23. marta 1994. dogodila se jedna od najtragičnijih i, po mišljenju mnogih, najstrašnija avionska nesreća u istoriji koja je mogla da se izbegne, u kojoj je život izgubilo svih 75 putnika i članova posade.
Let Aeroflot 593, na ruti od Moskve do Hong Konga, odvijao se u kasnim noćnim satima. U kokpitu su bili kapetan Andrej Viktorovič Danilov, iskusni pilot sa oko 9.500 sati leta, prvi oficir Igor Vasiljevič Piskarjov i pomoćni kapetan Jaroslav Vladimirovič Kudrinski.
Dok su svi članovi posade bili izuzetno iskusni i kvalifikovani, nijedan od njih nije mogao predvideti ljudsku grešku koja će uslediti kada su deca dobila priliku da sede za komandama aviona.
Ovo je bio prvi međunarodni let za decu Jaroslava Kudrinskog, trinaestogodišnju Janu i petnaestogodišnjeg Eldara. Kudrinski je želeo da im učini putovanje nezaboravnim tako što ih je pustio u kokpit da vide gde njihov otac radi.
Uprkos pravilima koja zabranjuju prisustvo neovlašćenih osoba u kokpitu, posada je verovala da je situacija bezbedna jer je avion bio na autopilotu. Deca nisu stvarno upravljala letelicom, već su se „igrala“ na komandama.
Jana je prva sela na mesto pilota oko 00:43 i pretvarala se da upravlja avionom. Oko 00:51, Eldar je preuzeo njeno mesto i takođe „pilotirao“ avionom, pomerajući komandne poluge.
Nesreća je počela da se odvija samo nekoliko minuta kasnije, u 00:54. Eldar je pomerao kontrolnu palicu više od 30 sekundi, unoseći pritisak od čak 10 kilograma. Ovi potezi su kontradiktorni autopilotovim pokušajima da održi stabilnost aviona, što je dovelo do prebacivanja kontrola na ručni režim.
U kokpitu se upalila indikatorska lampica koja je obaveštavala da je Eldar sada delimično preuzeo kontrolu nad avionom. Međutim, posada, koja nije bila naviknuta na nesovjetske letelice, nije primetila upozorenje.
Avion je zatim počeo da se naginje, dok autopilot više nije mogao da održava visinu zbog ugla krila. Kapetan Kudrinski je naredio kopilotu da preuzme kontrolu dok je pokušavao da odvoji sina od sedišta.
„Eldare, skloni se. Idi nazad, idi nazad, Eldare! Vidiš opasnost, zar ne?“ čuje se na snimku iz kokpita. „Idi, idi Eldare! Idi, idi! Kažem ti da ideš!“
Piloti su pokušali da povrate kontrolu nad letelicom i skoro su uspeli, ali su greškom prekomerno korigovali, što je avion poslalo u gotovo vertikalno penjanje. Avion je potom ušao u fazu stalla (gubitka uzgona) i počeo da se nekontrolisano obrće.
Letelica je počela naglo da gubi visinu i na kraju se spustila ispod minimalne bezbedne visine za taj deo rute, iznad planinskog terena.
U 00:59, kontrola leta u Novokuznjecku čekala je ažuriranje pozicije aviona putem radio prenosa, ali ono nikada nije stiglo. Let 593 je nestao sa radara.
Pokazalo se da je u 00:58, svega dva minuta nakon početka nesreće, avion udario u planinski lanac Kuznjecki Alatau u južnoj Rusiji, pri brzini od oko 260 km/h. Avion je potpuno uništen, a svih 75 ljudi na letu je poginulo.
Aeroflot je u početku pokušavao da negira odgovornost pilota, ali je objavljeni transkript razgovora iz kokpita potvrdio da je nesreća rezultat ljudske greške.
Ova tragedija ostaje trajan podsetnik na opasnosti nepoštovanja avio-pravila i protokola, kao i na težinu posledica koje mogu proisteći iz naizgled bezazlenih odluka.
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare