Šta sve obuhvata putno osiguranje, a šta ne, koja je razlika između porodičnog i individualnog i kad se troškovi refundiraju naknadno, a u kojim slučajevima se pokrivaju odmah i ne morate ništa da platite na licu mesta?
Aleksandra Todorović je konsultantkinja u prodaji Generali osiguranja i za Nova.rs detaljno objašnjava sve što treba da znamo kad je u pitanju putno osuguranje.
Prvo i glavno pitanje je šta sve obuhvata osnovno putno osiguranje – kako konkretno može da nam pomogne na letovanju?
„Osnovno putno osiguranje, tj. Generali standard paket klijentima obezbeđuje usluge medicinske asistencije, troškove lečenja i medicinske evakuacije i repatrijacije. To praktično znači da će bilo koja potreba, odnosno tegoba koja se putniku javi tokom putovaja ili na samoj destinaciji, bilo da je nastala kao rezultat povrede ili usled bolesti, biti pokrivena ovim osiguranjem.“
Međutim, često dođe do nesporazuma jer ljudi pretpostave da osiguranje pokriva nešto, a nije tako. Zato u polisi treba obratiti pažnju na sve detalje da ne bismo imali nerealna očekivanja.
„Ljudi se često informišu o osiguranju putem sajta i kupuju osiguranje putem mobilne ili veb aplikacije, što im omogućava da na jednostavan način obezbede osiguranje tokom putovanja. To je odličan način kupovine koji mi i podstičemo, ali se neretko dešava da se tada nedovoljno upoznaju sa pokrićima koje pruža odabrani paket osiguranja ili sa širim pokrićima koje obezbeđuje naš Gold paket. Na primer, ovaj paket obezbeđuje i putnu asistenciju, osiguranje prtljaga usled gubitka ili totalnog uništenja, koje se dobija gratis uz ugovaranje dodatnog osiguranja od otkaza putovanja. Najčešći nesporazumi nastaju usled nepotpunog informisanja o polisi koju su klijenti kupili. Naše polise nemaju tzv. sitna slova, imaju jasno i jednostavnim jezikom napisane uslove i predugovorna obaveštenja, u kojima su vidno istaknute najvažnije činjenice sa kojima klijent treba da bude upoznat, kao što su visina pokrića i isključenja, koje su sastavni deo polise i javno dostupni na našem sajtu. Nažalost, klijenti ih često ne pročitaju do kraja, što može da dovede do nesporazuma.“
Za kupovinu putnog osiguranja u poslovnici, turističkoj agenciji ili onlajn potrebni su lični podaci iz pasoša i kontakt podaci. I to je sve.
A kad birate putno osiguranje, dobro je znati i koja je razlika između individualnog i porodičnog; koje su pogodnosti za decu i koje je bolje izabrati u tom slučaju.
„Individualno osiguranje se koristi i važi za jednu osobu koja putuje sama, ili u društvu koje se ne smatra porodicom. Porodično osiguranje se preporučuje supružnicima ili partnerima, sa ili bez dece, jer je povoljnije od kupovine pojedinačne polise za svakog putnika. Od juna ove godine Generali Srbija je povećalo iznos osigurane sume sa 30.000 na 40.000 evra po osiguraniku, za sve vrste polisa: individualnu, porodičnu ili grupnu. Klijent odlučuje koja vrsta polise i pokrića najbolje odgovara njegovim potrebama. Odabir bilo koje polise ili paketa je značajno bolja opcija od odluke da se u inostranstvo otputuje bez osiguranja.“
Ako se na tom putovanju nažalost nešto desi (povreda, dete se razboli…), važno je znati koja je procedura. Mnoge zanima da li se prvo obraćamo lokalnoj zdravstvenoj ustanovi ili kontaktiramo osiguranje.
„Ukoliko se tokom boravka u inostranstvu dogodi bilo koja situacija koja je pokrivena osiguranjem, preporuka je da se klijent prvo obrati kontakt centru asistentske kompanije čiji je broj naveden na polisi. Operateri će pomoći klijentu da dobije adekvatnu medicinsku ili putnu asistenciju i uputiti ga u najbližu ustanovu koja može da mu pruži adekvatnu pomoć. U slučaju kada klijent ne govori strane jezike, ovakva vrsta podrške je od velikog značaja. U hitnim slučajevima klijent može da ode u najbližu medicinsku ustanovu, koja je onda u obavezi da pozove kontakt centar asistentske kompanije i prijavi osigurani slučaj.“
A da li putnik sam na licu mesta plaća troškove lečenja, pa se oni naknadno refundiraju ili ne plaćamo ništa?
„Uvek je preporuka da se kontaktira osiguravajuća kuća, odnosno asistentska podrška, jer se na taj način polisa aktivira i pokreće osiguranje. Asistenstska kompanija upućuje osiguranika u najbližu zdravstvenu ustanovu, nakon što je osiguranik pružao informacije o svojoj tačnoj adresi u inostranstvu. Pripremiće i daće osnovne lične podatke, broj telefona i kontakt adresu u inostranstvu. Lekaru koji je primio omogućiće uvid u potvrdu/polisu. Ukoliko od lekara dobije formular izjave o okolnostima pod kojima je nastao osigurani slučaj, popuniće ga i mejlom poslati potvrdu dežurnom centru s kojim je prethodno kontaktirao. Po pravilu, asistentska kompanija plaća troškove lečenja direktno zdravstvenoj ustanovi u mreži.“
Naša sagovornica napominje da u sledećim slučajevima osiguravač ne vrši direktnu nadoknadu već troškove snosi sam osiguranik, a nadoknada plaćenih troškova u inostranstvu vrši se nakon povratka osiguranika u zemlju:
Kada osiguranik koristiti zdravstvene usluge van mreže.
Kada se ne pridržava uputstva asistentske kompanije
U slučaju kupovine lekova na recept. Troškove koje osiguranik plati u inostranstvu osiguravač će nadoknaditi nakon povratka u zemlju prebivališta u skladu sa Uslovima osiguranja.
Bitna stavka su i okvirne cene putnog osiguranja za letovanje.
„Cena se razlikuje od izbora paketa, ali i vrste osiguranja, tj, da li se radi o individualnoj, grupnoj, porodičnoj polisi. Prosečna cena jedne, na primer porodične polise četvoročlane porodice, dvoje roditelja i dvoje dece za desetodnevno letovanje, gde će biti potrebno pokriće od 11 dana, cena je niža od 5.000 dinara. Što se tiče dodatnih pogodnosti one su pokrivene Gold paketom pokrića osiguranja, koje pored standardnih pokrića obuhvata još i nadoknadu iz osiguranja zbog bolničkog lečenja, usluge putne asistencije (informisanje pre putovanja, administrativna pomoć u slučaju krađe ili gubitka dokumenata, pronalaženje i preusmeravanje prtljaga, informacije o šlep službi i automehaničarskim radionicama) i nadokanada iz osiguranja za Invaliditet i smrt usled nezgode.“
Takođe, dodatno može da se ugovori, uz oba ova paketa, jeste osiguranje u slučaju otkaza aranžmana koji se ugovora najmanje 15 dana pre početka aranžmana.
„Odnosi se na putovanja koja se realizuju preko turističkih agencija. Korisno je ugovoriti, jer su uslovi otkaza putovanja preko turističkih agencija obično nepovoljni u poslednjih 30 dana do početka putovanja, a izvesnost putovanja može biti neizvesna zbog različitih faktora i životnih okolnosti“, zaključuje Aleksandra Todorović.