Marina Samrdzic
Marina Samardžić i Nikola Samardžić Foto:Privatna arhiva

Marina Samardžić je devojčica sa Daunovim sindromom koja je želela da upiše srednju muzičku školu "Stevan Mokranjac" u Požarevcu. Njena porodica je zahtevala da škola sadržaj prijemnog ispita prilagodi njenim mogućnostima, jer je žarko želela da nastavi muzičko obrazovanje. Škola to nije uradila, a direktor tvrdi da nemaju nikakvu zakonsku obavezu da sadržaj testa izmene, već samo da obezbede adekvatne uslove za polaganje, što su učinili.

Marina je već završila niže razrede iste muzičke škole, a završava i osmi razred redovne osnovne škole – obe prema inkluzivno obrazovnom programu (IOP).

„Zbog njene velike ljubavi prema muzici odlučili smo da nastavi obrazovanje u srednjoj muzičkoj školi u skladu sa svojim mogućnostima. Činilo se da su svi oduševljeni i za profesore u toj muzičkoj imamo samo divne reči hvale. Nismo znali da među njima ima onih kojima smeta moja sestra“, ogorčeno govori Nikola Samardžić, Marinin brat.

Marina Samrdzic
Marina Samardžić Foto:Privatna arhiva

„Želimo da bude srećna“

Porodica je školu tokom februara obavestila da Marina želi da nastavi školovanje. Prema smernicama koje su dobili, podneli su zahtev za interresornu komisiju i odradili sistematski pregled.

„Nakon toga je u školi usledilo ćutanje u više navrata je moja majka telefonom zvala da se informiše, jednu od zamenica direktora. Njeni odgovori su uvek bili nejasni, „videćemo“, „mi znamo zakon“, „pratimo smernice“ i stalno se pozivala na zakon ali nas ni jednog trenutka nije obavestila kako će biti. Nakon toga smo im uputili zvaničan zahtev, osmog aprila, u kome smo zahtevali da nas hitno obaveste o uslovima i načinu polaganja prijemnog ispita, koji važi za moju sestru i o tome nas odmah obaveste, kako bi stigli na vreme da se prijavimo za prijemni ispit“, priča Nikola Samardžić.

Marina Samrdzic Nikola Samardzic
Marina Samardžić Foto:Privatna arhiva

Oni su najzad 12. aprila podneli prijavu za prijemni ispit, u kojem su zahtevali da se sadržaj testa prilagodi Marininim mogućnostima – „jer se dete školovalo do sada po IOP-2 programu i nikad nije učila ništa niti je pripremana za bilo koji drugi zahtev, koji nije po IOP-2“.

Pročitajte još:

Škola je ipak zaključila da su dužni da prilagode samo uslove polaganja prijemnog – kao što su recimo forma testa, font slova, visina stolice, prisustvo roditelja i asistenta – ali ne i sadržaj.

„Moja majka je dostojanstveno izvela moju sestru da polaže prijemni ispit koji nije bio prilagođen njenim mogućnostima, već su joj davani testovi težine kao i za zdravorazvojnu decu. Iako je ona uložila nemoguće napore da da odgovore na nešto što nikad u svom životu nije videla. Moja majka je herojski podnela tri dana ponižavanja sopstvenog deteta, jer su ispred nje stavljeni zahtevi koji ne pokazuju šta je sve Marina naučila za proteklih šest godina u muzičkoj zahvaljujući njenom divnom profesoru.

Ispred nje su stavljeni zahtevi da pokažu koliko ona ne zna i direktno su moju sestru izložili brukanju, ponižavanju zbog svog neznanja i svog invaliditeta. Na dan kada je Marina izašla na prijemni koji nije prilagođen njenoj dijagnozi, stavljena je u nepovoljniji položaj i škola dikretno prekršila zakon o zabrani diskriminacije“, tvrdi Marinin brat Nikola.

„Imali smo samo jednu želju – a to je da Marina bude srećna na mestu na kom i jeste srećna. Nije retko da deca sa invaliditetom trpe diskriminaciju po mnogim osnovama i ne razumemo nedostatak ljudskosti i empatije i saplitanje nekoga ko nema sposobnost da se odbrani“, dodaje Nikola Samardžić, rekavši i da je slučaj prijavljen i zaštitnici za ravnopravnost, kao i prosvetnoj inspekciji.

Marina Samrdzic
Marina Samardžić Foto:Privatna arhiva

„Sledili smo zakon“

Iz muzičke škole „Stevan Mokranjac“ ponavljaju da su se vodili dokumentom Ministarstva prosvete, „Smernice za prilagođavanje prijemnog ispita za srednju školu učenicima kojima je potrebna dodatna obrazovna podrška“, u kojem se nigde ne navodi da sadržaj testa treba da se promeni.

„Vodili smo se pravilima i propisima Ministarstva prosvete. Dakle, to je prijemni ispit koji sva deca polažu na isti način. Tako je propisano i mi smo to ispoštovali u poptunosti. Imali smo još troje dece sa smetnjama u razvoju, dvoje je položilo a dvoje nije. Prijemni ispit se samo prilagođava deci po uslovima polaganja – ako je potreban veći font, prilagođavanje prostorije, vremena i slično. Ali nije zamišljeno da se prilagođava sadržaj. Ovo je škola za decu sa talentom, i za to postoji prijemni ispit isto kao u nekoj vojnoj školi ili matematičkoj gimnaziji. Sva deca polažu isti test, škola je to u potpunosti sve ispunila.  Deci je omogućeno da se ako ne polože prijemni ispit, upišu u neke druge škole pogodne za njih, shodno njihovim sposobnostima i bez prijemnog ispita“, rekao je direktor škole Zoran Marić za Nova.rs.

***

Bonus video:

***

 

Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

Twitter

Instagram

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare