Prikazujući ogromnu ajkulu iz legendarnog Spilbergovog filma, bade mantil iz “Velikog Lebovskog”, cipelice iz “Oza”, konačno je otvoren muzej Američke filmske akademije. Međutim, glavna priča krije se iza kulisa - reč je o postavci o rasizmu i seksizmu u holivudskoj prošlosti.
Davne 1939. američka Akademija filmskih umetnosti je po prvi put objavila katalog o glumcima, koja je grupisala aktere u nekoliko kategorija među kojima su „glavne ženske uloga“, „komedijaši“, ali je stavljen sa strane i odvojen deo za „obojene“ i „orijentalne“ glumce. Nekoliko godina kasnije je izbačen taj deo, ali mnogi od obojenih glumaca nisu prebačeni u druge kategorije. Oni su tako eliminisani, piše „Gardijan„.
Rasistički katalog je izložen u novom muzeju u Los Anđelesu, koji slavi neke od najvažnijih filmskih stvaralaca, ali pokušava da se suoči i sa mračnom zaostavštinom isključivanja i diskriminacije u industriji. Nadaju se da će ispričati mnogo tačniju i komplikovanijiu priču o Holivudu. Dara Džaf , asistent kustosa na nedavnoj turi pre otvaranja zakazanog za 30. septembar, objašnjava da Akademija želi da prepozna saučesništvo u problemima. Ona ističe izložbu o Ani Mej Vong, kinesko- američkoj glumici iz dvadesetih koja je bila odbijana za glavne uloge.
U blizini te postavke je i ona koja prikazuje originalne zapise sa kastinga gde su učestvovali Al Paćino, Kristijan Bejl i Hoakin Finiks.
Zbrkano i skupo putovanje do otvaranja muzeja odvijalo paralelno sa rapidnim promenama u Holivudu izazvanim pokretima kao što su #OscarSoWhite, #MeToo, „Black Lives Matter“ i drugi koji se bore za zastupljenost u filmu i muzeju. Posle mnogo odlaganja, potresa unutar vođstva i situacija zbog pandemije, rezultat je postavka koja vrlo kritički posmatra holivudske greške.
„Slavimo stvaranje filmova, ali imamo i ozbiljne razgovore o istoriji na koju smo manje ponosni”, ističe direktor muzeja Bil Kramer. Veliki je ulog u 28.000 kvadratnih metara muzeja, koje je dizajnirao Renco Piano.
Ideja o muzeju postoji još od 1920, kada je Akademija osnovana. Ali ni jedan od prethodnih pokušaja nisu uspeli. Šezdesetih je grupa lidera u industriji pokušala da to realizuje preko puta Holivud Boula, i to tako što bi šerifi na silu pomerili objekte vlasnika kuća, ali problemi oko zemlje i finansija su stali na put realizaciji.
Pripremljeni eksponati, među kojima su bili cipele Freda Astera i kostimi Marlen Ditrih, završili su u zatvorenom prostoru. Godine 2012. Akademija je najavila pravljenje muzeja u znamenitoj zgradi kompanije „Mej“. Akademija je podigla inicijalnih 100 miliona dolara, ali na kraju ni to nije bilo dovoljno, i ostao je dug od 300 miliona dolara do 2015. kada je gradnja počela. Otvaranje je bilo najavljeno za 2017, pa onda za svaku sledeću godinu, uključujući i najave Tom Henksa tokom februara 2020. da će muzej biti otvoren kasnije te godine, ali onda je došla pandemija. Piano poznat po dizajniranju Pariskog Pompidu Centra i Londonskog Šarda, bi bio stvaralac filma da nije arhitekta.
„Napravili smo nešto što je vredno muzeja, a to je veliki kompliment“, rekla je Efi Braun, koja prdesedava savetodavnim odborom Akademije filmskih umetnosti. „Želim da ljudi vide doprinose svojih predaka, da vide da oni nisu zaboravljeni. Takođe, želim da ‘odlepe’ kad vide stvari koje su ih pokretale kada su ih gledali na velikom ekranu“, završava Braun.
Bonus video: Otvoren glavni program dvostrukog izdanja festivala BITEF