Prema poslednjih dostupnim podacima "Dr Milan Jovanović Batut" svaki peti stanovnik Srbije je gojazan, a 35 odsto ima problem sa viškom kilograma. U zvaničnoj statistici se navodi da 25 odsto njih preskače doručak u toku radne nedelje. Iako 75% stanovnika Srbije kaže da je pravilna i zdrava ishrana važna, svega 4% se zapravo hrani zdravo.
Istraživanje „Dr Milan Jovanović Batut“ 2019. godine objavio je da polovina stanovništva unosi svakodnevno voće i povrće, svega 39,4% svakodnevno unosi voće, ali zato 50% konzumira alkohol, od toga 3.1% svaki dan pije alkoholno piće.
Nutricionisti kažu da problemi sa kilažom i neuravnoteženom ishranom u našoj zemlji su posledica toga što je „hrana sada na svakom ćošku dostupna“, misleći na restorane brze hrane i pekare, ali i zbog ritma i načina života koji im neomogućava da spremaju obroke kod kuće. Na spisak lošeg načina života se dodaje i sve popularnija dostava hrane, koja je uglavnom „unapređena“ verzija brze hrane.
I dok se naša ishrana većim delom fokusira na brza rešenja i brze obroke, zanimljivo je kada vreme vratimo unazad i sagledamo način i ishranu života naših predaka.
U narodu se primila fraza „to su posleratne generacije“, koja se odnosi na deo stanovništva koji je posle Drugog svetskog rata imao potpuno drugačiji način ishrane i način življenja, a samim tim se opravdava njihova dugovečnost i vitalnost.
Srpska kuhinja je poznata po obilnom korišćenju hleba. Prema nekim podacima u Beogradu je 1660. godine bilo oko 600 mlinova. Bilo je tu vodenica na Dunavu, a neke su pokretali konji. Da je hleb bio važna namirnica, govori i činjenica da su i zakoni srednjeg veka u Srbiji definisali normative kvalitete hleba. U srednjevekovnoj Srbiji se hleb pravio od „sumešice“ i „suražice“, od mešavine pšenice, ječma i raži.
Hleb se pravio sa hladnom i sa toplom vodom. Hladnom vodom su se mesili proja i kukuruzni hleb da bi se produžio rok upotrebe, a testo se stavljalo na lišće zelja koje se stavljalo na žar pa se prekrivalo lišćem i onda pepelom i žarom.
Običan narod u nekadašnjoj Srbiji imao je dosta skroman jelovnik. Imali su dva obroka u toku dana i držali su četiri velika posta, a postilo se i svake srede i petka. Pravila posta su bila stroga i jela su spremana bez mleka i masti, a kada je iz Amerike stigao pasulj postili su na hlebu, pasulju, sočivu.
Van posta jela su najčešće bila začinjena lukom, kajmakom, jajima, mašću ali i sirćetom i jogurtom.
Od povrća se gajeni su sočivo, bob, grašak, krastavac, bundeva, spanać, repa, kupus, pasulj, beli i crni luk.
Kada je u Srbiju stigao pirinač (iz Kine, Indije i arapskih zemalja), najviše je gajen u dolini Resave, u okolini Leskovca i na potezu između Niša i Jagodine. Od pirinča su, naučivši od Turaka, pravili razne čorbe, pilav i sutlijaš.
Za pravljenje slatkiša su najčešće koristili med. Med je korišćen i za pravljenje pića, jer se pretpostavlja da su med i pivo doneli iz svoje prapostojbine.
U posleratnoj Jugoslaviji (posle Drugog svetskog rata) ishrana je uglavnom bila fokusirana na sledeća jela.
Ova jela i namirnice su odigrala važnu ulogu u očuvanju srpske kulinarske tradicije i predstavljaju osnove ishrane u ruralnim krajevima Srbije kroz vekove.
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare