Foto:shutterstock by Mayuree Moonhirun; shutterstock by Ulrike Stein

Francuska će tražiti podršku od drugih zemalja Evropske unije za minimalnu cenu letova u Evropi u pokušaju da smanji doprinos sektora vazduhoplovstva klimatskim promenama, izjavio je tamošnji ministar saobraćaja Kleman Bon (Clement Beaune).

Taj potez, ako bude odobren, pogodio bi avio-kompanije koje nude jeftine karte, piše portal direktno.rs. Očekuje se da će se niskobudžetne avio-kompanije boriti da dobiju dovoljnu podršku zemalja EU koje se oslanjanju na vazdušni saobraćaj i regione sa turističkim sektorima koje posluju zahvaljujući jeftinim kartama, uključujući Irsku, prenosi Irish Independent.

Cilj Francuske je da „otvori debatu o pravednoj socijalnoj i ekološkoj ceni avionske karte“, naveo je Bon. Prema njegovim rečima nije ideja da se cena karte pomnoži sa 10, jer neki ljudi veoma retko ili jednom u životu lete avionom, a sloboda letenja ne može biti rezervisana samo za bogate.

PROČITAJTE JOŠ:

Zvaničnici EU naveli su za agenciju Reuters da Holandija i Belgija u principu podržavaju inicijativu Francuske, kao i da je Austrija ranije predlagala minimalnu cenu, ali se suočila sa pravnim komplikacijama zbog čega nije uspela da ostvari ideju. Italija je prošlog meseca predložila određivanje minimalne cene karata, a Pariz je istakao da je to diskusija koja treba da se vodi na nivou EU.

Bon je ranije ove godine prvi put predložio da se ukinu jeftine avionske karte. On je rekao da želi da se „bori protiv društvenog i ekološkog dampinga“ i da „avionske karte od 10 evra više nisu moguće“, dodajući da jeftine karte ne odražavaju cenu za planetu. Evropski ekološki stručnjaci ocenjuju da je „sve što tera avio-kompanije da plaćaju pravičan deo ekoloških troškova koje stvaraju dobra stvar“.

Prema istraživanju grupe za klimatske kampanje „Possible“, u Francuskoj oko dva odsto ljudi učestvuje u saobraćanju polovine letova, 15 odsto Britanaca učestvuje u 70 odsto letova, a osam odsto Holanđana leti na 42 odsto letova, prenosi Euronews.

Aerodrom Nikola Tesla putovanje turizam
Aerodrom Foto:Filip Krainčanić/Nova.rs

Prema evropskom istraživanju iz 2014. godine, 37 odsto Evropljana nikada nije putovalo izvan svoje zemlje. Iako se ova statistika ne odnosi direktno na avionska putovanja, ona pruža predstavu o tome koliko Evropljana leti. Prema izveštaju organizacije Greenpeace iz jula, karte za voz duplo su skuplje od avionskih karata. Francuska je u maju ove godine uvela zabranu nekih domaćih letova. Reč je o letovima koji mogu da se zamene putovanjem vozom, koje traje kraće od 2,5 sata. Ipak, zbog toga što vozovi uglavnom ne saobraćaju kasno noću, zabrana je uvedena samo za letove od Pariza do Bordoa, Liona i Nanta.

U Nemačkoj su tražili načine da ukinu kratke domaće letove, nudeći besplatne vozne karte do aerodroma u Frankfurtu i nekim drugim gradovima. U Nemačkoj je to moguće zbog dobre povezanosti železnice sa aerodromima, ali nije u Francuskoj, gde samo brza i skupa TGV mreža vozova povezuje aerodrome. Minimalna cena avionske karte mogla bi da poremeti poslovni model avio-prevoznika kao što je Ryanair, koji nudi niske cene karata na mnogim linijama u Evropi. Rynair je saopštio da ne vidi rizik da EU uvede minimalne cene ili obavezna ograničenja letova, jer je to „politički nemoguće“.

Umesto toga, Ryanair navodi da bi avio-industrija trebalo da smanji emisije ugljenika na nulu povećanjem upotrebe ekološki održivih goriva za avione i upotrebom većih, a manje bučnih aviona.

BONUS VIDEO: Let kasni, a da li će ikada stići odšteta?

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar