Foto: EPA-EFE/ANTONIO LACERDA

Majkl Masi je ime čoveka koji će u nedelju i narednih dana biti najomraženije među Britancima i navijačima Luisa Hamiltona u Formuli 1.

Upravo on je direktno odlučivao u dramatičnim trenucima i završnici trke u Abu Dabiju, pred koju su Hamilton i Maks Ferstapen bili izjednačeni po broju bodova (369,5), a posle koje je Holanđanin postao krunisani kralj Formule 1.

PROČITAJTE JOŠ:

„Najbrži cirkus na svetu“ završen je pobedom Ferstapena u poslednjem krugu, ali je nekoliko stvari bilo kontroverzno u vezi sa samom trkom i Masijem.

Australijanac je šef za bezbednost i direktor trka u Formuli 1, ima 43 godine i došao je na svoju poziciju posle iznenadne smrti Čarlija Vitinga, pred trku u Australiji, marta 2019.

Viting je bio u Formuli 1 kao šef od 1997. godine i preminuo je od posledica plućne emobolije u 66. godini. U timu su pored šefa i Nikolas Tombazis i Federiko Lodi.

Masijev je posao da zna apsolutno sve što se dešava na stazi, od sudara, preko kontrole da vozači ne prekoračuju pravila, pa do sprovođenja pravila FIA.

Tu je zakazao pet krugova pre kraja odlučujuće trke u Abu Dabiju. Nikolas Latifi je bio u borbi sa Mikom Šumaherom, izleteo je sa staze i zakucao se u ogradu.

Jedan od zadataka Masija je da određuje kada „vozilo bezbednosti“ izlazi na stazu, što se desilo u 53. krugu kada se Latifi slupao.

Ono što je nastalo nakon toga bila je kakofonija zbog koje je Ferstapen uspeo da se domogne titule u poslednjem krugu pretekavši Britanca.

Umesto da se prekine trka, što je praksa ove sezone u sličnim situacijama, trka je nastavljena uz „sejfti kar“.

Masi (levo) Foto: EPA-EFE/MICHAEL DODGE AUSTRALIA AND NEW ZEALAND OUT EDITORIAL USE ONLY

Onda je odlučeno da se vozači sa krugom zaostatka ne vrate u isti krug, što je preinačeno krug pre kraja i Maks je na svežijim pneumaticima odneo pobedu.

Sprečio je Hamiltona da sa osam titula u Formuli 1 postane rekorder i mnogi će reći – ni kriv ni dužan ga orobio.

Masijev posao nije da izriče kazne, ali svojim odlukama, kao u Abu Dabiju, može da utiče na ishod trke. Problem koji mu se spočitava je nekonzistentnost primene pravila.

Upozorio je vozače pre poslednjeg trkačkog vikenda da će biti kazni u slučaju nesportskog ponašanja, to su i Hamilton i Ferstapen prihvatili, a onda je sam Masi napravio haos.

EPA-EFE/KAMRAN JEBREILI /

Posle udesa Latifija, prvo nije dopustio da se vozači pretiču, onda je došlo do predomišljanja i odluka je promenjena pred poslednji krug.

Ferstapen je imao meke i nove gume, Hamilton nije smeo toliko da rizikuje jer nije išao u boks, pa je Maks pretekao Britanca kom se prethodno približio.

Masi je podlegao pritisku iz tima Red Bula, dok je Toto Volf iz Mercedesovog štaba preko radija vikao „To nije u redu“.

Foto: Tanjug / AP Photo/Hassan Ammar

Australijanac je u poslednjem krugu samo začinio priču koju je počeo u prvom, jer nije otvorena istraga posle kontakta Ferstapena i Hamiltona u krivini.

Tada je Britanac izleteo sa staze, isekao je krivinu i vratio se na stazu ispred Ferstapena i – nikom ništa.

Luis se i ranije bunio na odluke Masija, posebno upečatljiva je ona u Rusiji, u Sočiju 2020, kada se Hamilton žalio da FIA promenama pravila pokušava da ga spreči da osvoji titulu.

VIDEO: Sudar Hamiltona i Ferstapena na početku trke u Abu Dabiju

Navodno su tada prekršene odredbe Člana 19, jer su Hamiltonu izrečene dve kazne od po pet sekundi zbog nepravilnosti u pit-stopu pre trke.

Za to je u očima Britanca krivac bio Masi, a dve kazne su ga na kraju koštale pobede, pa je završio na trećem mestu.

Luis je ismejao ovu kaznu i rekao izričitio: „Pokušavaju da me zaustave“, a Masijev odgovor je bio nešto više diplomatski.

Gledajte Formulu 1 uz SBB i EON pakete

Trke Formule 1 mogu da gledaju svi SBB korisnici, na EON, TotalTV i D3 platformama, a mogu da se prate i ako niste SBB korisnik, u EON paketima van SBB mreže. Dakle, preko bilo kog interneta (PROMO)

„Imamo ljude koji su tu kao nezavisne ‘sudije’ i služe da primenjuju pravila. Stoga, ako je bilo prekršaja, nebitno da li je reč o Luisu Hamiltonu, ili nekom drugom od 19 vozača, oni će to odlučiti po svojim merilima“, rekao je Masi.

Godinu kasnije, Masi je ponovo u centru pažnje u vezi sa Hamiltonom. Ako je prvi put, na početku trke u Abu Dabiju, doneo odluku u korist Mercedesa, onda je na kraju to uradio na njegovu štetu.

Zbog toga je Toto Volf, šef Mercedesovog tima tražio da se donese odluka o proglašenju Hamiltona kao šampiona.

VIDEO: Maks Ferstapen je osvojio svoju prvu titulu u Formuli 1

Pobunio se i Dejvid Kultard, nekada prekaljeni as Formule 1, pa nema sumnje da je Masi bar u Velikoj Britaniji omraženiji nego ikada, tim pre što mu to nije jedina nesigurnost i propust do sada.

Ipak, jeste najveći jer se desio u najgorem mogućem trenutku i najneizvesnijoj završnici šampionata kakav nećemo imati verovatno nikada više.

BONUS VIDEO: Incident Nikolasa Latifija, koji je odlučio šampiona Formule 1

 

Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

Twitter

Instagram

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare