Glavne zvezde u Skorsezeovom epu "Ubistva pod cvetnim mesecom", zasnovanom na istinitoj priči o ubistvima domorodaca u Oklahomi 1920-ih, Leonardo Dikaprio i Lili Gledston, koja je sinoć dobila Zlatni globus za glavnu žensku ulogu, govore o ključnoj ulozi naroda Osejdž u stvaranju filma i važnosti podrške onima kojima je zemlja krvavo oduzeta.
Kako se trka za dodelu Oskara 2024. zahuktava, epski film Martina Skorsezea „Ubistva pod cvetnim mesecom“, sniman po istoimenoj knjizi iz 2017. Dejvida Grana, smatra se jednim od favorita. Prošlog meseca, drama o istinitim ubistvima naroda Osejdž, koju su osmislili beli ljudi sa namerom da ukradu naftom bogatu zemlju starosedelaca u Oklahomi ranog 20. veka, zauzela je prvo mesto u anketama najboljih filmova 2023. „Varajeti“ je imenovao Skorsezea i glumicu Lili Gledston kao verovatne nominacije za Oskara, a glavni glumac i izvršni producent Leonardo Dikaprio je na putu za svoju osmu nominaciju.
Dikaprio i Gledstonova govorili su za „Gardijan“ o ovoj sagi o ljubavi, smrti i izdaji, u kojoj se belac Ernest (Dikaprio), oženio indijanskom ženom naroda Osejdž – Moli kako bi nasledio prava na naftu, a u pozadini ubistava i eksploatacije.
– Zajednica Osejdž nije pričala o tome tako dugo – to je zaista sveža trauma. Kada je knjiga Dejvida Grana napisana, otvorila je mnogo starih krvavih rana. Ali, ponekad morate da otvorite rane da biste započeli proces zarastanja. Knjiga se ne nalazi u državnim školama u Oklahomi jer su se nastavnici previše plašili da je predaju po bilo kom nastavnom planu i programu. Zato je važno da postoji film sa kojim se ljudi mogu povezati i koji će biti prikazan kao deo istorije – kazala je Lili Gledston.
Za Lili, koja je odrasla u rezervatu plemena Indijanaca „Blackfeet“, ključ tog istorijskog momenta je stepen do kojeg su pripadnici Osejdž nacije bili uključeni u film, kao i razvoj i broj autohtonih glumaca na ekranu. Zaista, ona tvrdi da glumci i produkcija „Ubistva pod cvetnim mesecom“ predstavljaju prekretnicu u Holivudu, sa potencijalom da promeni industriju.
– Mislim da ćemo dobiti mnogo drugih TV emisija i filmova koje snimaju starosedeoci – kaže ona, upoređujući ovo sa prikazom starosedelaca u eri „klasičnog vesterna“ koji ih je smestio u krvoločne divljake. Leonardo Dikaprio se nadovezao ističući da je bio dug razvojni proces u koji je uloženo mnogo truda kako bi se ispričalo „izgubljeno poglavlje američke istorije i zemlji natopljenoj krvlju jednog naroda“.
– U velikom broju projekata na zaštiti životne sredine koje ja radim (Dikaprio je dugogodišnji aktivista prim. prev), vidite domorodačke zajednice širom sveta sa sličnim pričama. Neki od ovih ekoloških heroja su u opasnosti da nestanu od velikih naftnih kompanija, kompanija za bušenje, rudarskih kompanija. Dakle, ova priča nije nešto na šta bismo mogli da gledamo samo kao na raspon od 100 godina. Ovo je bilo mesto bogato naftom i resursima, i prepuno sukoba, a to se sada dešava svuda – istakao je Dikaprio.
Skorseze, koji je bio podjednako zainteresovan za ovu „neverovatnu priču“, počeo je da razvija scenario zasnovan na Granovoj knjizi, od čega se veliki deo fokusira na „rođenje FBI“, u kojem Tomas Brus Vajt Stariji (koji je vodio istragu o ubistvima naroda Osejdž) igra ključnu ulogu. Upravo je ova uloga (koju je na kraju igrao Džesi Plemons) prvobitno bila namenjena Dikapriju. Međutim, uključila se Lili i Osejdž nacija i priča je otišla u smeru u kojem je i snimljen film.
– Sivi konj (zajednica Osejdž) pozvala je Skorsezea i filmske stvaraoce da dođu u njihovu zajednicu i da večeraju sa njima kako bi razgovarali i čuli njihovu zabrinutost u vezi sa adaptacijom. I Marti je prihvatio taj poziv – ispričala je glumica dodajuću:
– Ono što mi je najvažnije je da je Osejdž narod u velikoj meri zadovoljan. Uglavnom, oni sa kojima sam razgovarala, bez obzira da li su učestvovali u pravljenju filma ili ne, daju veliku podršku. Bivši šef Džim Grej bio je jedan od najglasnijih protivnika njegovog stvaranja. Bio je veoma, veoma skeptičan, kao i mnoga druga zajednica. Ali, nakon što je odgledao film, objavio je zaista dugu, prelepu posvetu na Tviteru koja je bila sjajna potvrda onoga što je video. To mi je mnogo značilo, jer je Džim bio neko do čijeg mišljenja sam na kraju zaista brinula. Naravno, u Osejdž naciji će biti ljudi koji imaju drugačija osećanja.
„Ubistva pod cvetnim mesecom“ se usredsređuju na vezu koja je očigledno uvredljiva – belac koji se venčava sa devojkom iz Osejdž naroda kako bi nasledio i ukrao novac od nafte koji je njihovu zemlju učinio bogatim. Ipak, na platnu, Dikaprio i Gledstonova izazivaju osećaj intimnosti između Ernesta i Moli koji je u suprotnosti sa tom pričom, nagoveštavajući nešto nežnije ispod površine.
– Interesantno je, ova dinamika Moli-Ernest bila je skoro nešto što pisac nije mogao da zamisli. Mislim, očigledno je ovo bila neverovatno uvredljiva veza. Ali, da li je postojala prava veza? U Oklahomi bela populacija preuzima ono što je bila domorodačka zemlja. Ali, nakon neprestanog razgovora sa članovima te zajednice, iznova smo slušali da postoji prava veza između Ernesta i Moli – bilo je tu nečega – kaže Dikaprio.
Da je stvarno i postojalo mnogo belih muškaraca koji su se venčali sa ženama iz Osejdž naroda, potvrđuje i Gledstonova, kao i obrnuto, ali oni nikada nisu razgovarali sa svojim supružnicima na svom jeziku.
Razgovor za „Gardijan“ se u jednom trenutku okreće i aktivizmu i zaštiti životne sredine, temi koja je sagovornicima veoma bliska. Dok je Gledstonova nedavno citirana: „Gluma je moj aktivizam“, Dikaprio je postao neka vrsta eko-slavne ličnosti. U anketi koju je sprovela holivudska konsultantska kuća Nacionalna istraživačka grupa od oko 1.500 ljudi od 18 do 64 godine, Dikaprio je proglašen za slavnu ličnost kojoj su najviše verovali u pogledu održivosti, ispred Grete Tunberg, Al Gora, Dvejna „The Rock“ Džonsona i predsednika Džoa Bajdena.
– Radim to već dosta dugo i shvatio sam da postoji sjajan narativ koji je ovekovečen, bilo da se radi o vladama ili privatnom sektoru, da je odgovornost pojedinca. I uzgred, to ne znači da to nije tačno. Mislim, možemo da uradimo šta možemo sa lokalnog nivoa; možemo da glasamo, postoji mnogo stvari koje bismo mogli da promenimo. Ali, vlade moraju da promene svoju politiku. Čekamo da nam AI superračunari daju ove odgovore. Ovo je najveći poduhvat koji su civilizacija i čovečanstvo ikada morali da preduzmu, a možda i najvažniji. Utičemo na svaku buduću generaciju i na sav život na Zemlji. Mnogi ljudi su rekli: „Oh, Zemlja će i dalje biti tu.“ Ali u kakvoj će zemlji živeti? – pita glumac dodajući da se zato fokusira na pitanje: “Kako da zaštitimo svet prirode kroz zaštitu i usmeravanje 100% svih sredstava u starosedelačke grupe“.
Upitani o nedavno završenom štrajku glumaca, Gledsonova ističe da joj je bilo itekako frustrirajuće što nije mogla da govori o filmu, ali da je bilo zaista lepo što je mogla da ustupi to narodu Osage da progovore o strašnoj temi javno.
Dikaprio dodaje da je zaista srećan što su se svi vratili na posao:
– Ušao sam u ovu industriju kao veoma mlad i gluma je moj život oduvek. Rođen sam i odrastao u Holivudu, te ljudi misle da je zbog toga to veoma lako. Ali, više puta sam pokušavao da postanem glumac i bio sam odbijen. A sa 12 ili 13 godina, jedan od tih agenata je rekao: „U redu, daćemo vam priliku.“ Od tada, vidim to kao dobitak na lutriji. I da budem iskren, bio bih srećan da radim bilo kakve glumačke poslove – reklame, televiziju.
Teža strana svega je, iskreno kaže, potpuni gubitak privatnog života:
– Ali, znate šta, mnogi ljudi moraju da se nose sa mnogo težim stvarima od toga da njihov privatni život bude javno poznat. To je samo jedan od nusproizvoda. Osećam se previše srećnim da radim ono što radim da bih sedeo ovde i žalio se na to. To je samo jedna od stvari koju morate da prihvatite i prilagodite se! Ja mislim da jesam!
Bonus video: Leonardo Dikaprio