Foto: Promo/ŠEKSPIR FESTIVL

Prvi deo 9. Šekspir festivala završen je u utorak, 5. jula promocijom knjige Olivere Milošević "Nikita Milivojević - Ja ovde silazim", održanoj u Narodnoj biblioteci "Dr Đorđe Natošević" u Inđiji. Promocija ovog izdanja Akademije umetnosti Novi Sad, Pozoršnog muzeja Vojvodine i Itaka art centra Inđija bila je u sklopu pratećeg programa ovogodišnjeg festivala.

Glavni program festivala završen je predstavom „Hamlet – Evidencija zločina jedne monarhije“, u izvođenju Kazališta Marina Držića iz Dubrovnika, prema adaptaciji i režiji Livije Pandur. Predstavu nose četiri glumca, dva para – Hamlet i Ofelija, i Klaudije i Gertruda, a estetski drugačiji, svedeniji pristup interpretaciji ovog dela, zasnovan je na sublimiranju događaja iz Hamleta u jedan jedini dan i na samo četiri lica, za koja se čini, da zatvoreni u posmrtnom bunkeru, izvode uvek jednu te istu dramu. Predstava „Hamlet – Evidencija zločina jedne monarhije“ odigrana je u Srpskom narodnom pozorištu, na sceni „Pera Dobrinović“, pred punim gledalištem i ispraćena je gromoglasnim aplauzom.

U okviru glavnog programa izvedene su još tri predstave.

Foto: Promo/ŠEKSPIR FESTIVL

Festival je 1. jula otvoren predstavom „Hamlet“ u izvođenju trupe imPerfect Dancers Company iz Italije, u konceptu i režiji Valtera Mateinija i Ine Broek. Otvorena scena Vile Stanković u Čortanovcima bila je pravo mesto da se intimno dožive sve surove, sirove, tanane, prodorne, majstorski prenete emocije šestoro izvođača. Talasi ovacija i gromoglasni aplauz upućeni ovim igračima i kreatorima dela, odjekivali su i krasili zidine vile, čineći otvaranje festivala svečanim i upečatljivim.

Sledeće veče izvedena je predstava „Ukroćena goropad“ Gradskog pozorišta Podgorica, u režiji i adaptaciji Dejana Projkovskog. Predstava se oslanja na određene aspekte ženske seksualnosti i muške dominacije u savremenom i modernom glumačkom izrazu koji je zasnovan na Šekspirovom poimanju pozorišta, igre, vremena i prostora. Sa posebnom je pažnjom predstavljena jedna od značajnijih pitanja današnjice – shvatanje roda i njihovih međusobnih odnosa, što je publika pomno, netremice pratila.

Foto: Promo/ŠEKSPIR FESTIVL

Treća predstava, takođe izvedena na otvorenoj sceni Vile, bila je „Romeo i Julija“ i ostale katastrofalne ljubavi, prema tekstu, konceptu i režiji Norvežanina Rolfa Almea. Dvojica mladih glumaca, Pjotr Mistela i Kristijan Hesto, izveli su Šekspirovu tragediju, neprestano doprinoseći naraciji stvarne priče o nemogućoj ili kriminalizovanoj ljubavi iz našeg vremena. Sve priče su tužne, a teme ozbiljne, ali forma predstave je duhovita.

Pred izvođenje predstave publici se obratio Nikita Milivojević sa tužnom vešću o smrti Pitera Bruka, engleskog pozorišnog i filmskog reditelja, jednog od najznačajnijih reditelja druge polovine XX veka, koji je preminuo prethodnog dana, 2. jula, u 97. godini u Parizu. Piter Bruk je veliki deo svog stvaralaštva posvetio režiranju i proučavanju Šekspira i njegovog dela. Nikita je u svom kratkom i dirljivom obraćanju podsetio publiku i na učestvovanje predstave „Bura“, u režiji Irine Bruk, ćerke velikog Bruka, na Šekspir festivalu 2019. godine, u izvođenju Narodnog pozorišta iz Nice, i na kraju je, kao što red i saosećanje nalažu, održan minut ćutanja.

Foto: Promo/ŠEKSPIR FESTIVL

U okviru pratećeg programa, u subotu, 2. jula, na Akademiji umetnosti Novi Sad, održana je radionica „Hamlet“, koju su organizovali i vodili članovi trupe imPerfect Dancers Company.

U drugom delu 9. Šekspir festivala, u oktobru će na sceni Srpskog narodnog pozorišta biti izvedena predstava „Makbet“ u režiji i adaptaciji Nikite Milivojevića. Predstava je nastala u koprodukciji SNP-a, Beogradskog dramskog pozorišta, Grada teatra Budva, Novosadskog pozorišta i Šekspir festivala. Festival će u novembru zatvoriti britanska trupa Forced Entertainment svojim izuzetnim projektom „Sabrana dela: Sa Šekspirom za stolom“ u režiji Tima Ečelsa.

Foto: Promo/ŠEKSPIR FESTIVL

U predstavi šest izvođača stvara sažete verzije svih Šekspirovih komada, koristeći kolekciju svakodnevnih predmeta za likove na pozornici koju predstavlja jedan običan sto. Ovaj projekat trupe Forced Entertainment u kojem se 36 Šekspirovih komada izvodi više dana pred ukupno 1800 posetilaca, učestovao je proteklih sezona na gotovo svim najznačajnijim svetskim pozorišnim festivalima: Berliner Festspiele, Epidaurus festival Athens, Royal Shakespeare Company World Shakespeare Festival, zatim I na festivalima u Londonu, Njujorku, Čikagu, Parizu, Amsterdamu, Cirihu, Frankfurtu, Barseloni, Los Anđelesu…

Osnivanje međunarodnog Šekpir festivala u Srbiji inicirao je reditelj Nikita Milivojević nakon premijere svoje predstave Henri VI u čuvenom londonskom Glob teatru 2012. godine sa željom da publici, baš kao u Šekspirovo vreme, predstavama na otvorenom približi lik i opus najvećeg dramskog stvaraoca.

Foto: Promo/ŠEKSPIR FESTIVL

„Šekspir je fenomen, kao Sunce i Mesec. Svi pokušaji da ga u potpunosti protumačite su detinjasti i glupi – njegove drame govore direktno ljudima svih rasa i svakog nivoa, u svakom trenutku svetske istorije. Ali kako? Preko 36 drama mogu se prikazati na akademske, repetitivne ili čak detinjaste načine. Prirediti bilo koju Šekspirovu dramu, ulogu, stih ili bilo koju reč, zadatak je koji se stalno menja i predstavlja novi izazov. Potrebna nam je pomoć da ispratimo šta drugi pokušavaju. Iz tog razloga Šekspirov festival ima ogroman značaj“, rekao je Piter Bruk, Pariz, 24. jun 2016.

Bonus video: Premijera predstave „Zaljubljeni Šekspir“

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar