Ne očekujem da će koncertne aktivnosti biti normalizovane u punom obimu pre polovine 2021. godine. Mislim da će koncerti u budućnosti biti potpuno drugačiji, da ćemo više prisustvovati malim koncertima, nego što ćemo imati velike spektakle u halama sa više desetina hiljada ljudi, rekao je za Nova.rs Zoran Vulović, direktor koncertne agencije “Long plej” (Long play), koja organizuje “Arsenal fest” u Kragujevcu.
Planirani program ovogodišnjeg “Arsenal Festa” neće biti realizovan u junu zbog pandemije , ali “Long plej” sprema „Arsenal Fest 10“ kao serijal koncerata, filmskih projekcija i pozorišnih predstava, stend ap nastupa, književnih susreta, radionica i tribina kao zamenu.
– Želja nam je da umesto festivala, koji smo dugo i pažljivo pripremali, publici ponudimo drugačiji, nadamo se, zanimljiv sadržaj. Kada deset meseci radite jedan posao i na kraju shvatite da od toga neće biti ništa, gubici se ne mogu meriti samo novcem i nisu samo naši. Gube i grad i publika i umetnici i frilenseri, na kraju i mi – konstatovao je Vulović.
Promoterska kuća “Čarm Mjuzik Srbija” (Charm Music Srbija) uspela je da pomeri sve koncerte koji su bili planirani za proleće ove godine. Novi termin za nastup norveške grupe “Wardruna” je 27. avgust, Nik Kejv i bend “The Bad Seeds” održaće koncert u Štark areni 15. maja 2021. godine, dok je koncert “Nick Mason’s Saucerful of Secrets” pomeren za 19. jun naredne godine.
– Kriza izazvana pandemijom “isekla je noge” svim kompanijama koje se bave organizovanjem događaja i koncerata. U Češkoj su već dozvoljeni manji događaji i ako se ovako nastavi kod njih će uskoro moći da se organizuju koncerti za nekoliko stotina ljudi. Naša centrala je u Istanbulu a tamo je i dalje vanredno stanje na snazi i situacija se još ne smiruje. I u Rusiji situacija je daleko od normalne – rekla je direktorka “Čarm Mjuzik Srbija” Sara Đigante za portal Nova.rs.
Ukoliko epidemija koronavirusa bude i dalje jenjavala, Sara Đigante očekuje da bismo za dva meseca mogli da prisustvujemo manifestacijama na otvorenom.
– Zbog strožih mera na granici stranci će se teže odlučivati na dolazak, ali verujem da će krajem godine možda i njima biti omogućen lakši tranzit. Ne mislim na velika imena, koja imaju turneje po arenama i dolaze sa 10 kamiona opreme, već na izvođače koji mogu da nastupaju u manjim koncertnim i pozorišnim dvoranama – precizira Đigante.
Organizatori koncerata širom planete se bune, kako je napomenula direktorka “Čarm Mjuzik”-a, zato što su dozvoljeni odlasci u tržni centar gde se okuplja veliki broj ljudi, a nije dozvoljeno održati koncert na otvorenom sa distancom za nekoliko stotina ljudi.
– Vlade širom Evrope nisu obratile pažnju na našu industriju. Ako ne budemo imali drugi talas pandemije to će biti znak da se sve polako vraća u normalu, mada ništa više neće biti isto kao pre. Ljudi će dugo pamtiti ovaj virus, tako da će bezbednosne mere za ulaz na događaje sigurno biti znatno izmenjene – kaže direktorka kuće koja je prošle godine organizovala koncert Erosa Ramacotija u Štark areni.
Organizatori koncerata od Vlade Srbije i resornih ministarstava traže da razumeju specifičnosti muzičkog biznisa i da im pomognu smanjenjem PDV-a na karte, smanjenjem poreza na honorare za strane izvođače, uvođenjem sistema vaučera, kao što je omogućeno turizmu, smanjenjem visine zakupa dvorana koje su u vlasništvu države.
– Tim merama se od Vlade ne traži novac već solidarnost. Na taj način, postojala bi mogućnost da sačuvamo desetine hiljada radnih mesta i obezbedimo osnove za budući oporavak muzičkog biznisa u Srbiji – dodao je Vulović.
Kada je reč o gubicima propratnih delatnosti, kao što su ugostiteljstvo i turizam, najbolji primer je koncert Nika Kejva, koji je trebalo da bude održan u Beogradu naredne nedelje (4. jun). Za taj nastup više od 30 odsto ulaznica prodato je u inostranstvu, a svi hotelski kapaciteti u to vreme bili su unapred rezervisani.
– Moj prijatelj iz Norveške, koji je planirao da dođe na prvobitno zakazan koncert Nika Kejva, nije mogao da nađe slobodan hotel tog vikenda u Beogradu, što je samo pokazatelj koliki turistički potencijal imaju koncerti stranih izvođača u našoj zemlji – naglašava Sara Đigante.
U međuvremenu je u Srbiji formirana organizacija UPTAS (Udruženje promotera i tiketing agencija Srbije), koja je zatražila od države jasan plan pokretanja ove, kako su naveli, „ugašene grane privrede”.
„Smatramo da nije logično da svakodnevno imamo stotine hiljada ljudi u ugostiteljskim objektima, a da nije moguće napraviti koncert na otvorenom za nekoliko stotina ljudi, iako je to dozvoljeno u zemljama koje su daleko više pogođene virusom. U Italiji i Španiji u junu će biti dozvoljeni događaji od gotovo hiljadu ljudi, dok Irska planira festivale sa do 5.000 ljudi već na leto, sa mogućim povećanjem kapaciteta do kraja avgusta ili čak i ranije ako zdravstvena situacija nastavi da se ubrzano popravlja“, naveli su organizatori koncerata i manifestacija u Srbiji.
Članovi UPTAS-a, uključujući i agencije „Long plej“ i „Čarm Mjuzik“, smatraju i da je neophodno da se i u Srbiji donesu posebne sektorske mere za turizam i manifestacije, jer, „manifestaciona privreda“ ima pad prihoda od 100 odsto, turizam približno toliko, dok većina drugih grana privrede ima ili blagi pad od 10-20 odsto (kao što je prehrambrena industrija), ili čak rast, kao što slučaj sa farmaceutskom industrijom.
Zbog pandemije koronavirusa festival “Egzit” (Exit) pomeren je za avgust, festival “Ring Ring” za novembar, koncert američkog benda “Pixies” (Piksiz) za 31. avgust naredne godine, dok je koncert benda “Tinderstics” (Tinderstiks), prvobitno najavljen za 8. maj u Kombank dvorani, pa potom odložen zbog pandemije, otkazan.
Koncert Avišaj Koen trija (Avishai Cohen Trio), planiran za 27. april u Kombank dvorani, odložen je i novi termin biće naknadno zakazan.
Otkazan je i koncert grupe „Goblini“ koji je trebalo da bude 18. aprila u BelEkspo Centru, dok je koncert “Električnog orgazma”, kojim je ovaj bend trebalo u martu da obeleži 40 godina rada, zakazan za 29. oktobar u Kombank dvorani.
Najveća svetska koncertna agencija “Lajv Nejšn” (Live Nation) predviđa da će tek 2022. godine doći na nivo prihoda iz 2019, dok se u Engleskoj očekuje da čak 92 odsto malih, nezavisnih festivala bude na ivici bankrota u ovoj godini, naveo je Zoran Vulović i dodao da je pitanje koliko će se koncertnih agencija uopšte oporaviti od ove krize.
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare