Foto: EPA-EFE/ANTONIO BAT

Gde je nestao 41 putnik s “koronaleta” Zagreb - Frankfurt OU411?

Danima se govori o 74 putnika i članova posade, ali hrvatski Nedjeljni Jutarnji list otišao je korak dalje, sproveo istragu o letu i saznao da je na letu bilo daleko  više osoba – njih čak 115. Otkrivene su i druge nelogičnosti. Priča je rekonstruisana i uočeno da je let Frankfurt – Zagreb OU411 prava misterija.

Koliko je zapravo bilo putnika na letu Croatia Airlinesa iz Frankfurta za Zagreb 2. maja? Ko je nulti pacijent? Ima li obolelih članova posade i zašto Croatia Airlines nije objavio da imaju zaraženog člana posade? Jesu li poštovane procedure? Zašto je trebalo nekoliko dana da se pronađu putnici s leta? I zašto su epidemiolozi podatke o putnicima zatražili 8. maja iako je prvi oboleli ustanovljen tri dana pre?

„Imamo situaciju u kojoj su se vratile 74 osobe, zajedno s članovima posade. Među njima je bilo više radnika Đure Đakovića koji su se vraćali iz Švedske. Među njima se prvi razboleo 5. maja i sad ih imamo devet. Osim njih, u Zadru je jedna osoba koja je putovala tim avionom i u Sisku druga, kao i jedan strani državljanin koji je doputovao tim avionom u Istru. Svi ostali su kontaktirani, neki među njima još nisu pronađeni, niti se zna gde se nalaze, ali upozoreni su i određena im je mera samoizolacije“, rekao je direktor HZJZ-a Krunoslav Capak 12. maja na redovnoj konferenciji za medije.

Foto: EPA-EFE/ANTONIO BAT

Kako bi rekonstruisao događanja na letu “s pošiljkom koronavirusa”, Jutarnji je zatražio podatke od Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo.

„Ukupno je na navedenom letu bilo 115 osoba od čega je 10 osoba napustilo Hrvatsku“, odgovorila je dr Zvjezdana Lovrić Makarić, koja je kao epidemiološkinja zadužena za taj let.

Nakon prvog čitanja njenog odgovora, postavlja se ključno pitanje: gde je nestala 41 osoba iz aviona?

Naravno, odgovor je zatražen i od Capaka, koji je danima ponavljao brojku od 74 putnika. U telefonskom razgovoru rekao je da tu informaciju mora da proveri i da će javiti čim sazna gde je nastao nesporazum. Dan kasnije u SMS poruci potvrdio je da je na letu bilo ukupno 115 osoba. U međuvremenu, Jutarnji neslužbeno saznaje da je reč o 110 putnika i pet članova posade.

Ostaje potpuno nejasno koja je razlika između dve grupe putnika s istog leta i koja je garancija da oni nisu zaraženi? Kako se uopšte putnici s istog leta mogu podeliti u dve grupe?

Kontradiktornost izjava

Prvi među njima razboleo se 5. maja, rekao je Krunoslav Capak na toj istoj konferenciji. S druge strane, iz službe za epidemiologiju HZJZ-a stiže drugi podatak.

„Prvi oboleli potvrđen je 7. maja, nakon čega se tokom epidemiološke obrade njegovih kontakata pokazalo da je putovao s većom skupinom putnika iz Švedske među kojima su neki imali blaže simptome već i pre samog leta“, rekla je dr. Lovrić Makarić u svom odgovoru.

Croatia Airlines o tome službeno saznaje 8. maja.

Kada se pojavio prvi zaraženi i zašto je od Croatia Airlinesa popis putnika zatražen tek 8. maja? U CA kažu da su odmah dostavili podatke o putnicima koji su sedili u redovima ispred i iza (dva reda ispred i dva reda iza) navedenog putnika te o posadi aviona koja je bila na navedenom letu.

Dodatno, dostavljene su i kopije PLF (passenger locator form) obrazaca koji se od početka epidemije obavezno ispunjavaju tokom leta i čuvaju u arhivi dolaznog aerodroma.

Foto: EPA-EFE/STR

Pročitaj i:

Kako Jutarnji nezvanično saznaje, prvi zaraženi putnik simptome je počeo da pokazuje 5. maja, a bolest mu je potvrđena dva dana kasnije, odnosno 7. maja. Opet, zašto se nije reagovalo na prve simptome?

Sledeće pitanje je ko je kliconoša, odnosno ko je mogao da širi bolest u avionu. Ni na to pitanje još nema odgovora jer prvi potvrđeni bolesnik s leta prve simptome pokazuje 5. maja. Prema svim dosadašnjim podacima Svetske zdravstvene organizacije, osoba može preneti bolest 48 sati pre pojave simptoma, što daje zaključak da ta osoba nije mogla zaraziti nikoga u avionu.

Još se traži prvi oboleli, što znači da je moguće da je neko na letu bio asimptomatski prenosilac koronavirusa. Je li on iz grupe 74 ili grupe 41?

U ovom trenutku 14 osoba s leta pozitivno je na Covid-19, a kako Jutarnji neslužbeno saznaje, jedan od pet članova posade takođe je pozitivan. S obzirom na to da je, kako Jutarnji saznaje, reč o članu posade koji nije bio u duljem kontaktu s putnicima, opet se postavlja pitanje kako se zarazio? Ni Croatia Airlines, kao ni Capak, nisu potvrdili da je neko od članova posade jedan od 14 do sada obolelih. Čak devet obolelih vezano je za putnike iz Švedske, odnosno zaposlene iz kompanije Đuro Đaković iz Slavonskog Broda. Inače, na letu je ukupno bilo 20 osoba iz te kompanije.

Brojne zemlje

Na “koronalet” putnici su pristigli iz brojnih zemalja. Iz HZJZ-a navode kako je putnika bilo iz različitih zemalja Evrope i sveta i to iz Finske, Velike Britanije, Irske, Portugala, Švedske, Španije, Belgije, Nemačke, Holandije, Japana…

„Zbog više simptomatskih osoba tokom navedenog leta odlučili smo da sve osobe na letu kontaktiramo i sprovedemo testiranje na SARS-CoV-2 pri čemu je do danas potvrđeno 14 pozitivnih“, kaže dr. Lovrić.

Nakon što je ustanovljeno da je na letu bilo Covid-19 pozitivnih, počeli su da se javljaju putnici koji su se požalili da nije bilo razmaka među putnicima te da deo njih nije nosio maske.

I tu su bili u pravu; avion kojim su putovali Airbus 319 imao je 144 mesta, a letelo je 110 putnika, tako da distanca od dva metra po svoj logici nije mogla biti u skladu s tom preporukom.

Vezano za sporni let iz Frankfurta, o tome da neki putnici nisu imali maske te nije bilo razmaka među njima, ali i uopšteno o preporukama razmaka i nošenja maski, Capak je pojasnio za medije da su to preporuke, a ne naredbe.

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar