Izložba “Razumni kamen” Anje Tončić biće otvorena 14. maja u 20 časova u Galeriji “Haos” u Beogradu.
– Odavno je već u savremenim umetničkim praksama uočena specifična veza između nauke i umetnosti. Postoje stvaraoci koji su na razne načine primenjivali naučne eksperimente i nastavljali da ih transformišu kroz procese svoga umetničkog izražavanja u nove likovne svetove. Mlada umetnica Anja Tončić, izaziva slikarske tehnike i upotrebljava ih kao instrumente za izraz ritma, refleksije, svetlosnih efekata, poigravanja sa dinamikom, vibracijama, zvukom. Bavi se, zapravo, virtuelnošću i senzibilnom stranom naučnih disciplina – istakla je istoričarka umetnosti Borka Božović, direktorka Galerije “Haos”.
Tekst za postavku naslovljenu “Razumni kamen”, napisala je istoričarka umetnosti Ana Prendes, spisateljica i koordinatorka programa Arts at CERN:
“Autorka ne koristi deskripciju svetla kao fenomena, umesto toga, ona na papiru stvara situaciju koja aktivira svetlo, generišućom tehnikom crteža kroji obris apstraktnog prostora i vremena, koristeći u ovim radovima mahom grafit u prahu i ugalj kao likovno sredstvo koje je u svojoj osnovi takođe alotropska modifikacija kamena ugljenika pri prikazu tananih niti i varijacija iluminacije. Smatrali bismo ovakav metod naučnim eksperimentom, osim što umetnica u svojoj likovnoj praksi ovde nema ciljeve koji su daleke naučne analitike: Ona ne dokazuje izvanredne teorijske ili matematičke tvrdnje, niti ima težnju da podučava o dometima ljudskog znanja… Ona sprovodi eksperimente u metafori, u mogućnosti da efemerne karakteristike svetla i ritma transformiše u predstave ljudskog iskustva. Svetlo, kao i ritam, na Anjinim radovima motiviše transparentno, skriva se bez napora, neprestano se transformiše, nemilosrdno pokreće, rado odgovara, implicitno poriče, iznenađuje bez lukavstva, manipuliše bez savesti; izvor beskrajne mogućnosti i neosporne uzročnosti. Kao i u akademskoj anegdoti o kamenu kao svojevrsnom konveksnom ogledalu prelamanja, ovi crteži imaju atipične reprezentacije odraza i refrakcije…
Ana Prendes je dodala da su radovi izloženi u Galeriji “Haos” u delikatnoj ravnoteži gde se nepredvidivo novo manifestuje, van kontrole, ali ne izvan divergentno dejstvujućih sila.
“Jer, na kraju krajeva, kada govorimo u svetlu iz prerspektive današnjih težnji umetnosti i nauke podjednako ostaje zaključak da govorimo o tome kako je biti slobodan u svetu koji ne postoji zbog nas i u kome, kada se svetlo ugasi, naši tragovi neće ostati”, dodala je Prendes.
Anja Tončić (1996, Beograd) diplomirala je na osnovnim akademskim, kao i na master studijama na Fakultetu likovnih umetnosti u Beogradu, na Odseku za slikarstvo. Učesnica je na više od 85 grupnih i 13 samostalnih izlagačkih projekata u zemlji i inostranstvu. Proglašena je za studenta generacije FLU za master i osnovne studije 2019. godine kada dobija i prestižnu Nagradu Beta Vukanović za slikarstvo. Od 2023. je redovan saradnik na francuskom Institutu ISFIN (Institute for fusion and instrumentation sciences in nuclear environments) u okviru Univerziteta prirodnih nauka u Marseju.
U statusu je samostalnog umetnika ULUS-a. Radi na presecima vizuelnih umetnosti, statističke fizike i akustike. Njen rad se fokusira na procese kibernetike, oscilacija, refrakcija i pojma (ciklične) generativnosti, koristeći medije kao što su crtež, instalacije, slikarstvo, zvuk, objekti, fotografija, prostorna dinamika, kao i primenjena nauka u likovnim odnosima
Bonus video: „Zalet“ u galeriji Kovačević: Kako približiti umetnost ljudima koji nemaju priliku da često posećuju koncerte i izložbe
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare