Novi film reditelja Noa Baumbaka koji je otvorio 79. Venecijanski filmski festival, izazvao je oprečne kritike u medijima. Kod nekoga je dobio svih pet zvezdica, a po nekima je na Lidu izazvao “mlake” ovacije.
Film “Beli šum” (White Noise, 2022), nastao po istoimenom romanu Dona DeLila nedavno objavljenom u Geopoetici, otvorio je Venecijanski filmski festival.
Glavne uloge u ovoj crnoj komediji igraju Greta Gervig i Adam Drajver. Film prati život koledža Džeka Glednija (Drajver), koji je stekao ime u akademskim krugovima kao pionir na polju Studija o Hitleru, pre nego što je toksični otpad u vazduhu preuzeo njegov izmišljeni univerzitetski grad. Baumbakova životna partnerka Greta Gervig glumi Glednijevu ženu Babet. Babet i Gledni imaju četvoro inteligentne dece iz njihovog i prethodnih brakova.
Kritičar “Gardijana” dao je filmu svih pet zvezdica i napisao je da je knjiga Dona DeLila iz 1985. dobila elegantan i zabavan tretman u crnoj komediji sa Adamom Drajverom i Gretom Gervig i da je u pitanju fascinantan okrepljujući spektakl.
“U pitanju je komedija katastrofe, meditacija o prosperitetu Zapada i njegovom nezadovoljstvu, strepnjama i intelektualnoj sitosti. To je senzualno apokaliptično sanjarenje zasnovano na pretpostavci da ništa ne može poći po zlu. Ili ipak može?“
On dodaje da Baumbakov film osim što pojačava samo bogatstvo knjige koja govori o trendovskom duhu vremena, već je i pronicljiv kada su u pitanju strahovi današnjice.
“Užas američkog predgrađa pred suočenjem sa otrovnim hemijskim oblakom koji lebdi iznad glave – „toksičnog događaja koji se prenosi vazduhom“ – deluje kao podsećanje na kovid i izolaciju, i stvara nelagodnost, kroz normalizaciju prilagođavanja ovoj pandemiji.”
S druge strane, “Varajeti” piše da je Venecijanski festival počeo prilično mirno.
“Netfliksovo ostvarenje dobilo je mlake ovacije od 150 sekundi. To se smatra kratkim aplauzom na Lidu, gde mnogi filmovi doživljavaju daleko entuzijastičniji prijem. Film je uvrnuta porodična drama o očaju bračnog para koji se suočava sa sopštvenom smrtnošću. Smešten u 80-te godine prošlog veka, sadrži reference na popularne filmove iz tog vremena, “Povratak u budućnost” i “E.T.”
“Holivud Reporter” piše da ima dosta toga što treba ceniti u naizmenično uzbudljivom i iscrpljujućem pokušaju Noe Kombaka da ukroti DeLilovu komediju smrti. I to nisu samo hrabri duh i ambicija sa kojima reditelj i scenarista i njegova glumačka ekipa uranjaju u škakljiv materijal.
“Malo toga u ovoj ludnici tako dobro pogađa metu kao što je divlja sekvenca, plesna numera smeštena u prigradskom supermarketu, u kojoj ceo glumački ansambl đuska između rafova naslaganim raznobojnim proizvodima, praćen pesmom benda LCD Soundsystem pod nazivom „New Body Rhumba”. Sa tim ekstatičnim vizuelnim prikazom, Baumbak zakucava ključnu temu knjige – Amerikanci koji traže utehu od svoje smrtnosti u konzumerizmu.”
Kritičar “Holivud Reportera” dodaje da je ovo Baumbakov treći film za Netfliks, a njegova najveća snaga podseća na prvi od njih, “The Meyerowitz Stories” nežno posmatranje razularene porodice koja ima tendenciju da priča uglas, često potpuno različite stvari.
“Ostaje osećaj da Baumbak bolje vlada sa materijalom u kojem vodi karaktere nego sa ovom vrstom ubrzanog apsurdnog zapleta.“
„BiBiSi“ piše da Adam Driver u filmu glumi nespretnog profesora koledža koji je postao akcioni heroj.
„To bi mogla biti njegova najbolja uloga do sada“.
Bonus video – Feđa Štukan o današnjem shvatanju reči „Jugosloven“ i filmskoj autobiografiji