Kad je serija "13 razloga zašto" tek objavljena, malo ko je verovao da će depresija, samoubistvo i anksioznost postati glavna tema nove generacije koja, prosto rečeno, upija ovakve sadržaje i gleda ih sa zadovoljstvom. Pravi primer toga je činjenica da se samo par godina nakon premijere pomenute serije pojavila globalna senzacija Bili Ajliš, čija je muzika dobila svoj specifičan žanr po imenu "anskiozni pop".
Ova američka serija bazirana je na noveli „Trinaest razloga“ Džeja Ašera iz 2007. i adaptirana od strane Brajana Jorkija za Netfliks. Priča se fokusira na učenika srednje škole Kleja Džensena i njegovu drugaricu Hanu Bejker, devojku koja oduzima sopstveni život nakon što je doživela niz poniženja od strane svojih vršnjaka. Sam naslov odnosi se na kutiju kaseta koje je snimila Hana pre nego što se ubila i podrazumeva trinaest razloga zašto je ona to učinila. Trenutno je u obradi i nova, četvrta sezona serije koja će biti dostupna svima na Netfliksu, od petog juna ove godine. Kako se navodi u saopštenju, u narednoj sezoni ekipa likova koje smo već upoznali sprema se da kaže poslednje zbogom srednjoj školi. No, pre nego što to urade, moraće da donesu odluke koje mogu da im ugroze budućnost i otkriju opasne tajne.
Serija je podigla prašinu kada se pojavila u martu 2017, a bila je na meti kritika jer je, imeđu ostalog, eksplicitno pokazala scenu u kojoj Hana oduzima sebi život. Ova scena je dve godine kasnije uklonjena jer su postojale optužbe velikog dela javnosti da “propagira samoubistvo”. Međutim, uprkos kritikama većinske javnosti, neosporno je da je postala jedna od najpopularnijih na ovoj striming platformi. Iz današnje perspektive, ona je bila samo pilot projekat onoga što će kasnije biti implementirano u muziku koja se svakodnevno vrti na radio-stanicama širom sveta. Danas umesto serije imamo globalni pop fenomen, najveću tinejdž zvezdu današnjice – Bili Ajliš.
Priča o tinejdžerki koja je u samo godinu dana stekla globalnu popularnost nikoga ne ostavlja ravnodušnim, a njena interesantna kombinacija trep estetike i mračnog pop senzibiliteta, koji je popularnije nazvan „anksiozni pop“, tera ljude na razmišljanje ko je zapravo Bili Ajliš i zašto je odjednom postala toliki hit?
Njen debi album “When we all fall asleep where do we go?” popeo se na prvo mesto Bilbordove top liste, što ju je ujedno učinilo i prvim umetnikom rođenim u 21. veku koji je postigao ovaj uspeh. Ona je trenutno jedna od pet najslušanijih žena na striming platformama, a u januaru ove godine uspela je da postane najmlađa umetnica koja je osvojila sve vodeće kategorije na dodelama Gremi nagrada – pesma godine, ploča godine, album godine i najbolji mladi umetnik godine.
Interesantno je da je mlada umetnica potvrdila ono što su pojedine velike zvezde pokušavale godinama, a to je da album kao format nije mrtav. Iako su se u startu izdvojili singlovi poput “Bad guy” i “Bury a friend”, pomenuti album koji se sastoji od četrnaest pesama daje mnogo širu sliku o ličnosti ove mlade dame koja je, čini se, ceo svoj život posvetila tome da jednog dana bude zvezda.
Ono što pak izaziva bojazan većinske javnosti kada je Bili Ajliš u pitanju, jesu suicidni tekstovi koji često govore o smrti nje same ili njoj bliskih ljudi. Kroz mračne melodije, Bili govori o svojim najvećim strahovima koji postaju java. Sve to prati mračna estetika njenih spotova, u kojima često pokušava da naudi samoj sebi. Ona ipak u intervjuima navodi da voli da govori o svojim problemima i da oni ne treba da se guraju pod tepih, što mlađa generacija očito prepoznaje.
Ona, međutim, nije jedina. Fanovi navode umetnike poput Lane del Rej, Holzi i Melani Martinez kao njene prethodnice, a tokom proteklih godinu dana pojavili su se i novi izvođači koji direktno navode da su inspirisani mladom Bili Ajliš.
Au/Ra je elektropop umetnica čija karijera tek kreće uzlaznom putanjom. Njeno najnovije ostvarenje “Ideas” može se opisati kao pravi “pop košmar”, u najpozitivnijem mogućem smislu. S tim u vezi, uticaj mlade Bili Ajliš na ovu umetnicu je neosporan. Pored nje, tu je i Klara Moriondo – talentovana sedmanaestogodišnjakinja, koja baš kao i Au/Ra implementira mračni pop u savremeni rok i stvara neverovatno pevljivu melodiju.
Američki stručnjaci ipak vide veći problem – da li ovakve TV serije i muzika oslikavaju društvo u kom danas živimo? Zašto se tinejdžeri prepoznaju u ovakvim tekstovima i scenariju i da li sve ovo potvrđuje stare narative da anksioznost i depresija kod mladih zaista jesu bolest 21. veka?
„U vreme društvenih mreža i socijalne distanciranosti, mladi osećaju usamljenost. 21. vek je vek nesigurnosti, sve se dešava jako brzo i društva u kojima živimo jesu jako napeta. Roditelji često nemaju vremena da se posvete svojoj deci i oni iz tog razloga pronalaze utehu u ovakvim sadržajima. Njih ne treba nužno smatrati lošim, naprotiv, oni mogu da pokažu pojedincima da nisu jedini koji se osećaju na određeni način i na taj način mogu da pruže neku vrstu utehe“, objašnjava američki muzički stručnjak za magazin „Bilboard“ i dodaje:
„Takvih stvari smo imali i ranije kroz razne gotik bendove. Međutim, vremena i generacije se menjaju, pa samim tim i njihova interesovanja. Pojedini novi umetnici na neki način svakako oslikavaju vreme u kom živimo“.
***
Pratite nas i na društvenim mrežama: