Majstor
Majstor - ilustracija; Foto: Ronalds Stikans / Panthermedia / Profimedia

"Treba da zovem majstora, već mi nije dobro" - koliko puta ste čuli tu rečenicu kad je bilo potrebno srediti nešto u stanu? Koliko puta ste zvali ljude da vam preporuče dobrog majstora koji neće da vas "zavrne"? Da, majstori su jedna od najozloglašenijih, ali i jedna od najneophodnijih profesija u Srbiji danas. Zato, ponekad treba gledati na situaciju i iz drugog ugla.

Majstor Mare, enterijerista sa 20 godina staža i iskustvom u inostranstvu, za Nova.rs otkriva šta sve klijenti treba da imaju na umu kad angažuju majstora.

„Nažalost, čest je slučaj da klijenti nemaju realan plan, program i isplaniran budžet za rekonstrukcije svojih domova. Što je obim posla veći, lakši je i brži put ka nesporazumima. Bez detaljnog plana i programa i projekta, teško je isplanirati dinamiku posla, prolazak vremena i dolazi do nepotrebnih izmena. Na kraju takve saradnje, skoro obavezno, makar jedna stranka ostaje nezadovoljna“, objašnjava Marko.

„Ukoliko je slučaj da ljudi nisu vični, nemaju vremena ili imaju bilo koji razlog ili nemogućnost da obave planiranje radova i ostale gorenavedene stvari. Preporučljivo je da to prepuste profesionalcu i što je još bitnije, da imaju poverenja i ostanu dosledni dok se kompletan proces ne završi. Na kraju dana, to je i najvažniji deo posla, deo usluge zanatlije koji takođe ulazi u cenu“, dodaje.

Od čega sve zavisi cena

Cena se uglavnom ispostavi kao glavna „neprijatna situacija“.

„Zanatlije svoje cene realistično i pragmatično računaju po preciznim formulama koje u svakom poslu postoje. Dakle prvo rashodi, porezi pa na kraju i prihod. Rashodi i troškovi su direktno proporcionalni varijaciji cena repromaterijala. Takođe, svako cenkanje se smatra izrazitom nekulturom i nepoštovanjem profesije. Neki od nas po 30 godina peku zanate i razvijaju svoju poslovnost. Eto, ja, na primer, još ni jednom nisam čuo da se neko cenkao sa stomatologom.“

A šta sve ulazi u konačnu cenu koja se daje klijentu i zašto ponekad ispadne mnogo veća nego što smo mislili?

„Osim formule: Rashod, porez, prihod…. Postoje situacije gde klijenti imaju poneke egzotične zahteve. Određene molerske tehnike koje zahtevaju specijalna doškolovanja i kurseve (koji takođe koštaju). Komplikovana rešenja za spuštene plafone, police. Rad sa jako skupim i retkim materijalima, na primer papreno skupa španska keramika jako velikih formata… Takvi poduhvati dižu cenu prihoda majstora, neretko dosta više vremena iziskuju, veća je i odgovornost.“

U tome postoji još jedan detalj koji je do klijenta.

Pročitajte još:

„Vaša imovina i zaštita iste je vaša odgovornost. Tehnika, skupe zavese, staklo…. Sa strane zanatlije podrazumeva se temeljna zaštita površina i nameštaja najlonima i trakama. Ali nažalost, ponekada prođe i po 8 sati u uklanjanju tehnike, skidanju zavesa itd. Dešavalo se da pojedini čak i razmeštene krevete ostave. Jedan dan se onda pretvori u selidbu stvari. Onda se taj jedan dan kašnjenja često zameri zanatlijama. Ovo se odnosi za kompletne rekonstrukcije. Kod manjih intervencija, ljudi bi morali da uzmu u obzir činjenicu da postoji određeni trošak dolaska na adresu. Ponekada i nekoliko dolazaka, stvar je jasna. Međutim, argument: „Pa to „samo malo“ treba da se sredi“, ne prolazi“, objašnjava naš sagovornik.

Kad majstor „ispali“

„Pokrećem se skoro uvek. Jedine situacije kada se ne pokrenem su kada sam prebukiran i ne mogu da ispoštujem klijenta“, kaže Marko.

Ipak, napominje da je bilo situacija gde je napuštao poslove u toku.

„Kad naletiš na izrazito bahate i nekulturne ljude. Ni ne počneš da radiš, njemu (ili njoj) se već ne dopada. Neki ljudi sa vrata pokažu ogromnu sumnjičavost i već uz prvu kafu i preliminarni deo priče, ističu kako su majstori loši ljudi. Ja sam svestan da ima dosta „opečenih“ koji su imali posla i sa lopovima i sa nestručnima. Ne znam šta bih rekao. Takvi pojedinci uglavnom jako brzo nestanu sa tržišta. Neretko pojedini kupuju materijale najlošijeg kvaliteta i najniže cene, očekujući rezultat koji izgleda kao iz prestižnog časopisa. To je nemoguće. Tada se zahvalim, okrenem i odem“, kaže Marko.

S druge strane, ima i situacija gde se majstorski posao ispostavi kao neka potpuno drugačija potreba.

„Najčudnije situacije s kojim sam se susretao“

„Uf. Bilo ih je dosta… Jednom sam bio kod čoveka koji je doživeo baš bolan raskid sa voljenom ženom veče pre. Nije prošlo ni dva minuta, on je briznuo čovek u plač, nije mogao da se smiri. Nisam mogao samo stajati tu, zagrlio sam ga. Kasnije smo sedeli i ceo dan proveli pričajući o životu. Tog dana nije bilo posla. Posle je sve ponovo bilo okej“, priseća se.

A dešava se, kaže, da posla nije ni bilo.

„Stariji ljudi, jako usamljeni koji zovu majstore da daju ponude a posao zapravo ne postoji. Već samo žele da razgovaraju sa nekim. Ponekada sam slušao toliko potresne priče da po dva dana nisam mogao doći sebi. Nikada neću zaboraviti te momente kada sam u privatnosti sopstvene glave sebe pitao: Ko će OVO da plati?“, smeje se Marko.

Kako izabrati majstora?

Na kraju, daje nam i savet kako izabrati dobrog majstora. Naravno, ako uopšte postoji posao koji treba uraditi.

Pročitajte još:

„Očigledno sistem preporuka dobro funkcioniše za mnoge. Danas postoje jako dobri portali koji povezuju klijente i zanatlije. Tender5 mi je omiljen, sa njima dugo sarađujem. Ljude bih savetovao da majstora kojeg prvi put vide procenjuju po nastupu, po tome da li je kadar da detaljno opiše i objasni kako će se sve odvijati. Koji može da razjasni čak i neupućenim klijentima i može da im ulije osećaj sigurnosti da je sposoban da ih provede kroz ceo taj stresni proces renoviranja. Nekako se vraćam na početak. Profi majstor mora da ume da isplanira i nacrta sve pre nego što se dohvati alata. Planiranje je majka svakog ozbiljnog posla.“

***

Bonus video: Reciklaža, razvrstavanje kućnog otpada

***

Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

Twitter

Instagram

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar