Foto:STR / AFP / Profimedia

Omikron mutacija koronavirusa u kratkom periodu uspela je da parališe veći deo sveta, koji se več pripremio za popuštanje mera i povratak u relativno normalan život. Usled širenja ove mutacije, Kina je pribegla drastičnoj strategiji - zaključavanja tri grada u kojima živi na desetine miliona stanovnika. Ova odluka imaće posledice ne samo za Kinu i njene stanvnike, već i brojne svetske kompanije, koje se pripremaju za još jedan krug potencijalno velikih poremećaja u lancu snabdevanja, jer Kina - zemlja u kojoj se nalazi oko trećina globalne proizvodnje, nameće sveobuhvatne mere zaključavanja u pokušaju da obuzda širenje omikrona.

Oštre mere su več zatvorile desetine miliona ljudi u domove u nekoliko kineskih gradova i doprinele su obustavi letova kroz Hong Kong iz većeg dela sveta u narednih mesec dana. Najmanje 20 miliona ljudi, ili oko 1,5 odsto kineske populacije je u izolaciji, uglavnom u gradu Sijan u zapadnoj Kini i u provinciji Henan u severno-centralnoj Kini.

Politika nulte tolerancije u zemlji navela je proizvođače – koji su već na ivici jer su poslednje dve godine proveli baveći se problemima u lancu snabdevanja – zabrinuti zbog još jednog kruga zatvaranja kineskih fabrika i luka. Dodatni poremećaji u globalnom lancu snabdevanja došli bi u posebno teškom trenutku za kompanije, koje se bore sa rastućim cenama sirovina i isporuke, kao i produženim rokovima isporuke i nedostatkom radnika.

Kina je koristila blokade, praćenje kontakata i karantine da zaustavi širenje koronavirusa pre skoro dve godine nakon njegovog prvobitnog pojavljivanja u Vuhanu. Ove taktike su bile veoma efikasne, ali ekstremna prenosivost varijante omikron predstavlja najveći test kineskog sistema do sada.

Foto:Costfoto / ddp USA / Profimedia

Praznici u senci virusa

Za prazničnu sezonu 2021. godine, kupci su u velikoj meri zaobišli te izazove naručivanjem namirnica ranije. Visoke cene dostave počele su da opadaju nakon praznične gužve, a neki analitičari spekulišu da bi Lunarna Nova godina sledećeg meseca, kada će mnoge kineske fabrike mirovati, mogao biti trenutak za luke, skladišta i transportne kompanije da nadoknade premeštaj zaostalih porudžbina i omoguće globalno da se lanci snabdevanja vrate u normalu.

Širenje varijante omikrona osujetilo je nade u brzi oporavak, naglašavajući ne samo koliko Amerika zavisi od kineske robe, već i koliko je krhak lanac snabdevanja unutar Sjedinjenih Država.

Američke transportne kompanije i skladišta, kojima već nedostaje radnika, gube sve više zaposlenih zbog bolesti i karantina. Vremenski poremećaji dovode do praznih polica u američkim supermarketima. Rokovi isporuke za proizvode koji se isporučuju iz kineskih fabrika na zapadnu obalu Sjedinjenih Država su dugi kao i uvek – protežući se na rekordnih 113 dana početkom januara. To je više od manje od 50 dana na početku 2019. godine.

Foot:Wang Zirui/Sipa Asia / Zuma Press / Profimedia

Amerika u nezavidnoj situaciji

Kombinacija povremenih zatvaranja u fabrikama, lukama i skladištima širom sveta i rastuće potražnje američkih potrošača za stranom robom izbacila je globalni sistem isporuke iz kvara. Troškovi transporta su naglo porasli, a luke i skladišta su iskusila gomilanje proizvoda koji čekaju da budu otpremljeni ili odvezeni negde drugde, dok su drugi delovi lanca snabdevanja blokirani nestašicama.

Bajdenova administracija je preduzela niz poteza kako bi pokušala da ublaži uska grla kako u Sjedinjenim Državama tako i u inostranstvu, uključujući izdvajanje 17 milijardi dolara za poboljšanje američkih luka kao deo novog zakona o infrastrukturi. Glavne američke luke obrađuju više tereta nego ikada ranije i rade na rešavanju zaostalih kontejnera – delom zato što su luke zapretile dodatnim naknadama za kontejnere koji predugo stoje u njihovim dvorištima.

POGLEDAJTE JOŠ:

Ipak, ta veća efikasnost je potkopana stalnim problemima u drugim fazama lanca snabdevanja, uključujući nedostatak kamiondžija i skladišnih radnika koji bi premestili robu do konačnog odredišta. Napor da luka Los Anđeles radi 24 sata dnevno, sedam dana u nedelji, što je bio središnji fokus Bajdenove administracije da reši probleme u lancu snabdevanja ove jeseni, još uvek je videlo da se nekoliko kamiona pojavilo za preuzimanje preko noći, prema rečima zvaničnika luke, i teretnih brodova još uvek čekaju nedeljama izvan luka na Zapadnoj obali da dođu na red za vez za pristajanje.

Olimpijada glavni fokus

Analitičari upozoravaju da bi mnoge industrije mogle da se suoče sa prekidima u protoku robe jer Kina pokušava da suzbi svaku infekciju koronavirusom uoči Zimskih olimpijskih igara, koje će se održati u Pekingu sledećeg meseca. Pekinški zvaničnici su u subotu prijavili prvi gradski slučaj varijante omikrona, što je navelo vlasti da zaključaju stambeno naselje i radno mesto zaražene osobe.

Ako opsežna zatvaranja postanu sve rašire češća pojava ija u Kini, njihovi efekti na lance snabdevanja mogli bi se osetiti širom Sjedinjenih Država. Novi veliki poremećaji mogli bi da smanje poverenje potrošača i pogoršaju  inflaciju, koja je već na vrhuncu od 40 godina, što bi predstavljalo izazove za Bajdenovu administraciju i Federalne rezerve.

„Da li će Kinezi to moći da kontrolišu ili ne, mislim da je zaista važno pitanje. Ako će morati da počnu da zatvaraju lučke gradove, imaćete dodatne poremećaje u lancu snabdevanja“, rekao je Kreg Alen, predsednik američko-kineskog poslovnog saveta.

BONUS VIDEO Omikron – Novi soj pred vratima

***
Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

Twitter

Instagram

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar