Beograd će u narednih nekoliko godina dobiti potpuno novo lice, a već tokom 2024, prestonicu očekuju počeci radova na velikim i dugo najavljivanim projektima. Na neke od njih građani čekaju godinama, pojedini su “miljenici” vlasti, ali svima je zajedničko da će drastično promeniti izgled prestonice.

Tokom 2024. godine, u Beogradu bi trebalo mnogo da se gradi, s obzirom da kreću (barem je tako najavljeno) radovi na velikim projektima.

Neki od ovih projekata Beograđane će koštati nekoliko desetina miliona evra, a postoji i jedan čija se vrednost meri u milijardama.

Nacionalni stadion

Nacionalni stadion konačno, nakon gotovo sedam godina od prve najave, počinje da se gradi.

Nacionalni stadion
Nacionalni stadion. Foto: Ministarstvo finansija

Na dan kada većina zaposlenih odmara, a sindikalci organizuju različite protestne performanse, 1. maja, radnici angažovani na gradnji Nacionalnog stadiona moraće da rade, jer su upravo za taj dan najavljeni počeci radova.

PROČITAJTE JOŠ

Ovo je projekat kojim se vlast hvali još od 2017. godine, kada je gradnju Nacionalnog stadiona najavio bivši predsednik Fudbalskog saveza Srbije Slaviša Kokeza, a brzo nakon njega i Siniša Mali.

Pored toga što je dugo najavljivan, Nacionalni stadion je projekat koji je, prema mišljenju stručne javnosti, preplaćen, s obzirom na to da će, kako se procenjuje, vrednost projekta mogla da dostigne čak 540 miliona evra.

Inače, Nacionalni stadion gradi se u okviru projekta EXPO 2027. Siniša Mali rekao je da će pripremni radovi uskoro biti gotovi, ali se i dalje ne zna kako će prostor namenjen za EXPO izgledati na kraju ove godine.

Metro

Beograđani godinama slušaju o metrou, a rok za završetak radova konstantno je pomeran, a sada je “rezervisan” za 2028. godinu.

Radovi na izgradnji depoa na Makiškom polju Foto:TANJUG/ BEOINFO

Ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Goran Vesić najavio je da će ove godine, konačno, započeti radovi na izgradnji depoa na Makiškom polju, kao i prve tri metro stanice na liniji 1.

Ako se Vesićeve najave ispune, naredne, 2025. godine, biće otvoreni i nadzemni radovi na pojedinim deonicama prve linije.

Inače, kako bi Beograd dobio metro, na teritoriji četiri beogradske opštine biti rušeno ukupno 60 stambenih i poslovnih objekata. Kako je otkrila Nova.rs, bez svojih poslovnih prostorija ostaće 47 pravnih lica, a biće porušeno i 13 stambenih objekata.

Za sada su isprojektovane dve linije, za koje je još 2021. godine najavljeno da će koštati 4,6 milijardi evra. Izvođač radova je kineska kompanija “Power Construction Corporation” sa svojim ogrankom u Beogradu.

Novi Savski most

Na Vladinom sajtu “Srbija 2027”, navodi se da će ove godine početi i izgradnja Novog savskog mosta. Rušenje starog, a gradnja novog mosta preko Save odavno je najavljena, a radovi se prolongiraju još od 2019, jer se tome protivio veliki broj Beograđana i dobar deo stručne javnosti.

Novi most tamo gde je Stari savski most Foto:Beoinfo.rs

Međutim, vlast taj projekat, na koji se očito obavezala potpisivanjem ugovora o Beogradu na vodi, sada najavljuje u sklopu projekata za Expo 2027, a kako se navodi, zidanje novog mosta preko Save predviđeno za drugi kvartal ove godine, dakle najkasnije do juna.

Kako je Nova već objavila, u ugovoru sa francuskom bankom BNP Paribas, sa kojom je Vlada Srbije potpisala ugovor o kreditiranju u vrednosti do 79,9 miliona evra, vidi se da je ukupna vrednost projekta 94,02 miliona evra, a tim sredstvima biće finansirano i rušenje starog mosta preko Save i gradnja novog.

Brza pruga do Surčina

Čini se da su svi projekti u Beogradu “podređeni” Ekspu, s obzirom na to da ove godine počinje izgradnja pruge koja će povezivati Zemun polje i Nacionalni stadion.

Surčin Foto:TANJUG/ SAVA RADOVANOVIĆ

Konkretno, vozovi će od centra prestonice ići brzom prugom do Zemun polja, a odatle će se odvajati deo koji vodi do Nacionalnog stadiona.

Na deonici od 18 kilometara, planirane su stanice Zemun polje i Nacionalni stadion i stajališta Singidunum, Aerodorom Beograd i Surčin, a vozovi će moći da se kreću 120 kilometara na čas. Za prugu od Zemun polja do stadiona, ove godine biće izdvojeno oko 36,6 miliona evra iz republičkog budžeta.

Tunel od Ekonomskog fakulteta do Bulevara despota Stefana

Mali metro, kako ga je krstio Aleksandar Šapić, zapravo je tunel koji će povezivati Ekonomski fakultet sa Bulevarom despota Stefana, a početak radova najavljen je za tekući mesec.

novi izgled tunela kod ekonomskog fakulteta
Foto:printscreen/SRBIJA2027.GOV.RS

Projekat će koštati oko 150 miliona evra, kako je rekao Šapić, a radiće ga kineska kompanija  „Power China International Group Limited”.

Stručnjaci su u više navrata isticali mane ovog projekta, među kojima je haos koji će nastati u Bulevaru despota Stefana kada budu počeli radovi, previsoku procenjenu vrednost, kineske izvođače radova…

BONUS VIDEO EXPO 2027. u Srbiji – Odlična šansa ili nepotrebni trošak?

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare