Na 16. Međunarodnom pozorišnom festivalu ‘‘Joakimfest‘‘ koji se u Kragujevcu održava od 8. do 15. oktobra, biće izvedeno sedam predstava po izboru selektorke, dramaturškinje Branislave Ilić. U njenom odabiru predstava, ansambli iz bivših jugoslovenskih republika, bave se životom, "30 godina posle raspada Jugoslavije", ali i temama koje će, kako se nada pokušati da nadigraju koronu.
Ovogodišnji festival održava se u pandemijskim uslovima, a prema rečima selektorke Ilić, u ovim oklnostima nameće se dramaturško pitanje – postoji li tema koja je u stanju da na sceni „nadigra“ koronavirus i njegovu dominaciju u našim životima?
Ona ocenjuje da je u pozorištu „sve moguće“ te se u njenom izboru našlo sedam predstava koje nisu namenski pravljene na temu virusa, ali govore o „životu posle“. Odabrala je ansamble sa prostora bivše Jugoslavije, koji prema njenom mišljenju, danas, sa distance od 30 godina posle raspada nekadašnje zemlje, mogu da „skeniraju ovaj prostor kroz teme kojima se teatri, ali i neki novi mladi pozorišni ljudi bave“.
– „Život posle“ je moj intimni, subjektivni pogled na ovaj prostor i teatar, 30 godina kasnije – pojasnila je Ilić prilikom objave selekcije Joakimfesta.
Na sceni Knjaževsko srpskog teatra (KST), u zvaničnoj konkurenciji za festvalske nagrade Gran pri „Joakim Vujić“ za najbolju predstavu u celini i Specijalnu nagradu grada Kragujevca, našla su pozorišta iz Severne Makedonije, Bosne i Hercegovine, Slovenije, Crne Gore i Srbije.
Međunarodni festival, u najstarijem srpskom pozorištu, otvoriće u petak 8. oktobra predstava ‘‘Upotreba čoveka‘‘ po romanu Aleksandra Tišme, u koprodukciji Novi Tvrđava teatar, Grad teatar Budva, Novosadsko pozorište (Újvidéki Színház) i East West Centar iz Sarajeva. Dramatizaciju Tišminog romana potpisuje Fedor Šili, a režiju Boris Liješević.
Za predstavu Bitef teatra, „Kao da kraj nije ni sasvim blizu“ po tekstu Maje Pelević i u režiji Nikole Zavišića, rezervisana su dva dana, pa će se u KST-u igrati 9. i 10. oktobra u čak šest termina.
U ponedeljak 11. oktobra na repertoaru je predstava „Bludni dani kuratog Džonija“ po romanu Filipa Grujića, u dramatizaciji Dimitrija Kokanova. Režiju potpisuje Jovana Tomić, a izvođenje je u koopodukciji – Novosadskog pozorišta (Újvidéki Színház) i Sterijinog pozorja.
Iz Severne Makedonije 12. oktobra stiže predstava ‘’Samo glas’’ po tekstu Nine Plavanjac i u režiji Marjana Nećaka (Makedonski naroden teatar iz Skoplja).
Publika će sledećeg dana moći da pogleda predstavu „Naš magacin (naše skladišče)“ urađenu po tekstu Tjaše Mislej i režiji Mateja Kokols (Prešernovo gledališče iz Kranja, Slovenija).
Severna Makedonija u zvaničnoj konkurenciji za nagrade ima još jednog predstavnika, pa će se 14. oktobra publici predstaviti Makedonski naroden teatar iz Bitolja sa komadom „I konje ubijaju, zar ne“ po istoimenom romanu Honora Mekoja, a u dramatizaciji i režiji Martina Kočovskog.
Festivalski program 15. oktobra zatvoriće Regionalno pozorište iz Novog Pazara, predstavom „Ako dugo gledaš u ponor“ po romanu Enesa Halilovića i u režiji Zlatka Pakovića.
Festivalske predstave ocenjivaće tročlani žiri kojim predsedava rediteljka i koreografkinja Nada Kokotović, a osim nje u žiriju su glumica Jasmina Dimitrijević i mlada pesnikinja Radmila Petrović.
U okviru pratećeg programa Joakimfesta, na dan otvaranja 8.oktobra, u Knjaževsko srpskom teatru biće otvorena izložba prethodnih izdanja plakata ove međunarodne pozorišne revije „Prvih 15 godina“, a tokom svih festivalskih dana, održavaće se tribine, okrugli stolovi, promocije i dijalozi.
Bonus video: Glas dirka bas_ What Is This Thing Called Love