnja napravljena 1986. godine za 100.000 putnika, ali je primala i do tri puta više.
On je naveo da se paralelno sa tim radi na izradi projektno- tehničke dokumentacije za proširenje parkinga za vazduhoplove sa četiri na devet parking mesta.
„Radili smo na projektu za uređenje prilaza samom aerodromu na površini od osam hektara. Napomenuo bih da imamo i građevinsku dozvolu za izgradnju novog kontrolnog tornja i za rekonstrukciju poletno-sletne staze u dužini od 2.500 metara. Takođe, radili smo i na projektu izgradnje rulne staze. Kada govorimo o projektno – tehničkoj dokumentaciji, spremni smo za jednu potpunu rekonstrukciju aerodroma i nadamo se da ćemo uz pomoću našeg osnivača Vlade Srbije i nadležnog Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, uspeti da te projekte i realizujemo“, naglasio je on.
Kada je reč o aerodromu „Morava“, u 2023. godini završen je postupak delimične eksproprijacije, koja je počela u 2022. godini na prostoru između postojećeg tornja i terminalne zgrade.
„Radili i na projektu proširenja platforme za parkiranje sa postojećih dva na sedam parking mesta, sa jedne strane, kao i na izgradnji tehničkog bloka za smeštaj vatrogasne jedinice i ostale opreme koja sada tamo ne postoji i na proširenju parkinga za putnike. Za ove projekte delom su ishodovani lokacijski uslovi, delom su dobijane saglasnosti revizionih komisija i očekujemo da negde polovinom 2024. godine budemo spremni i za realizaciju tog projekta“, dodao je on.
Za aerodrom „Morava“, dodaje Zdravković, ostalo je još sa resornim ministarstvom da se izradi planski akta, koji će omogućiti razvoj potpuno nove kargo zone.
Kada je reč o aerodromu „Ponikve“ kod Užica, Zdravković je rekao da je završena studija procene uticaja na životnu sredinu i da su dobili pozitivan ishod kako bi se dalje išlo u postupak za dobijanje građevinske dozvole.
„Građevinska dozvola za svih pet faza, koja obuvata delom rekonstrukciju, delom izgradnju potpuno nove poletno – sletne staze, kao i parking mesta za dva vazduhoplova kodnog slova 4C. Dakle, to će omogućiti prihvat i opremanje vazduhoplova koji su sada u upotrebi kod low-cost kompanija, ne bismo li i taj aerodrom pokušali da učinimo konkurentnim za taj deo Srbije“, naglasio je on.
Radi se i na izradi projektno-tehničke dokumentacije za izradu druge faze radova na aerodroma „Rosulje“ kod Kruševca, koja podrazumeva, kako je rekao Zdravković, produžetak poletno- sletne staze sa sadašnjih 820 metara na 1.225 metara.
„To će biti dovoljno da prihvati vazduhoplov tipa ATR koji se koristi u regionalnom međunarodnom saobraćaju i sve ono što je prateće – parking poziciju za dva takva vazduhoplova i terminalnu zgradu koja će omogućiti razmenu putnika“, rekao je on.
Dodao je da se u prethodnoj godini radilo i na izradi projektno – tehničke dokumentacije za izgradnju aerodroma „Trebinje“.
„U 2023. godini završili smo aeronautičku studiju koja je pokazala da se operacije na tom aerodromu mogu odvijati bez uticaja na aerodrome u okolini. U završnoj fazi je izrada studije, procene uticaja na zaštitu životne sredine koja će nam takođe pokazati da li je moguće graditi aerodrom na toj planiranoj poziciji. Podsetiću vas da smo krajem 2022. dobili lokacijske dozvole za izgradnju aerodroma i takođe smo tokom 2023. završili sva idejna rešenja. Nakon završetka studije, odlučićemo se o daljim koracima kada govorimo o tom projektu“, dodao je on.
Zdravković je rekao da je 2023. godina svakako oborila postavljene rekorde iz 2019. godine po broju putnika koji su prevezeni na aerodromima „Konstantin Veliki“ i „Morava“.
„Na aerodromu ‘Konstantin Veliki’ u prethodnoj godini prevezeno je više od 444. 000 putnika, što je u odnosu na 2019. godinu, koja je bila rekordna, povećanje jer je tada zabeleženo 422.255 putnika. Kada govorimo o aerodromu ‘Morava’, na njemu će biti 200 putnika više u odnosu na prethodnu godinu. Dakle, u zavisnosti od mogućnosti, ali verujemo da će, uz postavljanje nekih novih destinacija i sa tog aerodroma, biti jednako značajno povećanje u narednim godinama“, naveo je on za Tanjug.
Rekao je da su u stalnim pregovorima sa avio-kompanijama i da se nada da će ti pregovori rezultirati otvaranjem novih linija.
Zdravković je podsetio da nacionalna avio-kompanija Er Srbija (Air Serbia) iz Niša leti do Frankfurt-Hana, Kelna, Istanbula, Beograda, što je značajno zbog daljih konekcija, Ljubljane i preko leta do Tivta i Atine.
„Kada govorimo o našim low-cost kompanijama, dakle, kompanija Viz Er (Wizz Air) leti do Memingena, Dortmunda, Bazela i Beča, a kada govorimo o kompaniji Rajaner (Ryanair), ona leti do Beča takođe, do Stokholma, a tokom letnje sezone, do Krfa i Malte“, rekao je on.
Zdravković je prokomentarisao i pokretanje nove linije između Niša i Dablina i istakao da ne postoji još uvek zvanična potvrda avio-kompanije o pokretanju linije.
„Svaka nova linija za nas znači nove putnike, nove mogućnosti, dakle, nove prihode za našu kompaniju i stvarno se trudimo da svakim svojim potezom poboljšamo privlačnost i atraktivnost svih naših aerodroma kako bi to avio-kompanije prepoznale i kako bi pojačale intenzitet saobraćaja sa naših, odnosno nekih novih linija“, istakao je on.
Kada je reč o aerodromu „Morava“, Zdravković podseća da on ima tokom cele godine sezonsku liniju do Istanbula dva puta nedeljno, a kada je u pitanju letnja sezona, tu su i Solun i Tivat takođe dva puta nedeljno.
Zdravković je prokomentarisao i poziciju aerodroma u Srbiji i istakao da aerodrom „Nikola Tesla“ beleži značajne rezultate i prerasta u lidera na Balkanu.“Iako je pozicija manjih aerodroma u Srbiji nemerljiva, ona je ipak značajna, u smislu da je aerodrom ‘Konstantin Veliki’ alternativa aerodromu ‘Nikola Tesla’ i da imamo odličnu saradnju“, dodao je on.
Na pitanje da li možemo da očekujemo otvaranje drugih aerodroma u Srbiji, Zdravković je rekao za Tanjug da ono što je svakako važno jeste da resorno ministarstvo radi na jednoj strategiji izrade razvoja aerodromske infrastrukture koja će pokazati kojim regionima u Srbiji tačno treba aerodrom.
„Deluje apstraktno da Srbija treba da ima na primer 10, 12 aerodroma, ali verujte da je praksa u svetu da na nekih 50 kilometara imate aerodrom funckionalnog tipa. Rastom standarda, rašće i potreba za razvojem generalne i sportske avijacije, i za svim pratećim aktivnostima koje zahtevaju postojanje aerodroma. I naravno, svi delovi Srbije zaslužuju da imaju aerodrome“, rekao je Zdravković.
BONUS VIDEO Neizvesna sudbina skoro 1000 radnika aerodroma Nikola Tesla