Foto: Miodrag Mićić

Muzej automobila čije je iseljavanje započeto jutros iz centra Beograda, iz Majke Jevrosime, nije samo bilo mesto gde su čuvani vredni automobilski eksponati, već i spomenik kulture, ali i nekadašnja pozorišna scena.

Muzej automobila, koji je osnovan 1994. godine, od danas se više neće nalaziti na prepoznatljivoj adresi – u centru Beograda, u Majke Jevrosime.

Ovaj muzej, odnosno zgrada Moderne garaže, koju je Zavod za zaštitu spomenika kulture proglasio spomenikom kulture, izgrađena je 1929. godine kao prva moderna garaža u centru grada, po projektu ruskog arhitekte Valerija Staševskog.

Ovaj arhitekta je, kako se navodi i na sajtu Zavoda za zaštitu spomenika kulture, projektovao akademsku građevinu sa elementima postsecesije. Objekat je sagrađen u vidu hale, jedinstvenog unutrašnjeg prostora, sa fasadom koja je koncipirana simetrično u odnosu na monumentalno obrađen ulaz nad kojim se nalaze skulpture. Na bočnim krilima naglašena je vertikalnost udvajanjem prozora po visini kako bi se dobio utisak spratnog objekta.

Foto:M. M./ATAImages.

Značaj objekta proističe iz činjenice da je zgrada Moderne garaže prvi objekat takve vrste ne samo u Beogradu, već i na Balkanu, da je po tehničkim mogućnostima bio istovremen sličnim objektima u Zapadnoj Evropi. Takođe, u njemu su sačuvani značajni pneumatski alati i bio centar auto-sporta u Beogradu.

Foto:M. M./ATAImages.

Uoči prinudnog iseljenja Srpski savez za istorijska vozila saopštio je da Grad Beograd, koji je i osnivač pomenute gradske ustanove kulture, nije obezbedio niti privremeni, niti stalni alternativni prostor za pomenuti muzej, konsttatovavši da će automobili, drugi eksponati i brojna arhivska građa, koja čini kolekciju od neprocenjive nacionalne istorijske i tehničke vrednosti, do daljnjeg biti nedostupni javnosti.

Foto: Miodrag Mićić

Kompletna zbirka muzeja biće rasuta širom Beograda, po privatnim garažama i ostalim smeštajnim prostorima, na apsolutno neprihvatljiv način, koji će predstavljati ozbiljnu pretnju za njeno očuvanje, naveli su, dodavši da ovim činom grad Beograd gubi vredan deo svoje istorije, kao i turističke i kulturne ponude.

Foto: Miodrag Mićić

Pre početka iseljavanja javio nam se i jedan naš čovek koji živi u Americi, rekavši nam da je i njegov otac poklonio tom muzeju jedan od eksponata – stari Ford 12M i otkrivši nam da je vrednost artefakata u tom zdanju bila veća od 300 miliona dolara.

Foto: Miodrag Mićić

Podsetio je da je to zdanje pripadalo roditeljima, a potom i Bratislavu Petkoviću, osnivaču muzeja i udruženja, inače reditelju i dramskom piscu, koji je to sve poklonio gradu.

Foto: Miodrag Mićić

I sam Petković, koji je preminuo 2021. u 73. godini govorio je o vrednosti eksponata u ovom muzeju. Napominjao je da muzej poseduje modele s početka prošlog veka, vozila sa ovih prostora, i da zahvaljujući toj kolekciji starih i retkih automobila „imamo uvid u razvoj automobilizma u Srbiji“.

– Uvek je teško doći do dobrih primeraka. Najčešće su to automobili koji su ljudima kao članovi porodice, dakle, vozila iz privatnih kolekcija, ili, ređe, s vojnog otpada, poput Titovih automobila. Veliki deo kolekcije sam nabavio krajem šezdesetih godina – govorio je bivši ministar kulture Srbije u Vladi Ivice Dačića, dramaturg i pozorišni reditelj Bratislav Petković, a oldtajmeri iz Moderne garaže često su korišćeni za snimanje filmova i serija.

Bratislav Petkovic
Bratislav Petković Foto:Đorđe Kojadinović

Na ovom mestu, što mnogi zaboravljaju, osnovao je Petković i pozorište Moderna garaža. Na sceni u Majke Jevrosime igrani su, između ostalog, Petkovićevi komadi „Cvetovi zla“, u kojem je jedan od likova bio mladi Branislav Nušić, koji je tad tek pušten iz apsa, pa „Legija časti“ ili komad „O vremena! O morala“ u kom je pisao o dobu kad je glumica Žanka Stokić oduzeta građanska čast…

Bonus video: Iseljavanje Muzeja automobila

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare