Foto:Sirotencu Liviu / East2West News / Profimedia

Eksplozija koja je razorila Bejrut dovedena je u vezu sa ogromnim količinama visoko eksplozivnog amonijum nitrata sa stranog broda. Jedan od članova posade broda u vlasništvu ozloglašenog biznismena otkrio je da je još tada bilo očigledno da je brod "katastrofa u najavi". I katastrofa se i dogodila.

Dan posle eksplozije su smešteni u pritvor svi lučki radnici čija su ovlašćenja podrazumevala i nadzor problematičnog skladišta sa oko 2.750 tona amonijum nitrata, ali je važno pitanje kako je ta suluda količina visoko eksplozivnog materijala uopšte dospela u Luku Bejrut i potom ostala godinama.

Pročitaj i:

Pošiljka amonijum nitrata stigla u Bejrut ruskim brodom još 2013. godine. Brod se zvao MV Rosus, i krajnja destinacija mu je bila Mozambik, ali je zastao u Bejrutu zbog finansijskih teškoća i pobune rusko-ukrajinske posade broda. Jednom kad je stigao, brod nikad nije napustio luku, prema Badriju Daheru, libanskom direktoru carine, uprkos upozorenjima da je brod sa takvim teretom “plutajuća bomba”.

Brod je plovio pod zastavom Moldavije, a posadu su uglavnom činili Ukrajinci i Rusi. RT piše da su i jezive poruke koje su mornari od 2012. godine ostavljali na ruskim forumima otkrivali košmarne uslove rada koje su trpeli od trenutka kada su prihvatili posao.

Sve je bilo u raspadu, plate su bile ekstremno male, a na forumima su upozoravali druge pomorce da se klone ove kompanije.

Gorko iskustvo

„Oni koji rade na Rosusu trebalo bi da budu nagrađeni titulom heroja“, napisao je jedan mornar, prenosi RT. U poruci je dalje pisalo da na brodu nema čak ni hladnjače za skladištenje hrane, a da toaleta nije bilo ni u glavnoj kabini.

RT je kontaktirao Semjona Nikolenka koji je radio na Rosusu kao elektroinženjer 2012. godine, a koji je potvrdio da ni brod ni kompanija „nisu bili dobri“.

„To je bio moj prvi ugovor, moje prvo iskustvo na brodu – i bilo je gorko“, rekao je Nikolenko koji sada živi na Krimu.

Vlasnik broda, biznismen iz Habarvoska Igor Grečuškin koji živi na Kipru, je „mnogo pričao“, rekao je Nikolenko i dodao da je Grečuškin „lukav“ čovek koji nije ispunjavao svoja obećanja.

Komplikacije su išle mnogo dalje od nedostatka frižidera na brodu; bilo je mnogo tehničkih problema, uključujući i neispravne radare i nevolje sa glavnim motorom. Nikolenkova priča ukazuje na to da Grečuškin u principu nije davao pet para za probleme sa plovilom, pošto je sredstva za popravde odobravao isključivo u slučajevima kada lučke vlasti registruju kvarove.

Nikolenko je priznao i da je kompanija Teto šiping u čijem je vlasništvu bio brod uglavnom tražila načine da probleme sa lučkim vlastima reši mitom umesto da jednstavno reši kvarove na brodu. Neposredno pre pristanka u Bejrut, brod je „uhapšen“ u Španiji gde je proveo usidren dve nedelje pošto su lučke vlasti prinudile Teto šiping da u brod ugradi rezervni generator kako bi uopšte mogao da plovi.

Nikolenko je posle sedam meseci na brodu odlučio da ode, taman pre nego što će Rosus pristati u Luku Bejrut.

Libanski ćorsokak

Rosus je 2013. godine u gruzijskoj luci Batumi pokupio 2.750 tona amonijum nitrata koje je trebalo transportovati u Mozambik u koji brod nikada nije stigao zbog tehničkih problema. Po pristanku u Bejrut, brodu je zabranjeno da napusti luku, a do tog trenutka je, prema Nikolenkovim rečima, posada već bila svedena na minimim zbog „opasne“ prirode tereta na brodu.

Foto: Tanjug / Maxar Technologies via AP

Pročitaj i:

Podaci iz 2105. godine pokazuju da su do tog trenutka vlasnici broda i tereta na njemu bili potpuno nezainteresovani. To je praktično značilo da će teret – odnosno skoro 3.000 tona amonijum nitrata – ostati uskladišten u bejrutskoj luci sve dok ne bude oglašen na prodaju ili odložen u otpad.

Luka Bejruta i carina su ozloglašene kao najkorumpiranije i najlukrativnije institucije u Libanu gde razne frakcije i političari, uključujuči proiranski ekstremistički Hezbolah, imaju uticaja.

Pet godina kasnije, isti amonijum nitrat sravnio je pola Bejruta sa zemljom.

O mornarima koji su proveli 11 meseci praktično zarobljeni na brodu i svedočenju kapetana broda Borisa Prokoševa koji je svakog dana pisao ruskom predsedniku Putinu i daljim upozorenjima da je Rosus „plutajuća bomba“, kao i o tome kako je ozloglašeni ruski brod na kraju razorio Bejrut, čitajte u posebnom tektu na Nova.rs.

***

Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

Twitter

Instagram

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar