"Furioza", dugoočekivani prednastavak čuvene franšize "Pobesneli Maks" stiže pretpremijerno u domaće bioskope 22. maja, a slavni reditelj Džordž Miler govorio je o nastanku i povratku u distopijski svet, saradnji sa Anjom Tejlor-Džoj i Krisom Hemsfortom i tajnama postapokaliptične drame koju svet voli decenijama unazad.
U ovoj epskoj avanturi, Anja Tejlor-Džoj oživljava mladu Furiozu, koja se hrabro suočava s nemilosrdnim izazovima opustošenog sveta. Uz Krisa Hemsvorta u ulozi zastrašujućeg antagoniste Dementusa, ovaj prednastavak slavne franšize „Mad Max“ (1979) donosi priču o počecima neustrašive heroine koja je preživela u svetu gde je vladavina sile jedini zakon.
– „Autoput besa“ je priča koja se odvija tokom dve noći i tri dana. Cilj je bio da se sve ključne informacije otkrivaju postepeno kako priča teče. Da bismo to postigli, morali smo mnogo toga da znamo o tom svetu. Dakle, na primer, ako uzmemo lik Furioze, morali smo da saznamo odakle potiče, pod kojim okolnostima, šta ju je oblikovalo kao osobu. Dakle, morali smo da napišemo priču o Furiozi pre nego što smo uopšte pokušali da napravimo film “Autoput besa”. Napisali smo “Furiozu” kao scenario, i kada smo došli da napravimo “Autoput”, podelili smo je sa glumcima i ekipom. To nije bila priča samo o njenom liku, već i o svetu iz kojeg je došla. I mislili smo: „Hej, ako “Autoput besa” privuče pažnju, na kraju ćemo napraviti ovu priču”. Prošlo je devet godina i evo nas. Imamo film – kaže Džordž Miler.
Slavni reditelj objašnjava da je njegova priča takva da prati nekoga od 10. do 26. godine, dakle, petnaestogodišnja saga-odiseja.
– Na najjednostavnijem nivou, radi se o nekome ko je odveden iz kuće kao dete i daje obećanje da će se vratiti kući po svaku cenu. Ona provodi ceo svoj život pokušavajući da se vrati kući. Dakle, radi se o tome šta joj se događa u tom pokušavanju da se vrati kući i kako polako postaje – Furioza.
Miler priznaje da kada je Furiozu video na ekranu pomislio je: “Ima nešto veoma privlačno u njoj”:
– Veoma fokusirana, žestoka i odlučna, čak i u liku, pevanju i plesanju. Ona je već imala sve te veštine, što mislim da je veoma dobar pokazatelj dobrog glumca. Imaju mnogo preciznosti, fizički, i to ih na kraju krajeva čini emotivnima.
Govoreći o saradnji i odabiru Anje Tejlor-Džoj za glavnu ulogu, kaže da je bila divna i da su njeni doprinosi dali dubinu liku i učinili Furiozu samo njenom.
– Nema sumnje da je unela nešto divlje u film – bilo da je to u njoj ili ne, ona je to pronašla u sebi. I to je nešto što sam osetio u Anjinom prethodnom radu, pre nego što sam radio s njom – iskren je Miler.
Posebno mesto, prema rečima reditelja, scenariste i producenta, ima Dementus, ratni vođa koji zapravo upada u šablon mnogih istorijskih likova širom mnogih kultura, ljudi koji su pljačkali i otimali resurse, uključujući i ljudske resurse, kako bi osvajali čitave civilizacije.
– Taj šablon se ponavlja iznova i iznova kroz istoriju, čak i u dvadesetom veku smo imali ljude s takvim aspiracijama. Dementus predstavlja sve te likove. Jedna od stvari koje primetite kod harizmatičnih vođa – oni su, iz nedostatka bolje reči, veoma privlačni. Imaju smisao za humor. Imaju tu razigranost koja može lako da vas privuče – ističe.
U ulozi Dementusa našao se Kris Hemsvort, a Miler otkriva da je za glumca saznao na vrlo zanimljiv način.
– Još kad smo napravili prvog “Pobesnelog Maksa”, imali smo grupu motociklista koje je predvodio Prstosek, kojeg je igrao Hju Kejs-Burn. I ako se sećate, postojao je pas po imenu Čudo (Wonder dog) koji bi se vozio na motociklu, i koji je bio vlasništvo cele grupe. I godinama kasnije, jedna osoba iz te grupe pokazala mi je sliku sa Čudom. I među njima je bio čovek koji se prezivao Hemsvort, Krisov otac. Godinama kasnije, znajući za Krisa, odlučili smo da se sastanemo – priča reditelj i dodaje:
– I od samog početka na prvom sastanku, video sam da je izuzetno obazriv prema svetu oko sebe, veoma promišljen, veoma brzo uči nove stvari. Veoma samosvestan, razumeo je ko je i kako ga drugi percipiraju. I razgovarali smo o harizmi i on mi je rekao: „Mora da postoji smisao za humor. Potreban je humor da bi neko bio harizmatičan. Možeš izgledati sjajno na slici, ali kada hodaju i govore, većina vođa ima sposobnost da zavede ljude na neki način.“ Kad sam upoznao Krisa, video njegovu reakciju i shvatio kako razmišlja, pomislio sam, „Okej, on je taj koji bi trebalo da preuzme ulogu Dementusa“.
Pričajući o nastanku Furioze reditelj kaže da je proces u Anjinom slučaju počeo još u ranom detinjstvu usled stvari koje su je oblikovale, života koji je imala…
– Postoji nešto veoma suštinsko u Anji, jedna odlučnost. U procesu pravljenja ovog filma, video sam rešenost da se nešto uradi dobro i pravilno, i to me nije iznenadilo, znajući da je najmlađa u porodici sa mnogo braće i sestara. Anja mora mnogo da vozi u ovom filmu. I, naravno, ne znam zašto, ali nije imala vozačku dozvolu. Mislim da je više vremena provodila vozeći motocikle. Ali, šta god da je slučaj, nije mnogo vozila i nije imala dozvolu. Čak i pre nego što je počela da radi na filmu, naučila je da vozi. A kada je došla u Australiju na snimanje, Gaj Noris i ekipa kaskadera su mi slali snimke Anje kako okreće pod ručnom, i izvodi slične egzibicije – otkriva Miler dodajući da im je bilo važno da vozila predstavljaju likove na isti način kao što su to kostimi, kosa i šta god još, uključujući i oružje i sve ostalo što oni nose.
Džordž Miler za kraj priznaje da je zavisnik od akcije i da gledaoci mogu i te kako da je očekuju:
– Dakle, naravno, ima akcije u “Furiozi”, ima je mnogo i drugačija je. Mislim da mogu reći da je akcija u “Furiozi” jedinstveno poznata “Putu besa”!
Bonus video: Reditelj Mladen Đorđević o filmu „Radnička klasa ide u pakao“