Zanimljiv i živopisan lik je Berni Eklston, čovek za kojim se uvek, žargonski rečeno, dizala prašina.
Ništa manje nije ni kontroverzan, pa onda ne čudi što nekada prvog čoveka Formule 1 sada Britanci „jure“ zbog 400 miliona funti.
Neprijavljena imovina nije nešto na šta njihova Poreska služba i graničari gledaju baš blagonaklono, pitajte samo Borisa Bekera o tome.
„Tužilaštvo je pretreslo dokaze koje je poresko-carinska služba prikupila i dozvolilo je optužnicu protiv Bernija Eklstona zbog prevare i krivotvorenja, zbog činjenice da nije prijavio vlasništvo nad nekretninama i predmetima koje premašuju 400 miliona funti“, rekao je Endrju Penhejl, glavni tužitelj o Eklstonovom slučaju.
Možda ćete se ovde zapitati – šta će jednom devedesetjednogodišnjaku da u desetoj deceniji života krije imovinu? Posebno što je ima, ni sam ne zna koliko. Opet, šta će mu i neprijavljeni pištolj zbog kog su Brazilci pisali da je privođen proletos?
Kod nas u Srbiji često ponavlja ono: kuću, kola i tolike pare u grob ne možeš poneti. A kad već dogurate do 91. godine kao Berni, onda svakako niste bliže mladosti nego smrti.
Ipak, to je pitanje koje ostaje za čoveka koji će sada nekim veštim manevrom „u krivini“ probati da izbegne rešetke.
Prestupi i kontroverze do sada nisu ga približile ovakvom problemu, slično kao kad se vozač u bolidu ozbiljno približi bankini, a vodi u trci.
Tako je i Eklston dugo bio na vrhu igre, sve do 2017. kada je sišao sa čela Formule 1 i ostao uticajna i ništa manje primećena figura.
Pamti se najpre njegova sklonost ka lepoticama, što je Slavica Radić svakako bila u mladosti.
Zanosna Srpkinja, ćerka Jove Radića i Ljubice mu je privukla pažnju u trenu oka, a onda kada su se razvodili, „olakšala“ je Eklstona za, kako se pisalo 1,3 milijarde dolara.
Lepotica sa duplerice magazina „Start“ je početkom osamdesetih već zarađivala od mode i kao 23-godišnjakinja se našla u Monci.
Nije ni slutila da će tu na trci, reklamirajući jedan sportski brend, sresti već tada vremešnog Eklstona, koji je bio u timu Brabham.
„Proklinjala sam i vrućinu i trku i sela na neki zidić da zapalim cigaretu. Čim me je video pozvao me je u svoj ‘Moto-hotel’. Bila je to njegova pokretna kancelarija u luksuzno opremljenom autobusu. Pozvao me je na piće, ali nismo mogli previše da razgovaramo jer ja nisam znala engleski, a on nije znao italijanski. Ostavila sam mu broj telefona ali – pogrešan. Morao je da okrena pola sveta da bi došao do mog broja i za nekoliko dana uspeo je da me pronađe“, pričala je Slavica svojevremeno.
Brak sa Bernijem imao je uspona i padova i na kraju je prekinut pre 13 godina. Sve je rešeno na sudu za manje od minuta, tek toliko da se potpiše sporazum, kojim je Slavica dobila svoj deo imovine.
Eklston je skorije privukao pažnju rekavši da je Vladimir Putin čovek „prva klasa“.
U periodu kada taj Putin u celom svetu slovi za diktatora, koji je bez povoda napao jednu suverenu zemlju, Eklston se odvažio da stane u zaštitu prijatelja.
Šta god neko mislio i o Putinu i o Eklstonu, treba za takav potez imati herca.
„Nažalost, Putin je kao i mnogo biznismena, poput mene, pravio greške i kada se to desi, onda morate da uradite najbolje što možete da se iz greške izvučete“, rekao je Eklston za „Good Mornng Britain“.
Dodao je i da bi za ruskog lidera „primio metak“ čime je navukao gomilu besa zapadne javnosti.
Kada mu je ukazano na to da je ruska agresija na Ukrajinu koštala mnoge ljude života, Berni je jednostavno rekao: „Nije to bilo namerno“.
Pre dve godine Eklston je bio deo rasističkih osuda. Milijarder je za CNN tada rekao da su „tamnoputi ljudi još veći rasisti nego belci“.
To je rekao tokom intervjua u Luisu Hamiltonu. Baš u to vreme je mnogo potresa pokrenulo ubistvo Džordža Flojda zbog kog se čitava Amerika digla na noge.
Policajac Derek Šovin je u Mineapolisu kolenom gazio po vratu ubijenog Flojda, koji je posle deset minuta ostao bez svesti i preminuo je.
Ova policijska brutalnost je pokrenula masovne demonstracije u SAD, pokrenut je pokret „Black lives matter“, a Hamilton je bio jedan od najglasnijih u podršci Afroamerikancima.
On je i jedan od retkih tamnoputih vozača u svetu Formule 1, ali i jedan od njenih najvećih šampiona.
Kada su od Eklstona zatražili dokaz za tvrdnju o tome ko je veći rasista, Berni je jednostavno rekao: „To je nešto što sam primetio tokom života“.
Pokušao je da objasni i kako ne diskriminiše „crnce“, štaviše da mu se Hamiltonov otac obratio u vezi sa nekim poslom.
Međutim, za nekoga ko ima takav renome i ko je sebi izgradio ime, isuviše često se „frlja“ trapavim kontrukcijama da bi to bilo slučajno.
„Nisam ja kriv što sam belac, ili što sam malo niži od onog pored mene. U školi su me zvali ‘Tič’, shvatio sam da moram da uradim nešto u vezi sa tim. Crni ljudi bi trebalo da povedu računa o sebi“, kaže Eklston.
U istom kontekstu se protivio i rušenju statua ljudi koji su bili poznati kao robovlasnici.
Jedan od takvih primera je i recimo Edvard Kolston, zaslužan za podizanje više objekata u Bristolu, ali i poznati robovlasnik iz 17. i 18. veka.
Hamilton je pozvao vlasti širom Evrope i sveta da kopiraju primer i sruše statue ljudi, nekadašnjih robovlasnika.
„Kad neka tamnoputa ili bela osoba bude odbijena za posao, morate da pitate zašto. Je li to bilo zbog boje kože, ili zato što jednostavno nisu dorasli poslu? To je ono što hoću da kažem“, pričao je Berni između ostalog.
Na spisku njegovih kontroverzi se nalazi i odnos prema ženama u Formuli 1.
Posao vozača u bolidima je fizički veoma zahtevan. Zato ne čudi što je svojevremeno Mihael Šumaher slovio za jednog od najspremnijih sportista planete.
Velike G-sile, konstantna upregnutost mišića jesu nešto što crpi mnogo snage, ali ne isključuju žene sa tih mesta.
Eklston je 2016. rekao da misli kako one ne bi bile dobri vozači u Formuli 1 i „precrtao“ ih je kao opciju.
„Ne znam da li bi žena fizički mogla da izdrži da vozi F1 bolid tako brzo, a i ne bi ih shvatali ozbiljno“, kazao je Eklston.
I tu je morao da se vadi, pa je naveo da su „žene kompetentnije, a uz to nemaju ogromni ego“, zbog čega ih Eklston vidi kao bolje u izvršnim poslovima u Formuli.
Međutim, jedna od stvari koje je veoma teško razumeti je i to što je Britanac iz Sent Piter Saut Elmhama, sin ribara, govorio nekako blago, čak i tolerantno prema figuri Adolfa Hitlera.
Manje ili više svi znaju ko je bio šef nemačke partije nacista, čijom je odlukom započet Drugi svetski rat.
I na čemu se zasnivala doktrina nacional-socijalizma, kako su se odnosili prema Jevrejima i naposletku da je taj rat za posledicu imao desetine miliona mrtvih.
„Na mnogo načina, možda je užasno da ovo kažem, ali mimo činjenice da se Hitler previše uzneo i bio ubeđen da radi stvari, koje ne znam da li je imao stvarno nameru da uradi, ili ne – ali bio je, u smislu komande nad velikim brojem ljudi, u stanju da učini da stvari budu obavljene“, kazao je Eklston 2009.
Sedam godina kasnije promenio je ploču i rekao da je to izvučeno iz konteksta. Nešto slično je uradio i posle komentara o Putinu.
Pre deset godina bio je i deo prevare u vezi sa davanjem mita. Gerhard Gribkovski, nemački bankar dobio je veliki novac od Bernija.
Priča da „ne možeš podmititi švajcarskog bankara“, očito se ne odnosi na one nemačke, pa je Gribkovski primio 45 miliona dolara.
Završio je u zatvoru na osam i po godina u onome što je postalo najveći korupcionaški skandal posle Drugog svetskog rata u Nemačkoj.
Gribkovski je bio šef procene rizika za Bajeriše Landesbank, koja je bila jedna od tri banke sa 75 odsto udela u Formuli 1. Do prevare je došlo prilikom prodaje udela u Formuli 1 upravo Eklstonu sredinom prve decenije ovog veka.
Bankar je 2012. priznao krivicu, dok je Eklston kazao da je „bilo malo glupo“ što je platio Gribkovskom.
„Obično bih mu rekao da se gubi“, pričao je tada Eklston, ali eto baš tada se nekako potrefilo da mu je „dunulo“ da plati mito.
Na kraju je odbacio optužujuće navode kao „obično smeće“, a još neko vreme posle svega je ostao na čelu F1. Ako i sada uspe da se izvuče iz kontroverzi, s pravom bi mogao da počne da se bavi i poslom mađioničara u poznim godinama života. Ide mu.
BONUS VIDEO: Ferstapen odustao, zapalio mu se bolid
Pratite nas i na društvenim mrežama:
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare