"Mi smo preko noći prošli put od očaja do euforije, odnosno od 50 eura do 300 eura za noć u istom objektu", kaže sagovornik Jutarnjeg lista.
Naime, sva su letovališta ove godine manje ili više uspešno balansirala između pandemije i potrebe za dobrom turističkom sezonom, ali u Dalmaciji se desilo pravo iznenađenje.
„Na početku oktobra već imam rezervacije za 106 dana naše kuće za odmor za sledeću godinu i to je dobar pokazatelj da se vraćamo u normalne turističke tokove u kojima se smeštaj rezervisao i po godinu dana unapred za najatraktivnije termine sezone. Prvi gosti su mi rezervisali već za sredinu maja, pa se nadamo i predsezoni koje ove godine nije bilo. Ali, treba ostati sa nogama čvrsto na zemlji, jer nakon pandemije više ništa nije isto, pa ni rezervacije nisu potpuna garancija da će gosti doći. U ove dve teške godine toliko smo ublažili uslove otkazivanja da nikad nismo sigurni što će se od toga realizovati. Ipak, činjenica je da rezervacije gostiju stižu mnogo ranije za iduću godinu i zato što su mnogi gosti ove godine ostali bez smeštaja, jer su kasno počeli da ga traže“, kaže izdavalac smeštaja iz Prološca u Imotskoj krajini za Jutarnji list.
Slična priča nakon uspešno odrađene turističke sezone može se čuti od većine od 384 vlasnika luksuznih kuća za odmor sa bazenima u Imotskoj krajini koja će ove godine prvi put u istoriji zabeležiti čak 100.000 noćenja, što je 4.000 više od dosad najbolje 2019. godine. Najbrojniji su, kažu, Nemci, mada ima gostiju iz svih krajeva sveta.
Takav uspeh ne mora da bude iznenađujuć – komforne kuće za odmor su poslednjih godina postale pravi turistički hit na tržištu. U doba pandemije, njihova popularnost još je više porasla, jer su izdvojene kuće u kojima gosti ne moraju da se susreću sa ostalim posetiocima, bile daleko najtraženija turistička usluga smeštaja.
Ali kako se to zapravo desilo u Imotskoj krajini?
„Kada se tek počinjalo sa takvom ponudom u Imotskom i okolini tamo 2006. godine sa samo dve kuće, niko se nije nadao da će ta ponuda imati toliko potražnje. U nekim godinama se na tržište u Imotskoj krajini stavljalo i po 50 novih kuća za odmor, a poslednjih godina je to usporeno. No, veće smeštajne kapacitete pratila je poboljšana ponuda, najviše aktivnog odmora i zabave u prirodi, a turistička zajednica radi na uvođenju ujednačenih standarda kvaliteta ponude. Pokrenuli smo projekt Imotska pijaca koja obuhvata 20 gazdinstava koji dostavljaju ekološki uzgojenu hranu i domaće proizvode u kuće za odmor. Osim toga osmislili smo i hodočasničku stazu Camino Imota koja će 2022. godine biti u funkciji, tu je i devet biciklističkih staza dužine 250 kilometara, radimo na geomorfološkom prostoru koji bi mogao da postane deo geoparka pod zaštitom Uneska sa Biokovom, a sve to gosti traže i cene“, priča Luka Kolovrat, direktor TZ Imota koja objedinjuje devet okolnih opština i grad Imotski.
Paralelno su u Imotskom registrovane nove turističke agencije koje posreduju u smeštaju, još vinarija, koje su osmislile nove programe, otvorili su se kompanije za pranje veša, za opremanje, gradnju i održavanje bazena, servisi i usluge za goste…
„Prezadovoljni smo ovogodišnjom sezonom, a da smo imali još ovoliko kuća, sve bi bile pune. Gosti su nam dolazili na vrata agencije i tražili smeštaj, ali sve je bilo puno. U avgustu je doslovno bio popunjen svaki slobodan krevet i to je bio najbolji mesec do sada“, kažu iz agencije Pro Paradise u Imotskom.
Istina, sve je ove godine počelo tek u julu, ali potrajalo je do polovine septembra, a tek što su zadnji gosti otišli iz Zagore, počele su da stižu prve rezervacije za 2022. godinu. Doduše, sad po drugačijim cenama.
Svi uključeni u posao oko iznajmljivanja kuća kažu da je ove godine bilo puno lutanja domaćina oko formiranja cena, pa su neki u strahu od praznih kuća znatno spuštali cene, dok su ih drugi znatno povećavali kako je tražnja rasla.
„Sve je to logično, jer smo mi preko noći prošli put od očaja do euforije, odnosno od 50 eura do 300 evra za noć u istom objektu. Niko nije očekivao takav interes odjednom i nisu se svi jednako snašli u tome. Bitno je da zadržimo kvalitet, ali on je ove godine bio u padu i gosti su nam to zamerili. Zato treba biti pažljiv u osmišljavanju poslovanja za 2022. godinu, jer u njoj više nema iznenađenja. Ulazimo u normalnu godinu sa jakom konkurencijom i neće sve biti kao ove godine“, poručuje Boris Žgomba, predsednik Udruženja agencija pri HGK.
***
Bonus video: Najlepše plaže
***
Pratite nas i na društvenim mrežama: